• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • tovemaja

Skulle satt in minispiral idag men det gick ta mig tusan inte. Satan avskära slemhinnorna är vid helamning! Får bli minipiller ett år tills jag slutar amma... :(

• LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-10-24 12:28:19 följande:

Vi håller på att bli tokiga... ibland känns det som ett Bosse har det minsta sömnbehovet någonsin. Så har det alltid varit. Sovit lite på dagen men rätt bra nattetid. Vårat största problem nu är att söva han på kvällen. Vi gör precis likadant vid dagsvilan som för nattvilan (lägger han i sin säng och jag eller sambon ligger bredvid i en extrasäng). På dagen tar det max 10 minuter, oftast 3-5 minuter. Han vaknar kl 6-7 sen vila vid 12-tiden, sover typ 1 timma. Sen är han vaken till 20:30-21. Det tar oftast 20-45 minuter att lägga han på kvällen. Han snurrar, hoppar, klättrar, surrar, bankar i väggen, sparkar i väggen, skallar väggen... har ni något tips? Han äter välling på kvällen, somnar 0,5-1,5 timma efter välling. Ser inget mönster där. Vi har tydliga kvällsrutiner. Kan sitta och läsa någon bok i soffan, ibland vill ha hellre leka på golvet i vardagsrummet eller så sitter vi o kollar på barnprogram... tar det lugnt iaf från kl 19.

Så hade vi det med dottern. Omöjligt att få henne att sova. Men plötsligt en dag så vände det. Vi har nästan inga leksaker i sovrummet och inga tekniska prylar, för att det ska vara så tråkigt och sövande som möjligt. När vi legat bredvid i sängen vid nattningen har jag sagt till dottern att nu tänker mamma sova och vänt rumpan åt henne, då har hon somnat direkt.
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-10-25 15:01:03 följande:

Skulle satt in minispiral idag men det gick ta mig tusan inte. Satan avskära slemhinnorna är vid helamning! Får bli minipiller ett år tills jag slutar amma... :(

Jag kan inte minnas att jag hade några problem med underlivet efter Bosse, men nu är det andra varvet med underlivssvamp... Förra gången är på pricken 2 månader sen! Och då höll jag på att bryta ihop, gjorde så ont och kliade som bara den. Låg och grinade i sängen för det var så jobbigt... tog två omgångar diflucan samt två behandlingar med Pevaryl (depot-tabl + salva och sen 3tabl + salva). Kom dock fram till att pevarylen förmodligen bara gjorde det värre. Så igårkväll när jag kände första symtomen ville jag bara ge upp, sambon ska få fara på Apoteket efter jobbet, ska ta canesten nu på en gång (läste förra gången att Pevaryl var förstahandspreparat då man ammar, men det hjälpte ju inte så nu tar jag canesten istället då det hjälpt när jag haft svamp för 5-10 år sedan...). Kan dehär återkommande svampinfektionerna ha o göra med amningen? Tänker att slemhinnorna lätt är sköra som du skrev... ringde bm nu på morgonen men de hade stängt telefontider till på måndag...
  • tovemaja

Vilken underbar ålder våra kids är i nu! Folke härmar i princip allt vi säger, pratar, busar, gosar, skriker och dansar dagarna i ända! Njuter av denna roliga ålder!

Hur går det för er andra som fått småsyskon efter era mars-15 barn!

Jag har sedan 2 veckor landat i verkligheten som tvåbarnsmamma utan förskola eftersom min man började jobba 1 november.

Hittills går det över förväntan men man känner helt klart att man har mindre tålamod och lite dåligt samvete varje dag.

• Kpax
    tovemaja skrev 2016-11-11 19:30:03 följande:

Vilken underbar ålder våra kids är i nu! Folke härmar i princip allt vi säger, pratar, busar, gosar, skriker och dansar dagarna i ända! Njuter av denna roliga ålder!

