Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-12-10 19:19:50 följande:

Härligt!! Det var säkert ett år sedan jag sov så länge i sträck :)

Samma här. Alla nätter med 6 timmar eller mer sammanhängande de senaste två och ett halvt åren går att räkna på fingrarna tror jag.
  • LillLouise84
    Astilbe skrev 2015-12-10 20:44:51 följande:

Nu är det evigheter sen jag skrev här senast. Läser dock alla inlägg flitigt! tänkte höra med er - hur länge planerar ni att vara hemma med era små? Hur har ni lagt upp det?

Jag skrev på jobbet att jag skulle vara ledig till augusti 16 när jag gick hem. Men nu har jag börjat fundera om jag ska typ söka sommarjobb någonstans under sommaren och på så sätt försöka få in en fot någonstans så jag slipper gå tillbaka till mitt nuvarande jobb. Men minst till våren ska jag vara hemma
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-12-11 06:41:32 följande:

Vi hade tänkt att vänta till januari -17 då vi skulle ha varit hemma varsitt år först. Nu i och med nya bebisen väntar vi längre eftersom det känns som mer jobb (med sjukdomar, körning osv.)med ett 15tim-barn och en spädis.

Är dock orolig för hur det kommer kännas med två barn under två hemma... Så min icke-förankrade plan är att min man är hemma minst en dag i veckan och att F kan vara med farfar en dag i veckan. Känns som jag borde "klara" 3 dagar själv. Men vi får se lite! Gissar på att F då kanske skolas in runt 3? Mycket nytt att ha i åtanke! Min man vill dock vara hemma lika mycket som jag så vi får utgå från det!

Det låter som en bra plan. Jag funderade ett tag på att ha båda barnen hemma och spara lite pengar på dagisavgiften. Men så här i efterhand hade jag aldrig fixat båda fem dagar i veckan. Från att barnen är ca 1,5 kräver de mycket mer stimulans. Jag har dottern nu tisdag- torsdag fem timmar om dagen, så på fredagen ligger hon mest i soffan och vilar för att hon är sliten efter veckan. Men sen lördag och söndag måste vi hitta på en massa saker för att aktivera henne och måndagar blir det ibland öppna förskolan. För det är viktigt att de får träffa andra barn.
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-12-11 10:05:25 följande:

Ja, jag har ju ingen aning om hur det kommer bli och kännas.. Men spontant känns det bara jobbigt med förskola då vi bor väldigt off... Och hålla på att packa in och ut två ungar flera ggr/dag känns mycket omständigt! Plus dagis-sjukor då! Men vi får ta det som det kommer... Öppna förskolan när man känner för det är ju en annan femma!

Men allt hänger ju på att jag får avlastning av släkten då!

Ja det finns många faktorer att tänka på. För oss hade det inte funkat pga av att barnen inte sover samtidigt, så när stora är på dagis passar jag på att handla, tvätta och vila när lillen sover. Att släpa iväg två barn löste vi med att ha åkpåse i babyskyddet, så då behövdes det bara mössa på bebisen för att åka. Vi bor också off och har ca fem km till dagis
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-12-11 12:23:44 följande:

Men hur gammal är din stora? Hade det varit större åldersskillnad mellan bosse och ärtan (som den kallas just nu) så hade bosse fått vara på dagis, men jag tycker ingen 1,5 åring ska vara på dagis om föräldern lika är hemma (skillnad om man är på jobbet!). En 3-åring är ju en annan sak, dom har ut mer av det.

Vi har 1 år och 9 månader emellan så jag började jobba och hon på dagis vid 1 år och 4 månader, sen jobbade jag 3 månader innan jag fick graviditetspenning. Så vi hann komma in i dagisrutinen
  • LillLouise84

Hur mobila är era små nu? W sitter och åker på rumpan eftersom han hatar att ligga på mage. Men att åka på rumpan och dra sig fram med armarna går sakta och han åker gärna till soffan och vill ha hjälp att komma upp på fötterna, när han väl är på fötterna så går han i sidled efter soffkanten. Helst vill han att jag håller i honom och gåtränar hela dagarna, när jag inte har tid med honom blir han ofta missnöjd.

• LillLouise84
    laila88 skrev 2015-12-14 14:00:26 följande:

Väldigt mycket surr här också :D men de riktiga orden hon säger hittills är mamma,pappa,titta och där. Hejdå har hon klämt fram några gånger också. Men annars är det mest surr som man inte hajjar och skrika till är kul också tydligen, för då hon skriker å man tittar på henne så blir hon jätte glad att fått en reaktion :D hur kul det är för omgivningen och på allmänna platser är inte hennes problem tydligen :D haha.

Krypa har hon gjort i superfart sen i somras, ibland saknar man ju lugnet då hon låg still och i sin höjd rullade runt :D sen är de ca tre månader sen hon börja ställa sig upp mot saker och gå runt med hjälp av dom. Men sätter sig om hon inte har nått att hålla i sig i. Trodde hon skulle börjat gå vid de här laget men hon är lite orolig för att inte hålla i sig i saker så de dröjer nog. Annars är hon en riktig klätterunge, sonen var så lugn å beskedlig om man jämnför med denna galning som hoppar klättrar å har sig. Noll koll på att saker är farligt.

Våran lära gå vagn är inte särskilt bra heller :/ då hon går å styr den så rullar den så lätt så hon springer typ fram. Så den här överbeskyddande mamman tar inte fram den så ofta så hon får inte träna så mycket med den heller.

Jag hoppas hon blir lite lugnare till dess nästa bebis kommer :D

Lära gå vagnar brukar gå att bromsa rätt mycket. Det brukar sitta skruvar mellan vagnen och bakhjulen som går att skruva in eller ut för att reglera hur fort vagnen ska gå. Annars är två kilos mjölpåse bra som tyngd i vagnen.
  • LillLouise84

Walter har sagt mamma och pappa i månader, men nu har han börjat med titta och vovvov låter det som i alla fall.

Idag kom han på hur man reser sig, så nu står han på alla fyra mest hela tiden och har börjat klättra på småsaker. Och försöker resa sig emot hunden, vilken hunden inte tycker är så kul.

• LillLouise84
    Mullan skrev 2015-12-16 10:42:00 följande:

Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.

Jag tror inte du är ett dugg bättre mamma än någon annan i gruppen bara för att du hackar på ebe. I Norrland måste vi ha kläder på våra barn annars får vi gå i ide från november till april.
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-12-18 20:20:25 följande:

Tjohoo! Mini i magen mår bra! 8+2 och bf 26 juli på min födelsedag!

Härligt!

Stämde veckorna med vad du trodde att du skulle vara?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?