• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-10-03 14:05:00 följande:

En till klädfråga nu hörrni...

Vad ska era barn ha på sig ute i höst och vinter?

Josefin har två skaljackor, ett par skalbyxor, ofodrat regnställ, fleecejacka (ej vindfleece) och en skaloverall (som jag hoppas kommer, annars blev jag blåst).

Hon behöver vinterjacka och vinteroverall tänker jag? Eller skulle p.o.p's skaloverall med fleece räcka tror ni? Om inte, vilka overaller är bra?

Jag har köpt en ulloverall på xxl som Bosse har redan nu (vi hade -3 grader inatt), sen har han galonisar o höstjacka. Han har ett par tunnare överdragsbyxor också, men de har jag inte använt än utan kört galonbyxor ist. Stövlar har han både fodrade och ofodrade, än så länge funkar kavat-skorna men har köpt ett par fodrade sneakers. Han kan fortfarande ha sin vinteroverall (reima med fårskinn vid rumpan), sen har jag köpt en större overall när reimaoverallen blir för liten. Sen har jag kollat på vinterskor från sorel (snow commander), har en ullmössa från kivat (säljs på team sportia) sen ifjol som han kan ha. Sen har han även en vinterjacka från hm (med fleece) som funkar om vi bara ska ta bilen till affären och det inte är jättekallt ute.

Jag äääälskar vinteroverallen från reima.
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-10-03 14:00:13 följande:
    Shit, det låter tufft. Josefin var inte heller en nöjd bebis (kanske mkt pga sitt magknip iofs), och tanken på att Frank kan bli likadan inom nån vecka får det att brusa i öronen på mig. Jag kunde inte sätta ner henne första evigheten, och sova mer än 30min i stöten började hon inte med förrän jag började jobba i november.

Går Olle på förskola? Tror det kommer bli räddningen för oss, för Josefin är inte heller nöjd med att vara inne i lägenheten och greja en hel dag. Å andra sidan blir hon fruktansvärt trött av dagis och orkar knappt med livet mellan 14 och 18. Min plan är att ta Frank i vagnen (bärsele som backup) och ta en promenad när jag hämtat henne. Då kan hon äta en frukt eller klämmis under tiden och få 30-60 minuters extra vila. Hon sover mellan 12 och 13.30 på förskolan, så jag tror inte hon somnar. Och sedan är det bara 1-1,5h tills sambon kommer hem.

Men jag drömmer också om hus, gud vad skönt det vore...
    Det är grymt skönt med hus, vi hänger ute dagligen. Vi tycker det fungerar bra att ha Bosse hemma om dagarna, har sökt förskola från nästa höst och får jag inte förstahandsvalet får han vara hemma nästa höst också (lillasyster tänkte jag söka från jan -18).
  • tovemaja

Villhaenbebbe: låter mega jobbigt! Vad har ni för avlastning?

Ebe: kul att fler planerar att ha barnen hemma! Vi tänker likadant. En liten liten stund i livet man har möjligheten. Gissar på att vi skolar in Folke på fsk januari 2018. Alternativt båda barnen samtidigt augusti 2018.

Kpax: mår Frank fortfarande som en prins? Inga magbesvär än? Skönt!! Det är ni Janne

• tovemaja

Oj! Skickade visst! Skulle stå... Det är ni banne mig värda efter förra kolik-misären!

Ang. Kläder så har Noa ulloverall i i selen och åkpåse i vagn. Folke kommer att ha fodrat regnställ och fodrade gummistövlar vid väta och overall med vinterkängor (2 olika) i vinter. Ärvd overall så jag vet inte vad märket är.

Själv har jag vindjacka nu och termobrallor och dunjacka senare.. Bor på landet så behöver inte se snygg ut :)

• LillLouise84
    Kpax skrev 2016-10-03 14:05:00 följande:

En till klädfråga nu hörrni...

Vad ska era barn ha på sig ute i höst och vinter?

Josefin har två skaljackor, ett par skalbyxor, ofodrat regnställ, fleecejacka (ej vindfleece) och en skaloverall (som jag hoppas kommer, annars blev jag blåst).

Hon behöver vinterjacka och vinteroverall tänker jag? Eller skulle p.o.p's skaloverall med fleece räcka tror ni? Om inte, vilka overaller är bra?

