• KristinaJ

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ägglossning om 4 dagar och för första gången i mitt liv siktar jag på bäbis. Är mycket medveten om att det inte "bara händer" på första försöket, men då det ändå är en big deal att försöka sig på en bäbis är det ganska svårt (omöjligt) att "ta det som det kommer". 

Kommer väl börja leta tecken som ett psykfall nästa vecka och framåt, haha, så dumt jag veeet. Men coolare än så är jag inte.

Någon mer? 

• Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
  • joss82
    Diamant skrev 2014-08-21 13:02:19 följande:

Är det någon som har koll förresten på varför apparna säger att man är fertil 6 dagar innan ÄL? Rimligtvis då studier visat att spermien kan leva i livmodern i upp till 3 dagar innan så borde den ju visa att man är fertil 3 dagar innan ÄL.. Inte 6-7 dagar??

Jag har läst på flera ställen att spermier under gynnsamma förhållanden kan leva upp till 5-6 dagar i livmodern.
  • Diamant
    joss82 skrev 2014-08-21 15:09:19 följande:
    Jag har läst på flera ställen att spermier under gynnsamma förhållanden kan leva upp till 5-6 dagar i livmodern.
    Åh hoppas hoppas! :) 
  • Ellonbellon

Jag fick ju missfall förra månaden, och nu känns kroppen så konstig. ÄL-test visade först stegring men inte fullt, och så dagen efter absolut ingenting. Sedan tog stickorna slut, kan hända att jag har denna veckan eftersom det har känts lite i magen.

Men kanske inte ens har ÄL denna månad...

Får väl hoppas på nästa månad. Min sambo är inte i samma land just nu så det blir svårt att försöka säkra denna vecka också (vi körde hårt förra veckan i alla fall).

Nu håller jag alla tummar att jag är gravid, eller att mensen inte kommer, eller kommer sent, eftersom nästa helg blir det bröllop :)

• Ia85

Hey!

Hoppas att det är okej att jag hoppar in här :)

Både jag och min sambo är 29. Nu längtar vi så otroligt mycket efter en liten bebis. Vi har försökt i 4 månader men egentligen bara gjort 3 riktiga försök då vi båda var sjuka en månad.

Har precis börjat få min mens denna månad. Trodde faktiskt att jag kanske var gravid denna gång då mina bröstvårtor var väldigt ömma. Men tydligen så är det PMS...Hmm. Man blir alltid lika ledsen men som tur är har jag en stöttande sambo som först blir lite ledsen men sen säger att vi får försöka ännu mer nästa månad :)

Jag har även varit hos en väldigt trevlig gyn bara för att kolla så att allt funkar som det ska. Hon gav mig fina besked och tyckte att vi skulle slappna av och ha sex varannan dag så skulle det bli bebis :) Jag kan såklart ändå inte slappna av ändå men men :P

Och GRATTIS till alla plus! :D

• Ia85
    Diamant skrev 2014-08-21 20:31:27 följande:

Välkommen Ia! 

Skönt att ha fått grönt ljus från gyn :) 

Tack!

Ja, det känns väldigt skönt :)

Jag har läst hela tråden men kan tyvärr inte minnas exakt vart i verkstaden du är? Har du hållit på länge?
  • Ia85

Får jag fråga hur ni gör med mensstart i era appar om ni har små blödningar i ett par dagar innan mensen sätter igång på riktigt. Väntar ni och klickar i den dagen då ni blöder rikligt eller startar ni vid första droppen?

• Anonym
    Ia85 skrev 2014-08-22 09:14:40 följande:

Får jag fråga hur ni gör med mensstart i era appar om ni har små blödningar i ett par dagar innan mensen sätter igång på riktigt. Väntar ni och klickar i den dagen då ni blöder rikligt eller startar ni vid första droppen?

jag brukar ta den dagen då det börjar "på riktigt".
  • Diamant
    Ia85 skrev 2014-08-22 08:59:56 följande:
    Tack!

Ja, det känns väldigt skönt :)

Jag har läst hela tråden men kan tyvärr inte minnas exakt vart i verkstaden du är? Har du hållit på länge?
    Vi är väl på 4e seriösa försöket, innan dess körde vi på "oförsiktighetsmetoden" sen nyår ungefär hehe. Vi tänkte att händer det så händer det men självklart kunde man inte hålla sin förhoppningar till att bara vänta och se utan blev mer och mer besviken för varje mens som kom så då började vi med appar och räkna ut ÄL och nu är det full verkstad! :P 

Missade tyvärr dagen för ÄL som var i måndags då vi haft så himla fullt upp (gifter oss nästa helg så det är MASSOR att göra) men hoppas på att man har så gynnsamt förhållande att de lilla simmarna kanske lyckades ändå hehe! 
    Har BIM en-två dagar efter bröllopet så förhoppningsvis kommer jag inte behöva tänka så mycket på detta under den tiden! Har haft mensvärk, fast inte ont utan mer molande, sen ÄL och det brukar jag inte ha men hjärnan spelar en rätt bra spratt när man hoppas på något VÄLDIGT mycket ;) 

Vilken/a appar kör du med och har du testat ÄL-stickor eller att ta tempen? 
    Skriv in den dagen då mensen börjar på "riktigt" men gör en notis om vilka dagar du hade småblödningar så kan du se ett mönster efter några månader och kan räkna ut ÄL och se andra avvikelser :) 
  • Ia85
    Diamant skrev 2014-08-22 10:49:56 följande:

Vi är väl på 4e seriösa försöket, innan dess körde vi på "oförsiktighetsmetoden" sen nyår ungefär hehe. Vi tänkte att händer det så händer det men självklart kunde man inte hålla sin förhoppningar till att bara vänta och se utan blev mer och mer besviken för varje mens som kom så då började vi med appar och räkna ut ÄL och nu är det full verkstad! :P 

Missade tyvärr dagen för ÄL som var i måndags då vi haft så himla fullt upp (gifter oss nästa helg så det är MASSOR att göra) men hoppas på att man har så gynnsamt förhållande att de lilla simmarna kanske lyckades ändå hehe! 

Har BIM en-två dagar efter bröllopet så förhoppningsvis kommer jag inte behöva tänka så mycket på detta under den tiden! Har haft mensvärk, fast inte ont utan mer molande, sen ÄL och det brukar jag inte ha men hjärnan spelar en rätt bra spratt när man hoppas på något VÄLDIGT mycket ;) 

Vilken/a appar kör du med och har du testat ÄL-stickor eller att ta tempen? 

Skriv in den dagen då mensen börjar på "riktigt" men gör en notis om vilka dagar du hade småblödningar så kan du se ett mönster efter några månader och kan räkna ut ÄL och se andra avvikelser :) 

Åh, grattis till den kommande bröllopsdagen! :D

Man behöver ju inte pricka in precis äl dagen. Gäller bara att ha sex runt om kring äl som jag har förstått det :) Skönt att du slipper känna efter allt för mycket precis innan bim. Det är den värsta tiden på hela månaden. En av dagarna innan bim är lika lång som en vecka.

Jag använder love cycle. Den appen är helt okej. Litar inte på när den säger att äl är, har den mest till att följa mönster med blödningen och andra symptom. ÄL stickor har jag använt en gång bara för kolla om jag hade äl. Tänkte köra med äl stickor kommande månaden. Hoppas på att det ska hjälpa till så man verkligen kan pricka in den :D
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU