• KristinaJ

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ägglossning om 4 dagar och för första gången i mitt liv siktar jag på bäbis. Är mycket medveten om att det inte "bara händer" på första försöket, men då det ändå är en big deal att försöka sig på en bäbis är det ganska svårt (omöjligt) att "ta det som det kommer". 

Kommer väl börja leta tecken som ett psykfall nästa vecka och framåt, haha, så dumt jag veeet. Men coolare än så är jag inte.

Någon mer? 

• Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
  • Annastanna
    Diamant skrev 2014-08-19 22:04:56 följande:

Åh förstår att du är besviken och känner dig frustrerad, men det MÅSTE ju inte vara så att det tar ett år för dig att komma igång med mens, och det måste inte vara så att det tar ett år efter det att bli gravid. Försök tänka positivt, det KAN ju gå mycket fortare :) 

Så sant så sant! Tack för bra pepp, är som sagt skönt att kunna gå in här och skriva av sig :) Tror min man nästan har börjat tröttna på alla teorier som jag har. Men sen är det väldigt typiskt för mig att läsa in så mycket i allt, och min kropp är väldigt svårtolkad vilket inte gör det bättre.

Hade typ mensvärk en dag för snart två veckor sedan. Men värken kom och gick under hela dagen och sedan försvann den, så samma värk men inte samma ihållande värk. Kan det ha varit ägglossning tro? Känner ni av den när ni har den?
  • frida-li

tack för pepp. ska sluta gråta och fokusera på nästa försök nu. först bara härda ut den riktiga mensvärken. blä alltså!

• Fjällsippa

Jag hade äl igår eller förrgår. Igår mitt på dagen fick jag jätteont på vänster sida i magen, höll i sig hel kvällen. Idag har jag inte ont men "känner av det" och då framförallt i och under naveln? Jag har aldrig känt av ägglossningen förut så jag tror inte det var det. Någon som haft något liknande? Vad kan det vara? Min temp. har inte höjt sig så mycket som den brukar så frågan är om jag ens haft äl. Men positivt test i söndags. Helt förvirrad nu. Samtidigt är det inte så mycket att gör åt det utan bara vänta och se. Och det gör ju inte så ont längre så det lär väl inte ha varit något farligt, tänker jag.

• Diamant
    Fjällsippa skrev 2014-08-21 09:43:23 följande:

Jag hade äl igår eller förrgår. Igår mitt på dagen fick jag jätteont på vänster sida i magen, höll i sig hel kvällen. Idag har jag inte ont men "känner av det" och då framförallt i och under naveln? Jag har aldrig känt av ägglossningen förut så jag tror inte det var det. Någon som haft något liknande? Vad kan det vara? Min temp. har inte höjt sig så mycket som den brukar så frågan är om jag ens haft äl. Men positivt test i söndags. Helt förvirrad nu. Samtidigt är det inte så mycket att gör åt det utan bara vänta och se. Och det gör ju inte så ont längre så det lär väl inte ha varit något farligt, tänker jag.

Även om du inte känt av ägglossning innan kan det fortfarande vara den du känner, har läst många som efter att de börjat försöka bli gravida får förändrade symtom, typ som att kroppen "känner av" att de vill bli gravida. 
    Hade det varit senare än just din ÄL-dag så hade jag nog tänkt att det var ägget som "fäster" och att du är gravid ;) 

Jag har en riktig problemmage och får ofta hugg i magen, speciellt runt naveln. Oftast är det att tarmen "viker sig" över sig själv och det gör as-ont och ibland så är det gaser som gör ont (om du ätit något som är väldigt fiber/kolhydratrikt. Morötter t ex kan ge gaser som gör ont hehe), det kan kännas som magknip och hugga runt naveln och när det släpper så är området ömt någon dag eller två för att det är en ansträngning för tarm och mage att vara spänd. 

Om det samtidigt ömmar i ryggen kan det vara njurarna och det är oftast inte heller farligt, MEN om det blir värre igen så bör du ringa vårdcentralen och få en tid. 

• Fippla
    joss82 skrev 2014-08-20 14:00:16 följande:
    Så tråkigt! Men ingen mens än? Hur sen är den? Min kompis fick sitt plus först över en vecka efter BIM. Har du några symtom?

Häpp ingen mens! 
    Bara den där lilla knepiga blödning/flytning för cirka 1-2 veckor sedan. Sen inget. 
    Borde fått mensen förra veckan eller denna. 

Har inte hundra koll på ägglossning, BIM osv osv. 
    Vi hade väl egentligen beslutat att inte planera för mycket utan "köra" på och hoppas på det bästa. 

Men samtidigt blev både sambon och jag besvikna igår när testet inte visade någonting! 
    Vi räknar inte med något intalar vi oss själva! Det går väl sådär... 

• Diamant
    Fippla skrev 2014-08-21 12:53:14 följande:

Häpp ingen mens! 
    Bara den där lilla knepiga blödning/flytning för cirka 1-2 veckor sedan. Sen inget. 
    Borde fått mensen förra veckan eller denna. 

Har inte hundra koll på ägglossning, BIM osv osv. 
    Vi hade väl egentligen beslutat att inte planera för mycket utan "köra" på och hoppas på det bästa. 

Men samtidigt blev både sambon och jag besvikna igår när testet inte visade någonting! 
    Vi räknar inte med något intalar vi oss själva! Det går väl sådär... 

Hur länge har du varit utan preventivmedel? Brukar du ha oregelbunden mens? Känns ju konstigt att du är på BIM+ utan att visa plus.. 
  • Diamant

Är det någon som har koll förresten på varför apparna säger att man är fertil 6 dagar innan ÄL? Rimligtvis då studier visat att spermien kan leva i livmodern i upp till 3 dagar innan så borde den ju visa att man är fertil 3 dagar innan ÄL.. Inte 6-7 dagar??

• Sserena86
    Diamant skrev 2014-08-21 13:02:19 följande:

Är det någon som har koll förresten på varför apparna säger att man är fertil 6 dagar innan ÄL? Rimligtvis då studier visat att spermien kan leva i livmodern i upp till 3 dagar innan så borde den ju visa att man är fertil 3 dagar innan ÄL.. Inte 6-7 dagar??

Jag tror att appen garderar sig. Att de lixom säger några dagar extra eftersom äl kan variera lite från månad till månad..

Jag var hos gynekologen och kollade upp ett cellprov som jag gjorde i våras som visade på lätta avvikelser. När gynekologen hörde att vi försöker bli gravida så passade han på att göra ett ultraljud och kolla att allt såg bra ut "där nere".

Besöket gick både bra och dåligt.. Dåligt för att han kunde se att jag har lättare cellförändringar så jag fick ta ett nytt prov som gjorde ont och nu blöder jag och det är inte så fräscht när man försöker bli gravid.. Det positiva var att allt annat såg normalt ut. Massor av ägg, två bra äggstockar, lagom tjock hinna i livmodern osv. Han trodde att om jag bara slappnat av lite och slutar med alla tester så kommer vi att bli gravida på nolltid.. Haha, man kan ju alltid hoppas!

Jag och maken ska på bröllopsresa om tre veckor så vi har bestämt att vi ite ska använda äl-tester förrän vi kommer hem därifrån igen.
  • Fippla
    Diamant skrev 2014-08-21 12:59:38 följande:
    Hur länge har du varit utan preventivmedel? Brukar du ha oregelbunden mens? Känns ju konstigt att du är på BIM+ utan att visa plus.. 

Vi har bara använt kondom så vi slutade med det i juli. 
    Har en ganska regelbunden mens. Eventuellt att den hoppat någon gång, kan inte minnas riktigt när eller hur. 
    Men som sambon och jag minns det hade jag mens runt 13 juni. 

Ja det är konstigt! 
    Men jag har inga andra "symtom", ömma bröst eller så. 
    Lite mensvärks liknande ibland. 
    Vet inte hur mycket hjärnan själv skapar riktigt... 

Eftersom inga test visar någonting och jag inte har andra symtom så kan det kanske vara något annat som är vajsing? 

• Diamant
    Fippla skrev 2014-08-21 13:18:10 följande:

Vi har bara använt kondom så vi slutade med det i juli. 

Eftersom inga test visar någonting och jag inte har andra symtom så kan det kanske vara något annat som är vajsing? 

Ah okej, ja kondom stör ju inte kroppens rytm så då är det inte det.. Men gör som Sserena skrev här ovan och gå till gyn, om inget annat för att kolla så allt ser bra ut :) Det är alltid bättre att kolla upp saker än att gå och undra. Ovissheten är det värsta oavsett vad det gäller, det är därför vi får sån ångest när BIM börjar närma sig, för man så gärna vill veta!!

Sserena86 skrev 2014-08-21 13:14:17 följande:
    Jag tror att appen garderar sig. Att de lixom säger några dagar extra eftersom äl kan variera lite från månad till månad..

Jag var hos gynekologen och kollade upp ett cellprov som jag gjorde i våras som visade på lätta avvikelser. När gynekologen hörde att vi försöker bli gravida så passade han på att göra ett ultraljud och kolla att allt såg bra ut "där nere".

Besöket gick både bra och dåligt.. Dåligt för att han kunde se att jag har lättare cellförändringar så jag fick ta ett nytt prov som gjorde ont och nu blöder jag och det är inte så fräscht när man försöker bli gravid.. Det positiva var att allt annat såg normalt ut. Massor av ägg, två bra äggstockar, lagom tjock hinna i livmodern osv. Han trodde att om jag bara slappnat av lite och slutar med alla tester så kommer vi att bli gravida på nolltid.. Haha, man kan ju alltid hoppas!

Jag och maken ska på bröllopsresa om tre veckor så vi har bestämt att vi ite ska använda äl-tester förrän vi kommer hem därifrån igen.

Ja jag tänkte också så, att de vill ge ett säkerhetsavstånd för att man inte ska stämma dom eller nåt! Vi lyckades tyvärr inte sexa samma dag som ÄL denna månaden, bara två dagar innan samt dagen innan. Vet inte om jag ska våga hoppas ändå, visst det kan ju "ta" ändå men chansen är jäkligt låg :( 

När får du svar på det nya provet? Läskigt med cellförändringar! 

Grattis! När gifte ni er? Vart bär det av? :) Vi gifter oss nästa helg, utomlands! BIM är två dagar efter så blir skönt att tänka på något annat fram tills dess hehe..

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU