Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-11-22 09:31:29 följande:

Vi har stora problem med blöjor just nu. Alla blöjor läcker på natten :( Han ligger i en blöt pöl varenda morgon när vi vaknar.

Problemet är att han alltid sover på mage och då rinner kisset bara framåt, för baken är typ torr, och efter en antal kissningar kan inte blöjan suga upp mer...

Vi kör med pampers 4+ på natten, men varje natt vid 3-4 så vaknar han för att det är fullt med kiss. Men då brukar vi byta blöja så somnar han om efter en stund.

Men i natt har han varit vaken 100 gånger känns det som. Han har haft stopp i magen och fisit och gråtit hela natten. Som tur är har det kommit lite bajs nu på morgonen
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-11-22 12:00:12 följande:

Vi i norr tycker alltid det är lika kul men "snökaos i skåne", eller egentligen allt nedanför sundsvall. Men såg vädret i morse på nyhetsmorgon och kan förstå att ni har det lite kämpigt ändå! Här längtar jag efter ett ordentligt snöfall, just nu är det ju knappa decimetern som täcker gräsmattan... En meter till hade inte skadat :) sambon har varit och pimplat (isfiskat) på förmiddagen och kom hem med två fina rödingar :)

Jag bor i södra Norrland, en bra bit söder om Sundsvall (20 mil typ) men vi är vana snön och har roligt åt alla söder om Dalälven.

Förr körde jag lastbil till Örebro då var det alltid Skåne som var försenat för blixthalka och snöstorm.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-11-23 08:31:13 följande:

Ne, det är ju med erfarenhet man får vanan också :) sen har väl vi i norr bättre/fler resurser för att få bort all snö snabbare, eftersom våran snö inte är en frågon OM utan snarare NÄR.

Det jag tyckte var lustigt var att det var en enorm kö på vinterdäck, det är ju ändå lag på det fom nästa vecka och alla kunde ju inte behöva nya just iår :)

Ne, slasken är värst... Tungt o gå och man är dyngsur om fötterna efter 1 meter om man inte har gummistövlar.

Igårkväll hade vi -13, har inte vågat mig upp o kolla hur kallt det är idag.. Man är verkligen ovan såhär i början av vintern!

Vi har inte fått mer än lite puder på marken, men i morse hade vi -11 grader. Solen skiner så det ser jättefint ut men det blåser isvindar så jag håller mig inomhus och eldar i vedspisen.
  • LillLouise84
    pink76 skrev 2015-11-25 12:08:34 följande:

Hur sover era små på nätterna?

Min lilla prins har börjat krypa och förflytta sig otroligt mycket bara den senaste veckan. Med det så har sömnen blivit hemskt. 

Han vänder sig till magläge och sätter sig upp när han ligger o sover o vaknar då. O vid samma tid varje kväll. Han somnar vid 7-tiden och vid 11-tiden så vaknar han. Varje kväll. 

Det enda sättet att söva om honom på är att amma honom i sängen, o då får han sova resten av natten jämter mig. 

När han sover jämter mig så kan inte jag sova. Så nu är jag så hemskt trött, så jag vet inte vad jag ska göra. 

Snälla sig att det är en övergående fas. Jag behöver min sömn. 

Vid ca åtta månader så är det vanligt att sömnen strular enligt tidningen vi föräldrar. Jag tror det har samband med utvecklingen och alla nya intryck.

Här är det berg och dalbana, antingen vaken två gånger i timmen hela nätterna eller som nu i två nätter då han sovit 19-6 med ett enda plugga i nappen uppvak.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-11-26 10:25:58 följande:

Jag satt o kollade i Bosses BVC-bok, han ligger -1 på viktkurva och -1,5 på längd. Men då kollade jag på vuxna, och jag ligger -2 på längd och sambon -1 så kan ju förstå om vi inte får någon lång unge :) Bosse lär ju ändå växa om mig när han är 13-14 år gissar jag.