Vi har skaljacka och skalbyxor med fleece under allt efter dagstemp. På förskolan har vi en skaloverall och fleece. Jag har köpt en fleeceoverall att sova i på förskolan. Sen har han lättviktsdunjacka och skinnjacka när vi ska vara lite snyggare. Sen till vintern blir det didriksson vinteroverall. Vi har tre svarta didriksson till två barn, båda kan ha storlek 90 så vi har två sånna och en i storlek 100. Vi har även en Lindberg overall i 80 som W kan ha. Än så länge har de vanliga gummistövlar eller rejälare gympaskor på förskolan. Sen blir det sulman neopren stövlar (klara -10 grader) och bagheera vinterkänga. När det blir riktigt kallt så blir det kuoma stövlar. Våran källare sen ut som en skobutik för barn, vi har alla skor och stövlar i två storlekar.

Jag gillar didriksson overallerna. Annars hör jag mycket om kappahls kax overaller och skalkläder är bland det bästa på marknaden. POP ska vara väldigt bra de också.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-10-03 21:12:59 följande:

Ebe: kul att fler planerar att ha barnen hemma! Vi tänker likadant. En liten liten stund i livet man har möjligheten. Gissar på att vi skolar in Folke på fsk januari 2018. Alternativt båda barnen samtidigt augusti 2018.

Kpax: mår Frank fortfarande som en prins? Inga magbesvär än? Skönt!! Det är ni Janne

Igår och idag har Frank haft rätt mycket magknip. Nu sitter jag uppe med honom i soffan för att sambon ska slippa bli väckt av TVÅ barn (Josefin har vaknat säkert fem ggr per natt senaste veckan). Jag är inte alltför hoppfull just nu, tror vi åkte på en till kolikbebis :(
  • tovemaja
    Kpax skrev 2016-10-04 00:55:33 följande:
    Igår och idag har Frank haft rätt mycket magknip. Nu sitter jag uppe med honom i soffan för att sambon ska slippa bli väckt av TVÅ barn (Josefin har vaknat säkert fem ggr per natt senaste veckan). Jag är inte alltför hoppfull just nu, tror vi åkte på en till kolikbebis :(
    Å nej! Men ni har kanske diverse "knep" att ta till vid det här laget eller? Dock tycker jag verkligen veklingen att ni borde slippa magontet denna gång.

Förresten, Folke vaknar också på nätterna. Inte långa uppvak men ändå så att man själv vaknar till för att han vill ligga nära/ha napp/hållanhand/krafsa. Så detta med att sova ihop har vi lagt ner. Jag och Noa campar för jämnan i gästrummet. Sömn får prioriteras före allt annat :)
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-10-03 21:12:59 följande:

Ja, även om det är jobbigt vissa dagar så försöker jag njuta av att ha båda hemma. Hade inte lillasyster fötts hade ju Bosse gått på förskolan nu, så han har ju egentligen väldigt tur som slipper och får vara hemma ytterligare iallafall ett år. Förskolan vi har sökt (typ 200m från där vi bor) är väldigt poppis och svår att få plats på, men det är lättare att komma in på höstterminen än vårterminen, därför jag sökt från hösten. Skulle vi ha turen att få plats där blir han ju 15-timmarsbarn, men frågan är hur mycket han ens skulle vara där. Men då betalar jag ändå för platsen OM vi nu har tur att få där.
  • ebe91

Någon annan som också har ett "kan-själv"-barn? Gaah. Han ska smöra mackan själv, hälla upp mjölken själv, stoppa på pipmugglocket själv (om han nu ens vill ha locket på..), borsta tänderna själv osv... ja, det var denna morgon det.

• tovemaja
    ebe91 skrev 2016-10-04 08:13:35 följande:
    Ja, även om det är jobbigt vissa dagar så försöker jag njuta av att ha båda hemma. Hade inte lillasyster fötts hade ju Bosse gått på förskolan nu, så han har ju egentligen väldigt tur som slipper och får vara hemma ytterligare iallafall ett år. Förskolan vi har sökt (typ 200m från där vi bor) är väldigt poppis och svår att få plats på, men det är lättare att komma in på höstterminen än vårterminen, därför jag sökt från hösten. Skulle vi ha turen att få plats där blir han ju 15-timmarsbarn, men frågan är hur mycket han ens skulle vara där. Men då betalar jag ändå för platsen OM vi nu har tur att få där.
    Har också sökt en väldigt populär fsk till Folke och OM han kommer in (tidigast nästa höst) så vore det oklokt att inte ha honom där litegrann eftersom det är så lång kö och vi då har syskonförtur när det väl blir dags för Noa att börja.

Har ni annan avlastning?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?