Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Igår var det dags för 18 månaders kollen. Jag jobbade så pappan fick åka. Som vanligt fick vi tillsägelse om vikten, samma visa sen han var 4 månader. Han väger alldeles för lite enligt BVC. Nu vägde han 10.900 gram och var 81.3 cm. Han var i och med det ca 600 gram lättare än storasyster vid den tidpunkten och 1 cm kortare än henne. Men hon har alltid varit inom normalspannet. Problemet är att W vägde nästan 4.300 när han föddes så han har planat ut för mycket och följer därmed inte sin kurva. Dagis säger att han äter större portioner än personalen och han äter allt!!! Men han sitter inte stilla många sekunder på en dag så det rasar av honom. Så nu måste vi på extra invägning vid två år för att hålla koll så han inte blir för mager.

• LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-09-28 22:00:21 följande:

Alltså, kurvan baseras väl ändå inte enbart på födelsevikten? Min son är ganska lik storleksmässigt som din (10.775 och 78,5) och enl BVC normalstor (om än under medel men inte avvikande). Proportionellt låter din son "normal"? Och om han äter bra finns det väl inget att vara orolig för... varför har de hakat upp sig på födelsevikten?

Min son har en kill-kusin som är 17 dagar äldre, de var exakt lika stora (40g diffade och samma längd) när de föddes, han väger nu 1,5kg mer och är säkert 3-5cm längre - men båda bedöms som "normala".

Idag ringde BVC till pappan och sa att de kan inte vänta med uppföljning av vikten till två år utan vi ska mellan väga till jul. Eftersom läkaren sett kurvan och det var inte bra. Jag blir så ledsen han äter som en vuxen och mår bra, räcker inte det?
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2016-10-03 14:05:00 följande:

En till klädfråga nu hörrni...

Vad ska era barn ha på sig ute i höst och vinter?

Josefin har två skaljackor, ett par skalbyxor, ofodrat regnställ, fleecejacka (ej vindfleece) och en skaloverall (som jag hoppas kommer, annars blev jag blåst).

Hon behöver vinterjacka och vinteroverall tänker jag? Eller skulle p.o.p's skaloverall med fleece räcka tror ni? Om inte, vilka overaller är bra?

Vi har skaljacka och skalbyxor med fleece under allt efter dagstemp. På förskolan har vi en skaloverall och fleece. Jag har köpt en fleeceoverall att sova i på förskolan. Sen har han lättviktsdunjacka och skinnjacka när vi ska vara lite snyggare. Sen till vintern blir det didriksson vinteroverall. Vi har tre svarta didriksson till två barn, båda kan ha storlek 90 så vi har två sånna och en i storlek 100. Vi har även en Lindberg overall i 80 som W kan ha. Än så länge har de vanliga gummistövlar eller rejälare gympaskor på förskolan. Sen blir det sulman neopren stövlar (klara -10 grader) och bagheera vinterkänga. När det blir riktigt kallt så blir det kuoma stövlar. Våran källare sen ut som en skobutik för barn, vi har alla skor och stövlar i två storlekar.

Jag gillar didriksson overallerna. Annars hör jag mycket om kappahls kax overaller och skalkläder är bland det bästa på marknaden. POP ska vara väldigt bra de också.
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2016-10-12 14:32:31 följande:

Hur mår ni gänget? Själv har jag just kommit hem från familjeresa till Tyskland. Det GICK att flyga med 2 barn under 2 på Ryanair flyg :) yeeey! Var dock otroligt skönt att komma hem igen.

Folke fick sin första kompis där! När vi umgåtts med jämnåriga tidigare har det varit en del konflikter eller bara likgiltighet från minst ett håll. Men med denne tyske lille kille var det kärlek från första ögonkastet :) vem behöver språk liksom?

Vi jobbar och sliter. Jag är mest på jobbet och pappan får ta mycket av hemservicen men jag skrattar av glädje inombords. Nu får han för första gången känna på hur jobbigt det är att sköta allt. Jag har ju varit hemma typ i tre och ett halvt år och skött allt.

Barnen älskar att gå på förskolan. Jag hotar dottern på kvällen att om hon inte går och lägger sig blir det inget dagis, då springer hon i säng och somnar efter en Pixi bok.

Jag mår däremot skit.. Jag har spiral och den sitter förhoppningsvis jävligt illa, annars är jag väldigt sjuk. Jag har haft blödningar nästan varje dag i 2-3 månader. Men att få en tid hos bm här är hopplöst..Men på fredag ska spiralen ut!!!! Jag är rädd för livmoderhalscancer eller liknande..både psykiskt och fysiskt jobbigt att blöda jämt. Jag har käkat järntabletter för att inte svimma av blodförlust. Måtte det var bara spiralen. Det ska vara två trådar men jag hittar bara en
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2016-10-12 19:48:07 följande:

Om det är någon tröst blödde jag också konstant av spiralen. Kopparspiral visserligen, vet inte vad du har...