Jag har sedan 2 veckor landat i verkligheten som tvåbarnsmamma utan förskola eftersom min man började jobba 1 november.

Hittills går det över förväntan men man känner helt klart att man har mindre tålamod och lite dåligt samvete varje dag.

Ja det är verkligen en rolig ålder! Jag älskar att göra saker med Josefin, åka pulka, rita, öva grimaser, bada etc. Frank är hittills ingen vidare nöjd bebis (hur gör man för att få såna?), så om han är vaken måste jag ha honom i famnen. Då har hon en tendens att vara betydligt mindre rolig. Hon blir lätt arg och kastar saker.

Jag har väldigt dåligt samvete, men försöker engagera mig helhjärtat när jag kan, annars inkludera eller sysselsätta.

Men jag tror det blir bättre bara Frank blir liiiite äldre. Hoppas.
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-11-11 19:30:03 följande:

Håller med, denna ålder är båda mysig men framförallt rolig. Bosse har så många olika ansiktuttryck, danser osv för sig så vi får skratta så fantastiskt mycker åt han! ;)

Här går det bara bra. Lillasyster är precis lika snäll som storebror var, sover okej om nätterna. Hon sover dock väldigt ojämnt på dagen, oftast flera 30-minutersvilor men då kan hon någon dag dra av en vila på 3-4 timmar (ute i vagn). Har provat ge henne flaska på kvällen i hopp om att hon ska sova hela nätterna, men tycker hon sover sämre på ersättning... så nu sista dagarna ammar vi bara igen. (Hon är ju 4,5 månad - äter 1-2 ggr/natt oftast).

Vi försöker vara ute lite varje dag, lillasyster sovandes i vagnen och Bosse och jag strosar runt på gården. Nu i helgen har det varit så kallt (-20 nästan) så då har vi inte "kunnat" vara ute. Vi känner ingen avsaknad av förskola, tycker det var absolut rätt för oss att ha honom hemma åtminstone 1 år till. Jag ser helst att de börjar samtidigt, men beror på om vi får plats redan nästa höst.

I fredags var vi på en syskonfotografering, tror det gick bra! Ser fram emot bilderna :)
  • ebe91

Jag lovade ju en recension av pessar... alltså, jag vill verkligen få det att fungera men jag får den inte på plats. Når inte? När man fört in den ska man ju som vicka den över livmodertappen, men jag lyckas inte... jag har provat i de mest akrobatiska ställningar jag kan komma på, men inte lyckats. Jag använder den ju bara under fertila perioden (eller rättare sagt - jag skulle vilja kunna ha den under den fertila perioden...), har försökt i två olika cykler men inte alls fått till det. Det känns inte som någon idé att be bm om hjälp, hon visste inte ens hur en cervixpessar ser ut (har femcap). Är snart i det stadiet att jag tänker be sambon om hjälp, haha. Han har ju längre fingrar och kan kanske komma åt bättre :'D. Ska prova om någon dag igen (hade ägglossning i helgen så har en icke fertil period nu), tappen ska ju vara mer lättåtkomlig när man inte har äl. Bara för att se om jag kan lyckas då. Någon annan som har/har haft pessar o har ngt tips?

• LillLouise84
    ebe91 skrev 2016-12-07 09:05:57 följande:

Jag lovade ju en recension av pessar... alltså, jag vill verkligen få det att fungera men jag får den inte på plats. Når inte? När man fört in den ska man ju som vicka den över livmodertappen, men jag lyckas inte... jag har provat i de mest akrobatiska ställningar jag kan komma på, men inte lyckats. Jag använder den ju bara under fertila perioden (eller rättare sagt - jag skulle vilja kunna ha den under den fertila perioden...), har försökt i två olika cykler men inte alls fått till det. Det känns inte som någon idé att be bm om hjälp, hon visste inte ens hur en cervixpessar ser ut (har femcap). Är snart i det stadiet att jag tänker be sambon om hjälp, haha. Han har ju längre fingrar och kan kanske komma åt bättre :'D. Ska prova om någon dag igen (hade ägglossning i helgen så har en icke fertil period nu), tappen ska ju vara mer lättåtkomlig när man inte har äl. Bara för att se om jag kan lyckas då. Någon annan som har/har haft pessar o har ngt tips?

