• Villblimamma90

Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?

Hej! Jag och min simningar försökt då barn i över 1 år. I maj detta året fick vi reda på att jag led av PCOS. I tisdags var jag på HSG - röntgen av livmoder och äggledare. Allt såg bra ut men nu har jag blödningar som bara den. Två dagar efter. Är det normalt?
    Jag är så himla orolig att det är något som kommer sätta stopp för oss och att vi inte kommer kunna få barn. Någon med PCOS som också försöker bli gravida? Hur går det för er? Eller någon med PCOS som blivit gravida?

• Svar på tråden Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?
  • lantlivet
    Villblimamma90 skrev 2014-07-14 17:21:29 följande:

Tog ägglossningstest idag som visade positiv. Kan inte fatta det. Har inte haft ägglossning på flera år. Nu blir man så hoppfull! Men är rädd för att bli besviken när grantestet inte visar plus.

Åh fy sånna drömmar har jag med haft. Så vaknar man och inser att det inte var sant. Då bli man så tom. Jag drömmer nästan om barn varje barn. Kollar barnvagnar osv. Jag har nog blivit lite knäpp? Eller jag är inte ensam om att göra det?

Snälla du, det sista som överger en är hoppet. Sluta aldrig hoppas. Snart är det höst och då kan du väl få hjälp? Vi ska plussa båda två :) kram tillbaka!

Woho! Sexa på :)

Nä gud,vagnar har jag kikat på i flera år. Vet typ allt känns de som :p
  • lolsing

Jag har pcos. Min menscykel snittar på 21 dagar. Har ätit en kur pergotime (halv tablett) men det hjälpte inte till någon äl denna gång. Nu väntar jag på mensen och att få prova ökad dos. Hoppas hoppas!

• cassibassi

Hej!
    Jag hoppar in här då jag själv är i samma situation. Startade precis en ny tråd om detta, vilket var onödigt då denna redan fannas :D haha
    Här kommer en "kort" sammanfattning om hur min situation ser ut!
    Jag är 21 år gammal och min sambo är 24 år. Vi har varit tillsammans i 5 år varpå varit sambos i 4 år. I maj 2013 bestämde vi oss för att sätta igång med bebisverkstaden, då vi i många år väntat på "rätt tillfälle" med att bilda familj. I samband med att jag tog ut min P-stav började jag googla för att få tips om hur man snabbast blev gravid, då råkade jag läsa något om PCO. Efter lite fördjupningar om denna sjukdom så fattade jag fort att "Hoppsan, detta har jag"! Sökte till husläkare varpå skickade remiss till gyn där jag i augusti fick min diagnos PCO. Ett VUL var allt som krävdes för att ställa denna diagnosen. Jag har alla symtomen, enligt mig, kraftigt. Hur som helst, fick utskrivet Primolut i tre månader för att sätta igång min icke existerande mens, fungerade perfekt och jag har fortfarande mens, dock ej regelbundet. Menscykler från 18 dagar till 47 dagar. Det är nu 14 månader sedan jag tog ut min p-stav och 11 månader sedan jag fick min diagnos. Har ännu inte plussat och ska i september bli kallad för att diskutera eventuella åtgärder för vår oönskade graviditet. 
    Kan även nämna att jag äter enligt LCHF och har gått ner 14 kg samt blivit av med min acne. 

På grund av denna ovisshet om hur detta kommer sluta så har jag gått och blivit deprimerad och ska i augusti gå till en KBT teraput. 

• Tjogge

Hej

Jag är 28 år min man 32. Vi har försökt få barn i 15 mån. Nyss genomgått utredning och fått pcos diagnos och hypotyreos som behandlas m levaxin. Hormonnivåerna ligger nu fint. Mens brukar ligga mellan 44-58 dagar, fått provera 2 ggr då mens överstigit 90 dagar. Normalviktig. Inväntar mens eller + (men känns som menskänningar) och ska då påbörja pergotime + ovitelle spruta. Hoppas detta tar sig nu, sån olidlig väntan! Jag har aldrig hört att det skulle vara åldersgräns på utredning/ pergotime m olika beroende på landsting väl. Vi bor i Skåne.

• Iskristall

Jag har pco och vill gärna vara med att följas.
    Har oregelbundna cykler men det har konstaterats att jag kan få äl själv ändå ibland. Var hos gyn innan sommaren, då såg han att på ena äggstocken hade jag ett mognande ägg fast på andra äggstocken såg man det klassiska pärlbandet av folliklar. Några dagar senare fick jag utslag på äl-test, denna äl konstaterades senare med blodprov.
    Så jag och min sambo försöker själva ett tag till, men ska vända oss till gyn senare om det inte tar sig och få pergo utskrivet.

