Kpax skrev 2014-09-09 18:56:07 följande:
Jag köpte järntabletter idag, och hoppas de ska hjälpa mot den extrema tröttheten. Jag är väldigt glömsk också, vet inte om det beror på tröttheten eller hormoner.
Sist jag var hos BM (kan det ha varit en månad sedan ungefär?) hade blodvärdet börjat dala, men var fortfarande helt ok. Hon gissade att jag skulle behöva äta järntabletter från v18-20, och idag är jag i 15+0. Finns det någon nackdel med att börja äta dem på eget bevåg? Behöver hon kunna mäta mitt naturliga värde om ett par veckor?
Jag köpte också järntabletter idag, fick hem ett brev från min BM som berättade att jag hade ett väldigt lågt värde. Så jag började omgående, enligt hennes anvisningar.
Jag diskuterade det här med järntabletter för någon vecka sen med min goda vän som utbildar sig till farmaceut (apotekare) och hon berättade att det inte är bra för människor att börja ta järntabletter utan en läkares åsikt, då blodet blir tjockare av järnet när man kanske egentligen inte behöver ta det och det gör det mer trögflytande, vilket givetvis inte är bra.
Hon hade dock inte läst så mycket om graviditet ännu och var osäker på vad som gällde för gravida.
Du kanske kan slå en pling till din barnmorska och höra med henne vad hon tycker, innan du börjar ta?