• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Villhaenbebbe
    septemberbarn08 skrev 2016-02-22 11:05:33 följande:

I lördags lämnade vi de äldre barnen hos mormor och morfar och begav oss till Örnsköldsvik för att handla allt till renoveringen. Var sjukt nervös för resan då Selina aldrig varit något fan av att åka bil. Antingen gallskriker hon eller så spyr hon ner sig (och hela bilen).

Hon somnade efter 1 mil och sov resten av vägen dit (vi har typ 21 mil till Örnsköldsvik och med släpvagn tog det nästan 3 timmar). Var ju väldigt tacksamt! :)

Väl där var hon väl småless emellanåt men inte värre än att det gick få henne nöjd rätt snabbt igen. Vi hade ju ändå en hel del att handla (tak, golv, tapeter, lister, dörrar, gips osv) så jag kan förstå att hon blev less.

Resan hem gick också bra, somnade efter fem minuter och vaknade när vi hade 5 mil kvar.

Från det ena till det tredje så har jag börjat få väldigt spydiga kommentarer från anhöriga om att det är "äckligt" att vi ammar än:( jag är så känslig och tar åt mig att allt så jag haft varit jätteledsen över det i några dagar. Det var så himla praktiskt med amningen nu när vi åkte iväg i lördags, att kunna ge henne mat närsomhelst och varsomhelst. Hon känns ju så liten än och är så beroende av våra mysstunder, hon är inte alls redo att avsluta amningen och för min del kvittar det. Skulle hon vilja sluta skulle det inte göra mig något men det gör mig heller inget att hon vill fortsätta. Varför kan folk aldrig vara nöjd? Samma människor hade ju åsikter när jag INTE ammade de andra barnen. Ni andra som ammar än, får ni också kommentarer om det?

Jag ammar inte länge, men jag kan för guds skull inte förstå hur folk kan lägga sig i och ha åsikter om det HELA tiden! Jag ammade bara i 4 månader och ångrar det nu, men är ju gravid igen nu och nästa gång vill jag amma länge! Just för att det är mysigt, smidigt och bra för bebis!

Men när jag ammade så hade jag amningsnapp länge och det fick man höra diverse åsikter om och när jag började delamma hade folk åsikter om det också, bl.a. min mamma, och såklart menade hon inget illa men slängde ur sig; "ja han verkar ju må mycket bättre nu när du ger ersättning, du hade nog ingen bra mjölk" och det var minsann inget fel på min mjölk. Han gick upp i vikt fint när jag helammade.

Jag tycker med andra ord inte att du ska ta åt dig, du vet ju själv vad som är bäst för ditt barn!
  • Lilj3

Idag fyller V ett år! Känns galet att det redan har gått ett år men samtidigt känns det som en evighet sen.

Septemberbarn: Jag ammar fortfarande och har inte fått höra nåt negativt om det hittills. Men det kanske kommer nu. Det verkar ju finnas nån magisk gräns där runt 1 år när folk "får" tycka och lägga sig i mer än innan. Tycker att amning är en grej mellan mamma och barn, andra ska bara hålla tyst.

• Trollunge85

I lördags lämnade vi de äldre barnen hos mormor och morfar och begav oss till Örnsköldsvik för att handla allt till renoveringen. Var sjukt nervös för resan då Selina aldrig varit något fan av att åka bil. Antingen gallskriker hon eller så spyr hon ner sig (och hela bilen).

Hon somnade efter 1 mil och sov resten av vägen dit (vi har typ 21 mil till Örnsköldsvik och med släpvagn tog det nästan 3 timmar). Var ju väldigt tacksamt! :)

Väl där var hon väl småless emellanåt men inte värre än att det gick få henne nöjd rätt snabbt igen. Vi hade ju ändå en hel del att handla (tak, golv, tapeter, lister, dörrar, gips osv) så jag kan förstå att hon blev less.

Resan hem gick också bra, somnade efter fem minuter och vaknade när vi hade 5 mil kvar.

Från det ena till det tredje så har jag börjat få väldigt spydiga kommentarer från anhöriga om att det är "äckligt" att vi ammar än:( jag är så känslig och tar åt mig att allt så jag haft varit jätteledsen över det i några dagar. Det var så himla praktiskt med amningen nu när vi åkte iväg i lördags, att kunna ge henne mat närsomhelst och varsomhelst. Hon känns ju så liten än och är så beroende av våra mysstunder, hon är inte alls redo att avsluta amningen och för min del kvittar det. Skulle hon vilja sluta skulle det inte göra mig något men det gör mig heller inget att hon vill fortsätta. Varför kan folk aldrig vara nöjd? Samma människor hade ju åsikter när jag INTE ammade de andra barnen. Ni andra som ammar än, får ni också kommentarer om det?

Inga särskilda kommentarer. Min mamma och syster undrade för ett tag sen om jag fortfarande ammade men det var inget med det. När jag var på 10 mån-kontrollen så hoppades BVC-läkaren att jag skulle stå ut några månader till. Men jag tror det kan bli mer kommentarer när 1 år har gått. Som ebe91 skrev, verkar vara en magisk gräns där. Däremot försöker jag inte klaga på nätter eller liknande för då lär jag få höra att det är mitt egna fel som ammar fortfarande. Hade tänkt fasa ut nattamningen efter ett för att jag kommer jobba då och bara ha kvar kväll och morgon men vi får se hur det blir.
  • septemberbarn08
    Lilj3 skrev 2016-02-22 13:00:12 följande:

Idag fyller V ett år! Känns galet att det redan har gått ett år men samtidigt känns det som en evighet sen.