Tänkte testa hormonspiral när det är dags, om det inte funkar har vi pratat om att sambon ska sterilisera sig.

Jag har mirena hormonspiral. Jag blödde första halvåret till och från det är "normalt". Men nu senaste två månaderna är det mer eller mindre hela tiden. Jag har kraftigare blödningar som mens varannan vecka och sen mellanblödningar däremellan. På en månad har jag haft tre blödningsfria dagar i rad.

Vi (eller jag mest) har också pratat om sterilisering. Det bästa vore om mannen gjorde det. Jag argumentera att nu har jag skött Preventivmedel i alla år och utsatt min kropp för hormoner så därför borde han få dra sitt strå till stacken
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2016-10-13 08:33:51 följande:

Åh nej, precis så var det med kopparspiral för mig, hade hoppats att hormonspiral skulle vara bättre, men kanske inte ska hoppas för mkt då...

Jag kan förstå att sterilisering känns lite väl definitivt, men när vi pratat om det så har vi varit överens om att vi är "färdiga", och om jag förstått saken rätt kan man dessutom återställa sädesledarna inom 5-7 år (eller ja, det finns iaf en chans, men självklart inget att planera efter), då är sambon 42-44 och jag är 37-39, jag har svårt att se att vi skulle skaffa ett till då...

Skillnad om vi vore typ 20 år nu.

Och ja, jag håller med om att det kan vara deras tur nu, och sambon verkar instämma. Men jag är villig att prova minst en grej till själv först. Grejen är att efter ett par år (senast) får jag mellanblödningar av allt jag testat.

Vi säger båda att vi är klara, men maken säger lite för ofta att snart är barnen stora och då kommer vi säkert på att vi ska ha en sladdis.

Jag har också hört det om sterilisering. Om 5 år är jag nästan 38 och maken 39 då är det absolut sista chansen om vi ska ha en till. Plus att jag vill inte ha en sladdis. Just nu funderar jag på p-ring, annars blir det minipiller igen. Det bästa vore att vara utan hormoner men det utbudet är väldigt begränsat
  • LillLouise84

Äntligen är min hemska spiral ute!!! Efter att konstant haft flytningar och blödningar, med känslan att nu "rinner det något" till första gången på länge länge som jag känner mig normal. Det var vanligt att blöda 1-2 dagar efter att tagit ut spiralen eftersom man irriterar, men inte ens en flytning.

Men nu till frågan: vad tusan ska jag ha istället? Nu fick jag minipiller till att börja med och ett återbesök om två månader för rådgivning och utvärdering. Jag kom idag på att pessar inte är så dumt ändå. Det är ett alternativ som jag totalt dissat utan att ens sätta mig in i det. Är det någon här som provat?

• LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-10-15 05:07:28 följande:

Jag var på efterkontroll igår, där bestämdes att jag ska prova pessar. Är under 26 år så ska få det via landstinget, bm var så osäker så hon skulle återkomma till mig på måndag. Annars får jag väl köpa en själv, fast jag har rätt till det gratis... kommer ta en femcap (cervixpessar), fick provhålla en och de var mycket större än jag trodde. Men ska prova iaf!

Berätta gärna sen hur du upplever pessaret. Jag tror att jag väntar med minipiller och kollar hur kroppen reagerar utan hormoner. Sen blir det nog att prova pessar
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2016-10-15 23:01:35 följande:

Louise: låter som en toppenidé att kolla upp blödningar som inte känns normala. Hoppas de upphör nu med uttagandet av spiralen. Läskigt! Själv tänker jag sätta in en minispiral 20:e. Hoppas inte samma händer mig!

Vi tänker nog också på sterilisering om några år... men det känns oerhört definitivt och jag drömmer ju om en sladdis om ett par år... hoppas bara maken ändrar åsikt!

Jag hoppas verkligen att det blir bra nu. Jag blir så orolig när det strular. Det är inget ämne som är riktigt okej att prata med andra om heller. Bm pratade om att man kunde ha en polyp eller muskelknuta som kunde ge blödningar. Slutar inte blödningarna så måste jag till gyn. Igår, dagen efter uttagandet av spiralen blödde jag rätt mycket och hade mensvärk, men det kanske kan bli mens eftersom hormonerna är borta.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-10-16 07:52:01 följande:

Vet inte om jag skrivit om det här i tråden men jag hade ju kopparspiral för några år sedan. Blödde som en gris och hade jätteont så den togs bort men efter det fick jag blödningar utan dess like. Blödde 15 dagar och hade uppehåll 7 dagar. Höll på så flera år, fick bland annat testa "konstgjort klimakterie" men det hjälpte inte. Nu sedan Selina föddes har blödningarna varit mycket bättre. Nu blöder jag kanske 9 dagar men har iaf 3 veckor emellan. Hoppas det inte går tillbaka till hur det var innan!

