Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2016-03-03 07:29:18 följande:

Igår rensade jag Bosses garderob, det mesta i stl 74 åkte ut och jag packade in en stor hög nya kläder (fick en beställning från h&m). Men fasiken allt i stl 80 är ju jättestort på han! Kanske blir bättre efter någon tvätt, haha! Vi ska på 1-års koll 22 mars, men vägde han förra veckan då vi var in på sjukhuset - 8825g så han är inte så stor har jag förstått :)

Och detdär med att sova i egen säng i eget rum går inte så bra.... Jag kan inte slita mig från han. När han var sjuk sov han givetvis med oss, men nu när han är frisk hade vi ju tänkt få in han till sitt rum. Han är väldigt lättväckt så tills lillasyster är här är det bäst om han sover i eget rum för att inte störas. Men ikväll jobbar jag och är inte hemma förrän ca 22:30-23, så då kommer säkert sambon ha lagt honom i sitt rum och mitt mammahjärta kommer värka ännu mer av saknad...

Oj här har vi plockat bort storlek 80 och kör mest 86, på hm kläder 92. Fast ytterkläder har vi fortfarande 74 på overaller.

W delar rum med storasyster och de sover hela nätterna om de är friska.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2016-03-03 17:25:25 följande:

Jag vill gärna baka en tårta till ettårskalaset, men jag har aldrig gjort det, och är inte speciellt bra på att baka... Är det någon av er som har tips på en fin och/eller god tårta som inte är så svår?

Helst inte för mycket grädde!

Det finns många fina oblater att lägga på tårtor om du vill göra en barntårta. Det går att köpa färdiga bottnar, sen mosa frukt eller bär på ett lager och tex vaniljkräm på andra lagret och grädde runt om. Inte alls svårt och lätt att styra mängden grädde och socker. Jag personligen avskyr jag sylt i tårta då det blir så sött.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-03-03 20:20:08 följande:

Suck vad jag känner mig dränerad på energi!

Idag har vi varit till Lycksele och träffat barnläkaren igen. En resa på 14 mil (enkel) så det blir ju liksom en heldag. Bägge äldre barnen var med och vi passade på att köpa lite nya kläder åt dem när vi nu liks skulle iväg. Det blir så intensivt med att försöka hålla alla tre barnen nöjda och glada.

Hos barnläkaren fick vi iaf beröm för att vi smörjt henne så bra att alla utslag nu är borta och nu ska vi ta bort kortisonet och bara köra mjukgörande. Vi fick även laktulos utskrivet då hennes mage fortfarande krånglar. En vikt togs också och idag, 11 månader och 1 vecka gammal, vägde hon 8785g. Bara gått upp 85g på 4 veckor men det är inget som oroar varken mig eller läkaren då hon är så pass rörlig nu.

Mitt största orosmoln nu är hennes kramper. Första gången fick vi höra att "en gång är ingen gång" men nu har det ju hänt 3 gånger till sen dess, varav de två sista gångerna var igårkväll och ikväll. Igårkväll var värsta gången då hon tuppade av två gånger innan hon liksom kom igång och andades igen. Det är en sån jävla stress att inte veta vad som utlöser det och att inte veta om det faktiskt ÄR ofarligt. Det suger all energi ur mig att gå och vara rädd:(

Nu blev det ett långt inlägg med en massa babbel men behövde bara få ur mig lite!

Men fy. Något måste vara knas om hon tuppar av så där. Ni måste ju få hjälp med det och utreda vad det beror på
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-03-07 10:43:39 följande:

Jag fick som sagt inga skador alls efter förlossningen och kände mig återställd där nere nästan direkt. Nu känns det som att han gnider med sandpapper på ett öppet sår när han tar där nere. Det svider och bränner något vansinnigt!

Hoppas det är amningen som gör det och att det blir bättre sen. Det är ju inte alls likt mig det här. Förut kunde vi ta en snabbis på toan när som helst om ungarna satt med tv-spel eller så men en snabbis är ju inte något som funkar nu. Det krävs långt förspel, mycket avslappning och mycket glidmedel om det ens ska gå. Så dagtid, när de äldre barnen är vakna, är ju uteslutet. Och på kvällarna när de somnat är vi för trötta plus att Selina vaknar efter 5 minuter om jag drar ut tutten ur munnen på henne.

