Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2016-02-12 22:12:17 följande:

Plötsligt händer det! Idag har våran lilltjej tagit flera steg, flera gånger! Sååå stolt men sååå sorgligt att min sista bebis inte är bebis längre!

Åh vad roligt! Jag tycker också att det är lite sorgligt när bebisen inte är bebis längre. Men w verkar inte ha någon plan på att än på ett tag. Däremot så har vi plockat bort alla bebiskläder, nu plockar vi bort storlek 80 :(
  • LillLouise84
    Mildamilda skrev 2016-02-16 22:00:54 följande:

Hur sover era små? Vaknar de och är ledsna mycket? Isak vaknar ofta en timme efter han somnat och är då ledsen. Han brukar stå upp i spjälsängen... Brukar gå bra att bara lägga ner honom o stoppa om honom. Sen samma visa efter en timma igen. Andra eller tredje gången han vaknar går det inte längre lägga ner honom då får jag amma honom tills han somnar. Sen blir det några amningar till per natt. Inatt var han vaken o krånglade mellan 00 - 02. Sen sov han faktiskt resten av natten. Så jag gick upp kl sex och hade då fått fyra timmars sammanhängande sömn vilket är längre än på väldigt länge!! Nyfiken på om fler har så här!

Walter somnar oftast 20 och sover då till 6-7. Vi har provat att lägga honom 19 då han är trött så han bara gråter, men då vaknar han 4 och är svår att få att somna. Vissa nätter vaknar han vid 1-2 och verkar ha drömt för han är så ledsen, andra nätter sover han hela nätterna. Äntligen!
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-02-22 14:07:01 följande:

Här gick den magiska gränsen tydligen vid 6 månader. Nu SKA hon äta vanlig mat och INTE amma (trots att Who säger att det räcker bra med smakportioner fram till 1 år). Nu är hon ingen bebis längre (fast de definieras som spädbarn tills de fyller 1). Och att hon är så beroende av mig är INTE okey. Ju mer hon behöver mig desto mer ska jag tvinga bort henne, allt annat är fel (ungefär som att resonera att de bara ska få mat när de är LAGOM hungriga, är de jättehungrig ska man vägra dem maten). Samma människor tyckte att jag skämde bort henne när jag bar henne som bebis, det var bara bra om hon fick skrika :/ försöker att inte ta åt mig men det är inte så lätt alla gånger när folk håller på.

Grattis till V på födelsedagen! Galet vad tiden gått fort!

Jag ammade w i 6 månader, men det var för att han växte lite dåligt från 4 månader så vi blev rekomenderade att ge mat istället för ersättning. Så vid 6 månader åt han mat fullt ut och vi gav välling på kvällen. Dottern ammade jag i 9-10 månader, och det tycktes konstigt av omgivningen.

Här känns det som att det "normala" är 6 månader som man ammar för att det är rekommenderat av bvc och då slutar de amma på dagen 6 månader för att kunna gå på krogen och lämna bort över natten. Men många slutar amma innan de hunnit börja bara för att det är jobbigt/pinsamt/låst vid barnet.

Jag tycker att det är upp till varje mamma att känna av vad barnet vill. Vill både mamma och barn amma och det funkar så kör på det så länge ni vill. Skit i alla andra och kör på din känsla
  • LillLouise84
    Mildamilda skrev 2016-02-23 20:27:49 följande:

Vi var på försenad tiomånaderskontroll i fredags och sen åtta månader har Isak gått NER 50 gram. Han väger alltså 50 gram mindre än gör tre månader sedan. Däremot hade han växt fyra cm på längden... Så nu väger han 9 kg och 77 cm lång. Blev lite orolig men sjuksköterskan verkade lugn...

Jag antar att han blivit mycket mer rörlig på de tre månaderna så det är därför han tappat i vikt.