Septemberbarn: Jag ammar fortfarande och har inte fått höra nåt negativt om det hittills. Men det kanske kommer nu. Det verkar ju finnas nån magisk gräns där runt 1 år när folk "får" tycka och lägga sig i mer än innan. Tycker att amning är en grej mellan mamma och barn, andra ska bara hålla tyst.

Här gick den magiska gränsen tydligen vid 6 månader. Nu SKA hon äta vanlig mat och INTE amma (trots att Who säger att det räcker bra med smakportioner fram till 1 år). Nu är hon ingen bebis längre (fast de definieras som spädbarn tills de fyller 1). Och att hon är så beroende av mig är INTE okey. Ju mer hon behöver mig desto mer ska jag tvinga bort henne, allt annat är fel (ungefär som att resonera att de bara ska få mat när de är LAGOM hungriga, är de jättehungrig ska man vägra dem maten). Samma människor tyckte att jag skämde bort henne när jag bar henne som bebis, det var bara bra om hon fick skrika :/ försöker att inte ta åt mig men det är inte så lätt alla gånger när folk håller på.

Grattis till V på födelsedagen! Galet vad tiden gått fort!
  • josanl

Kom hem från w:s 1 årskontroll. Fick sina vaccinationer idag, och första gången på över en vecka han sover dagssömn...hoppas han inte får feber till natten.
    10 kilo och 240 gram & 74,2 cm :)

• LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-02-22 14:07:01 följande:

Här gick den magiska gränsen tydligen vid 6 månader. Nu SKA hon äta vanlig mat och INTE amma (trots att Who säger att det räcker bra med smakportioner fram till 1 år). Nu är hon ingen bebis längre (fast de definieras som spädbarn tills de fyller 1). Och att hon är så beroende av mig är INTE okey. Ju mer hon behöver mig desto mer ska jag tvinga bort henne, allt annat är fel (ungefär som att resonera att de bara ska få mat när de är LAGOM hungriga, är de jättehungrig ska man vägra dem maten). Samma människor tyckte att jag skämde bort henne när jag bar henne som bebis, det var bara bra om hon fick skrika :/ försöker att inte ta åt mig men det är inte så lätt alla gånger när folk håller på.

Grattis till V på födelsedagen! Galet vad tiden gått fort!

Jag ammade w i 6 månader, men det var för att han växte lite dåligt från 4 månader så vi blev rekomenderade att ge mat istället för ersättning. Så vid 6 månader åt han mat fullt ut och vi gav välling på kvällen. Dottern ammade jag i 9-10 månader, och det tycktes konstigt av omgivningen.

Här känns det som att det "normala" är 6 månader som man ammar för att det är rekommenderat av bvc och då slutar de amma på dagen 6 månader för att kunna gå på krogen och lämna bort över natten. Men många slutar amma innan de hunnit börja bara för att det är jobbigt/pinsamt/låst vid barnet.

Jag tycker att det är upp till varje mamma att känna av vad barnet vill. Vill både mamma och barn amma och det funkar så kör på det så länge ni vill. Skit i alla andra och kör på din känsla
  • Kpax

Åh vad ledsen jag blir när jag läser det här :(

Fy fan för folk, rent ut sagt. Amning är smidigt, mysigt och hälsosamt, får man det att funka ska man vara glad och sträcka på ryggen.

De växer upp så fort ändå, inte ska man stressa med att sluta amma om både barn och mamma trivs?

Tycker du ska tala om för dem att du blir sårad, jag hade också blivit ledsen, det är så känsligt.
  • ebe91

Jag hade ju tänkt amma åtminstone till 1-1,5 års ålder, men Bosse ville något annat. Tyckte det var jättejobbigt att han inte ville amma mer när han blev 6 månader, och då hade vi kämpat de 3 sista. Tog väl en vecka innan jag kunde acceptera det. Allt med amning är så känsloladdat. Får man det inte att funka mår man dåligt, väljer man bort det är man en dålig mamma, ammar man länge är man äcklig osv. Självklart har jag också åsikter, men jag skulle aldrig yttra vad jag tycker till någon annan då problemet ligger hos mig och inte den som ammar.

• ebe91

Usch vilken dag vi hade igår. Förutom att vi var jetlaggad och gjorde morgon kl 3 hade Bosse 40 graders feber hela dagen. Varvade med ipren och alvedon var 3e timma men febern ville inte gå ner ändå. På kvällen hade han 40,3, gav då ipren och en timma senare hade han 40,5 (!). Ringde tillslut 1177 för att rådfråga, hon rekomenderade att ge mer febernedsättande så vi räknade ut hur mycket han kunde få baserat på exakt vikt (på förpackningarna är det ju ett intervall som är lite lågt räknat). Så tillslut fick vi ner febern till 38,5. Han hade en topp inatt igen då han fick ipren, och nu på morgonen verkar han lite piggare. Kom överrens med 1177-sköterskan att om han fick 41 grader skulle vi åka in, men tack o lov slapp vi det...

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?