Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2016-06-08 13:23:41 följande:

Ja alltså jag tänker ju också så, att de hinner väl förhoppningsvis få bort spyorna/bajset direkt. Nu har jag varit dit en gång om dagen så när jag kommit dit har jag fått springa runt och checka av vartenda rum.. men bara grejen att det är allmänt skitigt stör mig. Det är kanske jag som är överdrivet pedant och lite smuts i hörnen är ju knappast något barnen kommer dö av.. men det blev lite för mycket när jag fick stå och gräva ur munnen på henne. URK!

Jag förstår precis vad du menar. Jag är inte pedant på det viset att det inte får vara leksaker, men skitet har jag noll tolerans på. Jag tvättar och byter handdukar flera gånger i veckan och skurar toan mest dagligen. Sen visst vi bor fyra personer och en hund på 60 kvadratmeter. Det blir stökigt på nolltid. Men det är rent. Barnens farmor och farfar som är vår enda avlastning har Sveriges skitigaste hem. När ungarna varit där så kommer de inte in i huset utan att duscha och slänga alla kläder i tvätten. De har en icke rumsren hund, två katter och en sköldpadda på golvet. Och i bästa fall dammsuger de varannan vecka. Hela huset luktar sur disktrasa och smuts. Jag försöker emellanåt att ungarna inte ska dit, men vi har inget val. Där är det värsta att de äter för gammal mat. Jag är extremt petig det vet jag, men när farmor tvingar i min dotter tre veckor för gammal yoghurt mitt framför mig för att bevisa att det inte är något fel på den, då blir jag sur.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-06-13 16:22:19 följande:

8 dagar kvar nu till bf, känner igen rastlösheten! Känns som det var nyss vi väntade på våra små mars-bebisar! Sambon jobbar sista dagen på onsdag sen blir han hemma 2 månader, så liten är verkligen välkommen nu :) (gick ju över 9 dagar med Bosse så den här lär väl dröja iaf 1-2 veckor till!)

Provade 5orna igår, hade kunnat dra dom över axlarna kändes det som ;) nåja, han växer ju i dom någon gång så dom kommer ju iaf till användning då :)

Hur går det för dig? Kommit någon bebis?
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2016-06-19 23:44:40 följande:

Hej på er! Det gläder mig att se att ni är kvar några stycken! Och tänk att det vankas/kommit nya bäbisar redan!

Walter slog av en bit av en framtand igår. Han verkar inte besvärad av det, det var ingen stor bit, men nu ser han lite tokig ut - jag ska ringa folktandvården imorgon bitti, men jag befarar att man inte lagar mjölktänder? Så han får leva med sitt nya, skeva leende? Någon som vet? (Ja, jag känner mig lite ytlig som ens bryr mig om det estetiska. Men jag gör ju det.)

Kram på er alla!

De lagar nog inte. Dottern slog bort toppen på en hörntand strax innan 3 år och de bara dokumenterade händelsen hos folktandvården och sa att vi skulle anmäla till försäkringsbolaget ifall att nästkommande tand har defekter pga vad som hänt mjölktanden
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2016-06-24 12:18:43 följande:

Suck! Första bristningarna på magen upptäckta! Fick inga med Folke... Men nu med barn nr2 dök de alltså upp med en månad kvar till bf ganska precis. Ni som fått, har ni blivit av med dem?

Med barn nr ett fick jag några bristningar från början. Men sen sista tre veckorna kändes det som tio nya bristningar varje dag. Jag såg ut som en lila zebra. Med barn två vet jag inte om jag fick några eller inte, för de gamla hade bleknat men blev lila igen när magen töjdes ut. Nu 15 månader efter andra barnet har jag ränder men de är i samma färg som resten av magen. Att sola hjälper för att bleka bristningarna
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-06-26 19:49:05 följande:

Idag (bf+5) kom lillasyster! Kl 13:37 kikade hon ut (sambon som är tidigare datanörd är såklart nöjd med tiden = elit). Förlossningen var jobbig som tusan, men gick fortare och jag behövde inte sys (förra blev ju sugklocka o klipp). Tösen har fått en ok-stämpel och vi är alldeles strax påväg hem :)

Grattis!
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-06-30 14:54:51 följande:

Hur mycket väger era små nu? Selina har ju inte gått upp sådär jättemycket i vikt sedan hon var 8 månader och vi har ju varit till barnläkaren två gånger bland annat för detta. Tidigare har de trott att det beror på förstoppning men nu bajsar hon varje dag (oftast) men äter fortfarande sådär. Nu har vi fått en ny tid hos barnläkaren plus barndietist i augusti och nu ska vi fylla i matdagbok i tre dagar och skicka in inför det besöket. Det ska fyllas i VÄLDIGT noga, vägas och mätas och hålla på. Ett enormt jobb! Men jag inser ju nu efter att ha fyllt i idag att hon knappt får i sig något.

Frukost (efter 13 timmar utan mat och där sista målet igår bestod av 100ml nyponsoppa): 1/2 rostad med smör, 1 yoghurtbägare (sån från Nestlé som är sockerfri). Lunch: 8 miniköttbullar och en halv liten rund smörgås med smör. Mellanmål: 1 klämpåse med frukt- och yoghurtsmoothie.

Inga jättemängder alltså. Och så rör hon sig jämt. Samtidigt är hon alltid pigg och glad så jag känner ingen större oro.. men jag vet inte!

Walter väger ca 10 (han hade inte kommit över 10 på ett års kontrollen, men det var ett tag sen). Han har storlek 92/98 på kläder och har haft länge. Han är långsmal men äter som en häst. Men vi är väldigt försiktig med vad barnen äter. Minsta möjliga socker.

Frukost; äggröra på ett ägg, en hårdmacka, ett glas mjölk. Eventuellt en portion havregrynsgröt med blåbär.

Mellis: macka, frukt eller klämmis.

Lunch: våran mat och en ganska stor portion.

Mellis: samma som innan.

Middag: våran mat

Ev en banan

220 ml välling
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2016-07-03 06:46:12 följande:

Det är så roligt vad det kan skilja i storlek på jämngamla barn, några har storlek 74 och andra 98 :)

Tage kör strl 86, sen han var ca 11 månader. Men vissa märken, typ H&M, börjar bli smått så det blir 92 från och med hösten när vi ska bunkra upp med nya kläder.

Det bekräftar verkligen att alla är olika. Walters storasyster hade storlek 74 när hon började på dagis vid 16 månader.

Hm har grymt små kläder. Just nu har Walter faktiskt ett par shorts i 74 som ändå är för stora (de är så vida, att han har 92/98 annars är pga längden) båda våra barn har slim varianter på kläder för att de inte ska se ut som tält
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2016-07-17 21:32:51 följande:

Några fler barn som inte direkt pratar fortfarande?

Tage kan säga mamma och resten är charader :) Han tar oss i handen och leder oss dit han vill och pekar och babblar nåt helt obegripligt. Han förstår typ allt vi säger och kan på sitt lilla sätt göra sig förstådd, men han pratar inte.

Walter säger nog 15-20 ord. Resten är bara uhhh uhhh uhhh och pekar på det han vill
  • LillLouise84

En konstig fråga kanske, men har era små fotsvett? Walters skor (gympadojor) luktar fruktansvärt. Nu har jag slängt de i tvättmaskinen på vinst och förlust om de tål det eller ej. Men skorna går inte att ha inomhus för då stinker hela hallen

• LillLouise84
    Mildamilda skrev 2016-07-22 23:04:18 följande:

Tänk sen när de är 14 : ))

Precis så tänkte jag när jag kom hem från jobbet och pappan kastat ut lillemans skor. Om de stinker så vid 15 månader hur är det då vid 15 år.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?