Tur att vi har ett så stabilt förhållande och redan gått igenom två småbarnstider så vi vet vart vi har varandra :)

Vi har två små och det är full fart från 5.30-20.30 varje dag. När tusan ska vi hinna med sånt. Säkert en månad sen det blev något. Ungarna och vi har dessutom varit sjuka i omgångar. Så det är tur att vi har varit tillsammans länge och känner varandra ordentligt. Vi har dessutom nästan aldrig barnvakt. Men nu drömmar vi om att åka iväg en natt på hotell utan barn. Dottern har sovit borta 4 nätter under sina 3 år, och W har aldrig sovit utan oss..
  • LillLouise84

Jag har just varit på mitt livs värsta bvc besök. Ett årskontroll med läkarundersökning. Så frågade läkaren om en liten fläck han har under armen, om han haft den länge.

Jag svarade: ja någon vecka, och han är väldigt torr och behöver mini derm.

Läkaren: mini derm är ditt minsta bekymmer i det här läget!

Sen började hon prata en massa latin med sin tyska brytning och jag fattade inget. Sen började hon prata om cancertumörer och allt möjligt. Till slut gick hon och hämtade en grej och kollade och konstaterade att det var början till ett födelsemärke. Men att vi måste hålla koll på det. Men sättet hon sa att mini derm var mitt minsta bekymmer var så sjukt hemskt. Hon skrämde verkligen skiten ur mig.

• LillLouise84
    Astilbe skrev 2016-03-10 11:51:57 följande:

Hur mycket äter era nu? Hur stora mängder och hur ofta? Tycker alltid att det ser så himla lite ut på tallriken, men då är ju mina referenser bara till hur vuxnas tallrikar brukar se ut.. Liten verkar nöjd just nu som det är men tackar heller ALDRIG nej till mat, så det är så svårt att veta vad som är lagom...

En vanlig dag typ

200 ml välling

En portion gröt

Lunch: 1-2 potatisar/1 dl ris/pasta, en pannbiff/3 köttbullar eller liknande och en del grönsaker

En klämmis

Middag: lika som lunchen

En banan

200 ml välling

Sen eventuellt någon macka, smörgåsrån, majskrokar, majs, frukt eller grönt.

Sen kan det variera så klart
  • LillLouise84
    Astilbe skrev 2016-03-10 22:47:36 följande:

Tusen tack för alla svar! Vi har precis tagit bort sista flaskan ers för vår tjej så nu ser dagarna ut så här:

Frukost 1 port gröt plus halv burk katrinplommon

Lunch 1/2 burk plus 1/2 frukt

Mellanmål 1 macka

Middag 1/2 burk plus 1/2 frukt

Kvällsmat 1 portion gröt plus katrinplommon

Hon äter inte alls på natten nu så jag funderar på om jag ska öka till en hel burk till lunch och middag. Vad tror ni? Var längesen vi var på BVC nu så har inte kunnat fråga där heller...

Ge henne mat tills hon är mätt. Vi har slutat med burkmat, för stora ett års burkarna mättar inte längre och han gillar inte att det är så blöt konsistens. Han äter mycket mat tycker jag, ändå så är han för smal så bvc är på mig att jag måste ge honom mer fett
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-03-12 08:32:17 följande:

Hur ser selinas viktkurva ut? Vet att hon ammar endel men samtidigt får hon ju i sog det hon behöver om hon följer kurvan :)

Såhär ser bosses ut;

Vart har du fått viktkurvan ifrån? Är det någon app eller är det från bvc?

W gick bara upp 165 gram på fem veckor. Då gnällde bvc att han var för tunn
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-03-13 17:24:01 följande:

Har en app som heter "baby app", den är grön oså ett bebisansikte. En gratisapp där jag skrivit in alla vikter som är tagna sen han föddes :)

Tack då ska jag leta den
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2016-03-13 19:40:30 följande:

Idag har vi haft 1-årskalas och imorgon har vi en födelsedagskille här hemma. Jösses så fort detta året gick!!

Oj vad fort det går. Nästa vecka är det dags för W att fylla år. Så idag kom jag på att det kanske är dags att baka något
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?