Vi fick börja ge mat vid 4 månader bara för att W skulle ha lite att ta av när han började röra sig. Han har inte heller gått upp just något de senaste månaderna. Men det förstår jag med tanke på hur aktiv han är. Idag kom han riktigt på hur han kommer upp på soffbordet från soffan och tillbaka till soffan. Jag har numera andan i halsen mest hela tiden
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-02-25 07:57:51 följande:

Fick åka in en sväng på akuten igårkväll, lilleman hade 40,8 graders feber trots att vi varvat maxdos alvedon och ipren hela dagen (var 1,5 timma efter iprendos han hade 40,8). Snabbsänkan hade gått ner från dagen innan, och läkaren tyckte vi kunde åka hem och fortsätta försöka få ner febern. Lämnade in ett avföringsprov under dagen igår, men läkaren menade att även om det är typ salmonella eller liknande behandlas det inte om inte patienten är dödssjuk. Samma om det är något myggburet, typ dengusfeber. Nu hoppas jag denna feber snart försvinner, lilleman är så trött o slut. Äter nästan inget. Sover dåligt. Gnäller konstant. Är sig inte alls lik...

Kan det vara tredagars feber som han fått? Det hade W förra veckan och var helt slut med hög feber torsdag-lördag och sen helt prickig söndag-måndag.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-02-25 13:41:05 följande:

Läkarna vet inte, men han hade diarre också för någon dag sen och med tanke på att vi kom hem från thailand i söndags tror de att det har koppling med resan. Idag 5e dagen med hög feber. Men jag tror det är påväg att vända nu!

Hade vi bara varit hemma hade jag inte varit lika orolig, tänker bara på all skit han kan ha dragit på sig där borta...

Usch det är den stora nackdelen med att resa, all skit som man kan få som vi inte är vana hemma.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2016-02-25 16:26:16 följande:

Usch, oroligt för er som har sjuka barn! :(

Josefin har varit risig i magen ganska länge nu, en vecka tror jag det är. Löst ljust bajs - lite fastare - löst igen. Det bara rullar på.

Bvc är inte oroliga, men jag får för mig att något är fel. Allergi, mask eller bakterie som kräver antibiotika.

W har haft problem med förstoppning i många månader och tagit plommonpure varje dag. Men sen en vecka tillbaka har han fått lite blåbär i gröten istället och nu funkar magen bra men det är väldigt löst. Men mycket tror jag handlar om att tänderna spökar
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-02-26 12:57:22 följande:

Nu är vi inlagda på barnkliniken... Han hade 41,4 i temp när vi vakna, stackarn :/ blir att ta massa prover idag och observera till iaf imorgon. Sambon ligger hemma med halsfluss o 40 graders feber till råga på allt. O jag har ångest för att börja jobba på tisdag. Måtte Bosse vara frisk då!

Men fy! Hoppas de hittar orsaken och kan sätta in rätt behandling snarast. Lycka till!
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2016-02-29 08:49:12 följande:

Nu kan man lugnt säga att vi har en kille som går! Senaste dagarna har han börjat gå och gå och gå, kryper gör han bara i undantagsfall :)

septemberbarn08 skrev 2016-02-29 19:25:15 följande:

Samma här. Sen i torsdags går hon mer än hon kryper, ibland nästan springer hon fram :) känns så kul att ha en bebis som är "tidig" med nånting istället för den där pressen vi kände när syskonen var små och alla ville påpeka att något måste ha varit fel när de inte gick.

Här är det helt tvärtom. Han går om vi håller i honom och han är pigg och glad. Annars viker han benen så fort vi försöker sätta ner honom. Däremot kryper han i en rasande fart och klättrar upp på soffbordet så fort han får chansen.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-03-01 09:46:08 följande:

Jahapp, idag skulle man ha börjat jobba men jag vabbar. Sonen är äntligen mycket piggare (fick några utslag igår, men febern är borta - känner mig säker på att det är denguefeber han drabbats av). Sambon däremot låg hela gårdagen med migrän och febern steg på kvällen. Han är fortfarande inte återställd, även om huvudvärken minskat sen igår. Så jag blir hemma imorgon också. Sen förhoppningsvis kan jag åka på jobbet på torsdag!

Idag ska jag börja baka lite inför sonens 1årskalas på söndag. Shit, ett år sen redan. Bebis börjar bli stor!

Men vad tråkigt att börja med att vabba. Inte den bästa starten direkt. Hoppas att både Bosse och sambon piggnar till så du kan gå till jobbet.

Visst är det galet att de redan fyller ett år. Idag var jag och W på leksaksaffären och köpte hans present. Tre veckor kvar, men jag gillar att vara ute i god tid.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?