Har suttit och spånat på namn till lillebror/lillasyster på morgonen. Jag tycker sååå mycket om Hilding. Men sambon vägrar... Tjejnamn är svårare, där har jag inte fastnat för något jättemycket. Men Sally eller Selma har varit på tal iallafall. Namnet ska (såklart) passa med Bosse, och vill inte ha ett till barn på B, ska vara ett äldre namn och nu inget "smeknamn" som Bosse är. Inte för likt alltså. Alma tycker jag iofs också är fint, men det heter svärmors grannes unge (haha långsökt..) men deras ungar och svärmors alla barnbarn lekar jättemycket. + att deras Alma kommer gå i Bosses klass då dom är jämngamla o vi bor i samma by...

Jag gillar också gamla namn. Om jag skulle skaffa ett till barn skulle namnen bli Tyra, Marta, Ludvig eller Sixten.
  • LillLouise84
    Lavish skrev 2015-11-27 09:44:33 följande:

Men det är väl säkert just för att hon är den sista? Sista bebisen som behöver dig på det sättet. Jag tycker jag är mycket blödigare med Linnea som förmodligen blir min sista. Kanske också för att med brorsan kändes det ju någonstans som att bebistiden skulle vara för evigt och man var tvungen att slå sig fri eller kvävas - nu vet jag ju att den perioden går över och efteråt känns som den ändå var över jättefort. 

Sen blir man nog också mer orolig och sentimental som man blir äldre. 

Precis så känner jag också. Med första ville jag bara att bebisperioden skulle ta slut så jag kunde få röra mig utan en bebis fastklistrad vid mig. Jag njöt inget alls. Nu har jag inte hunnit med att njuta så mycket som jag vill och han växer alldeles för fort.
  • LillLouise84
    SvanE skrev 2015-11-29 15:25:38 följande:

Ojojdå! Sjukt hur olika det är med tänderna ändå! Gissar också på visdomständer innan nästa höst ;)

Väldigt olika hur fort tänderna kommer. Min dotter hade 12 tänder vid 1 år och hennes kompis som är 8 dagar yngre fick sina första tänder då vid ett år.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-11-30 16:35:13 följande:

Nu är den där sorgen tillbaks litegrann här. Lagt ut både babysitter, babyskydd och babynest till salu nu:/ jag som älskar att göra mig av med saker som tar plats känner mig bara ledsen:( nu är hon ju ingen bebis längre, idag har vi gjort i ordning bilstolen hon ska ha framöver tex. Varför känns det så svårt?

I lördags hade vi dop och det gick förvånansvärt bra. Lite trist att många droppade av bara så vi till slut bara var 20 personer men det gick det med. Svärmor hade köpt 48 (!!) bitar smörgåstårta och jag hade fixat två vanliga tårtor plus en massa annat. Behöver jag säga att det blev en hel del över? ;)

Jag planerar att börja jobba i september nästa år. Det är ett tag kvar alltså men gruvar mig redan:/ mitt jobb fungerar ju inte med min ibs och sen är det väl lite ångest för att jag vet att det är sista barnet och därmed sista gången jag får vara hemma såhär. Hoppas det känns lättare snart!

Jag har också separationsångest för bebisgrejerna. Vissa saker kan jag inte sälja än. Babyskyddet står i källaren klar att säljas, men jag har inte kommit mig för att lägga ut den än.

Jag ska börja jobba augusti nästa år. Men jag vill verkligen inte tillbaka. Jag älskar mitt arbete dagtid men fixar inte nattpassen och min chef är inte klok på en fläck.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-11-30 23:30:08 följande:

Jag börjar jobba 50% i feb och 100% i april. Jag känner mig inställd på det, så det känns bra. Däremot har min man fått nytt jobb, och han kan tyvärr glömma pappaledighet i vår. Han skift börjar kl 14, så vi tvingas sätta W på dagis deltid i april. Må det gå väl. (Och må dagis gå med på det.)

Ni kan ha vilka tider som helst om det är så det funkar med era jobb. Vi provade att lämna 13 när mannen började 14. Men då sa dagis att det var bättre vi lämnade 11 för då blev det bättre rutiner för dottern. (lunch 11.30 och sova middag efter)
  • LillLouise84

Här blev det bara tre timmar riktig sömn i natt zzzzzz. Storasyster har haft skyhög feber och hosta, så nu har lillebror också fått världens hosta och är snorig. Än så länge har han klarat sig från febern men gnäller och bökar.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?