Usch vad drygt. Jag har som sagt blött i två månader mer eller mindre hela tiden. Nu efter att tagit ut spiralen blöder jag som en galning. Men håller tummarna att det ger sig. Jag känner att kroppen gör förändringar nu när hormonerna är borta. Tänk om jag kunde leva utan hormoner. Håller tummarna för att pessar ska passa mig.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-10-24 12:28:19 följande:

Vi håller på att bli tokiga... ibland känns det som ett Bosse har det minsta sömnbehovet någonsin. Så har det alltid varit. Sovit lite på dagen men rätt bra nattetid. Vårat största problem nu är att söva han på kvällen. Vi gör precis likadant vid dagsvilan som för nattvilan (lägger han i sin säng och jag eller sambon ligger bredvid i en extrasäng). På dagen tar det max 10 minuter, oftast 3-5 minuter. Han vaknar kl 6-7 sen vila vid 12-tiden, sover typ 1 timma. Sen är han vaken till 20:30-21. Det tar oftast 20-45 minuter att lägga han på kvällen. Han snurrar, hoppar, klättrar, surrar, bankar i väggen, sparkar i väggen, skallar väggen... har ni något tips? Han äter välling på kvällen, somnar 0,5-1,5 timma efter välling. Ser inget mönster där. Vi har tydliga kvällsrutiner. Kan sitta och läsa någon bok i soffan, ibland vill ha hellre leka på golvet i vardagsrummet eller så sitter vi o kollar på barnprogram... tar det lugnt iaf från kl 19.

Så hade vi det med dottern. Omöjligt att få henne att sova. Men plötsligt en dag så vände det. Vi har nästan inga leksaker i sovrummet och inga tekniska prylar, för att det ska vara så tråkigt och sövande som möjligt. När vi legat bredvid i sängen vid nattningen har jag sagt till dottern att nu tänker mamma sova och vänt rumpan åt henne, då har hon somnat direkt.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-12-07 09:05:57 följande:

Jag lovade ju en recension av pessar... alltså, jag vill verkligen få det att fungera men jag får den inte på plats. Når inte? När man fört in den ska man ju som vicka den över livmodertappen, men jag lyckas inte... jag har provat i de mest akrobatiska ställningar jag kan komma på, men inte lyckats. Jag använder den ju bara under fertila perioden (eller rättare sagt - jag skulle vilja kunna ha den under den fertila perioden...), har försökt i två olika cykler men inte alls fått till det. Det känns inte som någon idé att be bm om hjälp, hon visste inte ens hur en cervixpessar ser ut (har femcap). Är snart i det stadiet att jag tänker be sambon om hjälp, haha. Han har ju längre fingrar och kan kanske komma åt bättre :'D. Ska prova om någon dag igen (hade ägglossning i helgen så har en icke fertil period nu), tappen ska ju vara mer lättåtkomlig när man inte har äl. Bara för att se om jag kan lyckas då. Någon annan som har/har haft pessar o har ngt tips?

Tack för att du delar med dig. Jag har alltid funderat på hur man ska få en pessar att sitta bra!?

Jag funderade på att skaffa en när jag tog ut spiralen som krånglade men efter många turer av frustration och ett akut besök på gyn så kastade jag in handduken om att leva utan hormoner. Så nu är det minipiller som gäller igen. Efter att jag tog ut min spiral som gav mig små blödningar minst fyra dagar i veckan, varje vecka. Så var jag blödningsfri ett dygn, sen störtblödning i åtta dagar, uppehåll fyra och sen drog det igång igen. Vid det laget hade jag svimmningskänslor och var helt orkeslös. Jag ringde till chefens fru tidigt en morgon och sa att jag har mens och det slutar aldrig och jag svimmar snart, nu åker jag till gyn. Typ det mest pinsamma jag varit med om på jobbet eftersom jag är ny. Jag kände mig som en fjortis med mens för första gången.Min chef som är man, hade väldigt svårt att prata med mig den veckan. Han visste liksom inte vad han skulle säga, så jag berättade att jag fått nya minipiller och blodstoppande tabletter. Jag vet inte om han eller jag tyckte att det var jobbigast.
  • LillLouise84
    Villhaenbebbe skrev 2017-05-11 13:05:10 följande:

Hej tjejer!

Sätt inte i halsen men plussade precis med nr 3, 100% planerat, då vi kände att om vi ändå ska ha fler barn så kan vi liks gärna ha dom tätt! Olle är nu 2 år (fyllde 23mars), Sigge fyller 1 år 22maj, och om denna nu väljer att stanna så är hen beräknad till 23/1-18!

Hoppas allt är bra med er och era små!

Oj det var snabbt jobbat! Grattis!

Här har bebisfabriken stängt tror jag. Vår stora fyller fyra nu och lillebror blev två i mars. Jag bytte jobb förra året och har fullt upp med det. Vi jobbar båda 100% och känner att två barn är fullt tillräckligt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?