Just nu väntar jag på och ser om det tänker dyka upp nån äl. Testar med äl-test.

Lycka till tjejer!

• VeronikaMary

Fick reda på att jag har pco för två år sedan har varit på två sjukhus innan o har nu kommit så långt att vi väntar på tid på Salgrenska där vi ska få behandling hoppas att det är bra är lite nervös inför hur det ska gå, men har fått reda på att det inte ska finansiera hinder för att få biologiska barn.Nägon annan som är i samma situation och som vill ha kontakt o prata?? kram

• PcoLina

Hej, jag fick reda på att jag har PCOs när jag fick blindtarmsinflammation. Läkaren ville vara 100% säker på att det var blindtarmen så han skickade ner mig till gyn och där kläckte gyn-läkaren att jag har PCOs. Han sa lite snabbt att det skulle bli svårt att skaffa barn osv.

Jag provade en mängd av olika preventivmedel innan jag fick veta att jag hade PCOs vilket bara booztade alla symptomerna. Jag trodde bara att jag blev "sambofet" men i själva verket var det för att jag hade haft mini-piller i ett halv år, p-spruta i ett år och p-stav i 5år. Jag valde att inte äta p-piller efter som jag har både cancer och blodproppar i familjen.

När jag väl fått veta min diagnos gav barnmorskan mig jasmine p-piller, som gjorde mig till ett känslomässigt vrak. Jag grät och hade hemsk pms. fick otroligt ont och blev till slut nästan deprimerad. Så dom fick jag sluta med efter ett halv år.

Jag och sambon valde att använda kondom för att jag skulle slippa alla problem och för att försöka få min kropp att fungera då jag inte haft mens på flera år.

Ett år efter jag lagt av med allt fick jag till slut mens.
    Jag letade runt efter en bra gynekolog men jag vet inte hur många gånger som jag har vetat mer än dom men till slut hittade jag en bra.  

Nu ett år senare har vi bestämt oss för att vi vill skaffa barn, vill helst slippa använda pregotime efter som jag hört så mkt negativt.

Jag följs gärna åt för att läsa hur det går för er andra och vad för sorts hjälp man kan få.

• TessanTess

Hej! Kanske lite sent ute men jag fick diagnosen PCO/PCOS Igår. Jag sökte hjälp för min oregelbundna mens, och eftersom jag och min man försöker skaffa barn ville jag veta vad som vad fel. Jag hade det klassiska pärlbandet på ena äggstocken men inte den andra. Jag har också varit gravid 2 gånger, men första missfallet kom i juli 2013 och mitt MA i mars 2014. Jag har fått tid till infertilitetsutredning i slutet av oktober. Det är ett tag dit men ändå skönt att veta att jag och min man kommer att få hjälp.

• MrsThor

Hallå! Hakar på jag också!

Jag har pco vilket jag har vetat om sedan jag var 13 år. Är idag 23 och min man är 30. 

Jag slutade med ppiller för 3 år sedan och har kanske haft mens 4 gånger under den tiden.
    Eftersom jag är överviktig och redan vet om min pco har jag inte sökt hjälp hos kvinnokliniken än. Deras krav brukar vara att man ska gå ner i vikt först , så nu i sommar har jag tagit tag i det. Hitills har jag gått ner 10 kg på 5 veckor. Äter lchf-kost och tränar nästintill varje dag.
    Redan efter 2 veckor kom mensen igång utav sig själv. Så det kändes jätteskönt.

Det jobbigaste just nu är att alla släktingar och vänner tjatar om att vi måste skaffa barn snart. Vi vill ju så gärna men jag försöker hålla en sund inställning och tänka att jag faktiskt bara är 23 år, och att allt kommer lösa sig.
    Jag vill inte ägna varje dag åt att tänka på hur svårt det kommer att bli för mig att bli gravid.

Hoppas att det kommer att gå bra för alla i den här tråden! Solig

• Anonym
    TessanTess skrev 2014-08-26 10:54:07 följande:

Hej! Kanske lite sent ute men jag fick diagnosen PCO/PCOS Igår. Jag sökte hjälp för min oregelbundna mens, och eftersom jag och min man försöker skaffa barn ville jag veta vad som vad fel. Jag hade det klassiska pärlbandet på ena äggstocken men inte den andra. Jag har också varit gravid 2 gånger, men första missfallet kom i juli 2013 och mitt MA i mars 2014. Jag har fått tid till infertilitetsutredning i slutet av oktober. Det är ett tag dit men ändå skönt att veta att jag och min man kommer att få hjälp.

Hej!

Jag hade precis som du det klassiska pärlbandet på ena äggstocken men inte på andra. Jag undrar vad det är som gör att det blir så på bara ena äggstocken?

Hoppas ni får bra hjälp i oktober!
Svar på tråden Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?