• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • LillLouise84
    Yllraz skrev 2014-09-09 18:09:05 följande:

Åh tiden går så fort den här gången! När jag väntade O gick allt i slowmotion! Veckorna gick såååå långsamt och det kändes som om de första 12 veckorna aldrig skulle passera.

I morgon är det inskrivning och vi går in i vecka 12! Galet! Fantastiskt! Hoppas vi får datum för KUB snart. Efter det kan jag lugna mig helt ;)

Det är samma här, med första satt jag nog och läste på gravidappen typ dagligen och måttade med fingrarna hur stor den var just då. Nu insåg jag att jag typ missat v 13 trodde typ jag var i v 12 men jag går visst in i v 14 typ i morgon.
  • LillLouise84
    Kurona skrev 2014-09-09 20:01:38 följande:

Jag köpte också järntabletter idag, fick hem ett brev från min BM som berättade att jag hade ett väldigt lågt värde. Så jag började omgående, enligt hennes anvisningar.

Jag diskuterade det här med järntabletter för någon vecka sen med min goda vän som utbildar sig till farmaceut (apotekare) och hon berättade att det inte är bra för människor att börja ta järntabletter utan en läkares åsikt, då blodet blir tjockare av järnet när man kanske egentligen inte behöver ta det och det gör det mer trögflytande, vilket givetvis inte är bra. 

Hon hade dock inte läst så mycket om graviditet ännu och var osäker på vad som gällde för gravida. 

Du kanske kan slå en pling till din barnmorska och höra med henne vad hon tycker, innan du börjar ta?

Jag har tagit någon enstaka järntablett när jag varit som tröttast. Men jag är blodgivare i vanlig fall så jag får järntabletter när jag ger, som jag ska äta till nästa givning. Och nu var det inte så länge sen jag gav så jag hade kvar att äta. Bm tyckte att det var ett bra initiativ, jag har bra värde nu men tar typ en tablett i vecka.
  • Teresiat

Mitt blodvärde har sjunkit från 120 till 109 på 4 veckor så bm vill att även jag ska äta järntabletter. Från 115 och under så kan man börja må dåligt, mer trött etc. Känner dock mindre yrsel nu i relation till vad jag gjorde för fyra veckor sedan... Hoppas jag kan få upp det lite iaf tills nästa bmbesök i nov.

• LillLouise84
    Pojkmamma01 skrev 2014-09-09 21:06:57 följande:

Ska man äta Folsyra hela graviditeten? Min Bm sa att jag kunde sluta efter v 12 ?

Folsyra äter man för att minska risken för ryggmärgsbråck tror jag och det är fram till v 12 det bildas. Sen spelar det ingen roll. Man brukar få en broschyr från bm med vilken mat och inte som bör ätas, där tror jag det står om folsyran. Jag har ätit fram till nu v 13 men nu har jag bara några tabletter kvar och sen köper jag inte fler.
  • Pojkmamma01

Ja, jag åt dom 4 månader innan jag blev gravid.. Men läste i nån app (amerikansk) att man ska äta Folsyra hela grav och då blev jag osäker eftersom jag slutade med dom efter v 13.. Men då kan man väl lita på Bm som sa att jag inte behövde äta dom längre..

Nojig. Jag.

• JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-09-09 18:56:07 följande:

Jag köpte järntabletter idag, och hoppas de ska hjälpa mot den extrema tröttheten. Jag är väldigt glömsk också, vet inte om det beror på tröttheten eller hormoner.

Sist jag var hos BM (kan det ha varit en månad sedan ungefär?) hade blodvärdet börjat dala, men var fortfarande helt ok. Hon gissade att jag skulle behöva äta järntabletter från v18-20, och idag är jag i 15+0. Finns det någon nackdel med att börja äta dem på eget bevåg? Behöver hon kunna mäta mitt naturliga värde om ett par veckor?

Tror inte att det är farligt att börja äta dem på eget bevåg men ring din bm och be att få komma in och bara ta järnvärdet nu på en gång så vet du ju om du bör börja äta dem eller inte. Och sen så kan ju din bm se också om de hjälpt sedan när hon mäter igen om några veckor.
  • KarinIngrid

Nu börjar jag bli nervös på riktigt. Imorgon bitti ska vi göra Ultraljud för KUBtestet.
    Vecka 13 nu.
    Än så länge har man ju inte sett nåt så att säga bevis på att allt är som det ska där inne...så det är spännande och nervöst.. samtidigt är jag orolig att vi ska få dåliga siffror på KUBEN,
    ni som gjort KUB, fick ni siffrorna på plats direkt efter Ultraljudet eller måste man vänta länge på svaret?

• Kpax

Ja ni kanske har rätt, jag försöker ringa henne idag (men det är i stort sett omöjligt att komma fram, grrr) för säkerhets skull.

Imorse när jag vaknade strök jag mig över magen och det var en jättekula där! När jag står upp syns det fortfarande inte så mycket (ser fortfarande jämntjock ut), men när jag ligger ner och drar in magen ser det helt absurt ut. Den har ju säkert inte hänt över natten, jag kanske var svullen, eller så har jag missat att stryka mig över magen i liggande läge ett tag, men max 5 dagar skulle jag säga. Roligt i alla fall! :)

• Yllraz
    KarinIngrid skrev 2014-09-10 08:11:07 följande:

Nu börjar jag bli nervös på riktigt. Imorgon bitti ska vi göra Ultraljud för KUBtestet.
    Vecka 13 nu.
    Än så länge har man ju inte sett nåt så att säga bevis på att allt är som det ska där inne...så det är spännande och nervöst.. samtidigt är jag orolig att vi ska få dåliga siffror på KUBEN,
    ni som gjort KUB, fick ni siffrorna på plats direkt efter Ultraljudet eller måste man vänta länge på svaret?

Man får på plats! Eller ja så gjorde dom på Danderyd iaf. Hon klickade in alla värden på datorn (blodprovet, ålder, rökning, det hon mätt under ultraljudet etc) och sen sa hon en siffra. Aldrig varit så nervös :) Men med ettan gick det prima. Fick det högsta 1:20000. Men ska göra KUB på tvåan nu snart och är supernervös!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?