Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2015-01-23 10:54:30 följande:

Jag tror min bm (och jag) var mer chockade att jag hade så högt. Skulle inte kalla mig överviktig även om jag själv hade föredragit kanske 5 kg lägre vikt (innan jag blev gravid). Jag har inte graviditetsdiabetes iaf men jag är betydligt mer medveten om vad jag sätter i mig.

Vilken barnmorska du råkat ut för. Som om övervikt skulle vara lika med graviditetsdiabetes. Hoppas hon är bra trots det eller du kanske har en annan nu?

Nä jag bytte rätt snabbt bm efter det. Hon trodde även att övervikt innebar dum i huvudet. Eftersom hon kunde inte ens prata med mig utan ringde min man istället när jag blev sen till en koll. Så den här gången begärde jag en annan bm, och hade tur att det precis kom en ny bm som är helt annorlunda ( och har jobbat ett antal år på förlossningen, medans den förra bm var ny och oerfaren)
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-01-23 12:53:57 följande:

Haha, nej "Den" hoppas jag hon slipper heta! Och jag hoppas verkligen att vi känner vilket som är det perfekta namnet när hon kommer. Men det här är svårare än jag trodde. :)

Det finns så många fina namn. Vi har typ bestämt oss, men när den kommer så får vi se om det passar på den. Förra gången hade vi ett pojknamn och två flicknamn kvar på förlossningen. Och det blev en tjej som vi tittade på och sa båda namnen och det ena passade men inte det andra.

Igår satt jag och kollade på topp 100 namnen 2014. Det var dumt... Då påmindes jag om namn vi pratat om förut men glömt bort, så nu vacklar jag lite i namnfrågan
  • LillLouise84

Nu har jag varit hemma i snart två veckor och hjälp vad mycket jag växt. Helt plötsligt så är det jobbigt att ta på skorna, böja mig framåt och bära dottern. Jag är verkligen ENORM!!!! Igår när jag hämtade på dagis stod en liten kille på

ca fyra år och stirrade på mig och frågade: varför har du så stor mage?

Jag: det är för att det är en bebis där inne.

Killen: va ska ni ha en bebis????

• LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-01-23 13:30:35 följande:

Min dotter frågade igår "när bebisen är ute sen blir du väl smal igen, eller hur?". Ingen press där inte haha

Haha de är roliga de små <3. Min dotter är för liten för att förstå, men hon knuffar och puffar på den för hon tycker det är trångt att sitta i knät. Så blir hon arg och säger "magen" sen suckar hon.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-01-23 13:46:17 följande:

Du gjorde helt rätt i att byta och tur att den du bytte med var så mycket bättre. Jag trodde annars att de nya skulle kanske ha lite mer förståelse för att alla är olika (men jag har ju aldrig gått bm-utbildningen så jag vet ju inte riktigt vad de lär ut).

Båda bm är ungefär lika gamla. Men den nuvarande har jobbat på förlossningen ( och har två barn i dagis åldrar) medans den andra har jobbat lite på BB och sen jobbat som akutsjuksköterska (och har inga egna barn). Så hon har varit utbildad ett bra tag men inte jobbat som det, så gammal fast ny och oerfaren. Båda är under 40 år. Jag har mycket mer förtroende för en bm som själv fött barn, då hon vet hur det känns medans den andra har läst hur det känns.
  • LillLouise84

Oj vad alla är till bm och har koll. Jag är i v 31+5 och var på inskrivning v 13, rul v 17 (visade det sig) rul 2 v 20, koll v 28 sen har jag inget förrän v 33+2. Det känns som att mitt landsting är snål på kontroller. Jag har inte lämnat urinprov sen inskrivningen, och knappt tagit blodprov.

Hur mycket går ni andra? Vissa förstår jag går mer pga blodtryck och annat som strulat. Men ni som har haft problemfri graviditet då?

• LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-01-23 19:13:00 följande:

I mitt landsting är det vanliga för en omföderska inskrivning i v.12, rul i v.18-20, v.20, v.25, v.29, v.32 och sen vet jag inte hur det ser ut efter det. Men som sagt har jag gått en massa extra pga blodtrycket.

Oj då hade du både v 20 och 25 som inte jag haft. Här är det som sagt inget mellan 12-13 och 28-29. Det tyckte jag var länge
  • LillLouise84
    SvanE skrev 2015-01-23 19:29:51 följande:

Här är det koll v.24 & 28 efter RUL, sen v.31 (för förstföderskor) och därefter varannan vecka! Västernorrland bor jag i :)

Igår när jag skulle sova kände jag precis ovanför blygdbenet och kunde känna bebisens huvud? Vet att han ligger med huvudet neråt men kändes så tydligt, någon annan som känner/känt likadant?

Jag vet att de tar bort en koll här för omföderskor jämfört med förstföderskor.

Jag vet att bebisen ligger med huvudet ner och känner hickan mot blygdbenet. En dag gjorde bebisen något så det kändes nästan hela vägen ut i slidan. Men jag har svårt att känna vad som är vilken kroppsdel
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-01-24 07:38:14 följande:

Ja, det lät länge. V.20 får man lyssna på hjärtat för första gången och v.25 är första mätningen av magen. Sen såklart koll av blodvärde och sånt som är rätt bra att ha koll på. Tycker det verkar vara lite väl sparsamt i ditt landsting, tråkigt!

Ja det är verkligen snålt i det här landstinget. De hotar att lägga ner en av de två förlossningar inom landstinget, för 15 år sedan fanns det tre förlossningar här men en har redan försvunnit. De två som är nu har så fullt att de som ska föda får vända i dörren.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-01-24 08:03:52 följande:

Enligt basprogrammet gäller inskrivning, rul, kontroll V 24-25, glukosbelastning V 28-29 och kontroll varannan V från och med V 31-32.

Jag går privat och har därför fått ett besök för att lyssna på hjärtljuden innan rul eftersom jag inte kvalar in på kub och ett besök efter direkt efter rul för att kunna ta upp de tankar som fanns efteråt och kunna diskutera ev avvikelser. Min glukosbelastning togs inte förrän V 30 pga julledigheten så nu efter jul har det blivit varannan vecka.

Huruvida basprogrammet är samma för omföderskor vet jag inte.

Glukosbelastning har bm inte ens nämnt den här graviditeten.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?