Tack för att du delar med dig. Jag har alltid funderat på hur man ska få en pessar att sitta bra!?

Jag funderade på att skaffa en när jag tog ut spiralen som krånglade men efter många turer av frustration och ett akut besök på gyn så kastade jag in handduken om att leva utan hormoner. Så nu är det minipiller som gäller igen. Efter att jag tog ut min spiral som gav mig små blödningar minst fyra dagar i veckan, varje vecka. Så var jag blödningsfri ett dygn, sen störtblödning i åtta dagar, uppehåll fyra och sen drog det igång igen. Vid det laget hade jag svimmningskänslor och var helt orkeslös. Jag ringde till chefens fru tidigt en morgon och sa att jag har mens och det slutar aldrig och jag svimmar snart, nu åker jag till gyn. Typ det mest pinsamma jag varit med om på jobbet eftersom jag är ny. Jag kände mig som en fjortis med mens för första gången.Min chef som är man, hade väldigt svårt att prata med mig den veckan. Han visste liksom inte vad han skulle säga, så jag berättade att jag fått nya minipiller och blodstoppande tabletter. Jag vet inte om han eller jag tyckte att det var jobbigast.
  • ebe91

Länge sedan någon skrev nu! Hur går det för er? Tänk att de snart blir 2 år!

Vi har ju fortfarande Bosse hemma eftersom jag är föräldraledig med lillasyster, vi har det verkligen super! Visst, ibland vill man slita sitt hår - men sen försöker jag tänka vilken tur jag har som får vara hemma med våra barn.

Lillasyster är 6,5 månad och sin bror upp i dagen (förutom att hon än inte kryper tack o lov!)

Storebror har idag börjat potträna på riktigt, han har ju sporadiskt suttit på pottan sen han var ett halvår men nu tänkte jag försöka satsa på att bli av med dagblöjan. Vi får se hur det går! Hur går det med potträningen för er andra? Någon som har nå tips (både med mars-bebisen eller med äldre syskon). Jag har helt enkelt tagit bort blöjan (och alla mattor etc!) och försöker läsa av han samt följa han till pottan regelbundet. Han har inga problem att sitta där sen tidigare, ibland har det kommit och ibland inte.

• snö 81
    ebe91 skrev 2017-01-10 11:13:40 följande:

Länge sedan någon skrev nu! Hur går det för er? Tänk att de snart blir 2 år!

Vi har ju fortfarande Bosse hemma eftersom jag är föräldraledig med lillasyster, vi har det verkligen super! Visst, ibland vill man slita sitt hår - men sen försöker jag tänka vilken tur jag har som får vara hemma med våra barn.

Lillasyster är 6,5 månad och sin bror upp i dagen (förutom att hon än inte kryper tack o lov!)

Storebror har idag börjat potträna på riktigt, han har ju sporadiskt suttit på pottan sen han var ett halvår men nu tänkte jag försöka satsa på att bli av med dagblöjan. Vi får se hur det går! Hur går det med potträningen för er andra? Någon som har nå tips (både med mars-bebisen eller med äldre syskon). Jag har helt enkelt tagit bort blöjan (och alla mattor etc!) och försöker läsa av han samt följa han till pottan regelbundet. Han har inga problem att sitta där sen tidigare, ibland har det kommit och ibland inte.

Oj, här har vi inte ens köpt en potta ännu :) Men vi har tänkt köpa en väldigt snart och börja introducera. Annars kommer vi nog göra samma som med storasyster - då hängde jag med på tåget när hon själv visade intresse och var redo. Hon blev blöjfri dagtid när hon var 2,5 år och det var på eget initiativ.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?