• Anonym

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ia85 skrev 2014-08-22 09:14:40 följande:

Får jag fråga hur ni gör med mensstart i era appar om ni har små blödningar i ett par dagar innan mensen sätter igång på riktigt. Väntar ni och klickar i den dagen då ni blöder rikligt eller startar ni vid första droppen?

jag brukar ta den dagen då det börjar "på riktigt".
  • Anonym
    KristinaJ skrev 2014-07-15 08:40:29 följande:

Ja, bästa hänget verkligen. Så glad att alla hittat hit. Bim + 2 idag. Ingen mens, och mensvärken jag hade i söndags har försvunnit. Inte känt några symptom innan men inatt vaknade jag av att jag var kissnödig. Kan vara en slump men händer aldrig. Och idag är mina bröst så himla ömma och liksom.. spända. Kan psyket spela såna spratt eller är jag gravid? Tusen tankar just nu.

Hur har det gått?
  • Anonym
    Diamant skrev 2014-08-24 09:38:09 följande:

Haha inte TMI alls, det är ju så vi har det här i denna tråden ;) 

Jag kör mest "överrasknings-påhopp" och han bara skrattar och säger "Yay, vi borde försöka skaffa barn JÄMT" ;) 

Jag vill för övrigt bara säga att jag är SÅ tacksam att jag skaffade FL när vi började försöka och att jag hittade den här tråden 

Jag har i flera ÅR känt mig stressad och ensam över att alla andra skaffar familj och att jämnåriga t.o.m har FLERA barn redan osv, sen fanns alla NI, som är i samma ålder och också försöker få första barnet! :) 

Hur kommer det sig för er, om ni vill berätta, att ni siktar på plus först nu? Har det varit jobb, studier eller valt själva att vänta tills nu?

Min karl har ganska bra koll på min cykel. Han märker när det börjar närma sig för då blir han också "överraskningspåhoppad" och får inte lov att komma någon annanstans än där det kan bli barn så att säga. Vi blir båda lite extra tända de dagarna och lite mer trötta och slöa dagarna efter.

Vi träffades också "sent i livet". Jag hade för 10 år sedan ett längre förhållande där det mycket väl hade kunnat bli barn, men då var jag inte redo. Den relationen höll inte, troligen pga det. Jag är väl en sån typisk "karriärist" som den äldre generationen suckar åt. Jag ville klara av vissa saker karriärsmässigt och så ville jag resa och upptäcka världen. För ett par år sedan kände jag mig färdig med det, flyttade hem till Sverige och barndomsstaden och råkade träffa Mannen. Innan dess hade jag haft några korta förhållanden/romanser, men det var först nu jag kände mig själv och visste vem jag ville ha.

Nu känns allt rätt, och när vi varit tillsammans i ett år ungefär så bestämde vi oss för att försöka utöka familjen. Vi har försökt i ca 5 månader och jag tycker på något sätt att vi kommer varandra mer nära för varje försök.

Men jag är jätterädd för att det ska dra ut på tiden och det blir "tvunget" och okul att göra barn. Så det påverkar oss negativt. För varje månad jag får mens märker jag att jag tar det hårdare och hårdare. Jag lägger alldeles för mycket tid och energi på att läsa och skriva här på FL, fundera på temperaturkurvor, läsa om symtom, läsa om metoder och teorier som främjar fertiliteten, klämma på mina bröst/kolla trosorna/känna efter symtom, fundera på hur vi kan möblera om för att få plats med babysaker osv.

Troligen hänger det ihop med att jag gillar kontroll, statistik och siffror. Jag försöker räkna ut hur stor chans vi har, statistiskt, den här månaden. Fast jag vet innerst inne att just det här, det kan jag inte ha kontroll över.

Suck, jag blir så trött på mig själv ibland. Men då är det bra att ha den här gruppen, för om mannen visste hur mycket tid och tankar jag ägnar åt det här hade han också blivit tokig på mig, haha!

Kram på er!
  • Anonym
    BowserSchnauzer skrev 2014-08-27 06:39:39 följande:

GoC: Ge inte upp! Nu har ni börjat utredning och då är det på rätt väg! Vissa blir ju gravida under utredning och för vissa upptäcks att det behövs lite hjälp på traven - jag vet att det inte är lätt att tänka så alla dagar men man måste försöka behålla hoppet för att orka!

Just nu befinner jag mig i en energisvacka, en bortgång i familjen och mf på det... Man orkar inte hur mycket som helst. Känner att denna vecka tar jag mig igenom jobbet bara på ren vilja... Men borde ev ha ÄL här snart så det känns ändå hoppfullt, man hoppas ju att det ska ta sig på en gång igen fastän det är något orealistiskt (det ska ju finnas slemhinna att fästa i också...)

Tack för pepp! Ska försöka att tänkta positivt även om det är svårt. 3 av mina nära vänner har precis fått barn och vi pratade för ett år sedan då det visade sig att vi alla hade börjar försöka. Nu har dem barn varav en redan är 3 månader. Och här sitter man fortfarande och kämpar och det blir så tydligt.

Beklagar för bortgång i familjen:( så otroligt tungt fför dig:( hoppas att du kan ta dig igenom denna sorg på bästa sätt och inte glömmer att det är ok att vara ledsen och också visa det.
  • Anonym
    Jumsi skrev 2014-08-30 14:08:25 följande:

Hej!

Hoppas ni har plats för en till i tråden. Ny på detta Glad 30 år inga barn sedan tidigare. Bim 12/9. La av med p-piller för 3 månader sedan. Mest nyfiken på hur era menscyklar ser ut? Min är på 21 dagar, har varit dessa 3 månaderna utan p-piller, känns väldigt kort. Hur ser det ut för er. Mest nyfiken för att jag vill gärna kunna räkna ut när jag har ägglossning :)

Välkommen hit!
    Min menscykel är mellan 23-26 dagar lång. så ganska kort också. Jag skulle enligt periodtracker-appen ha ägglossning igår men jag testar med CB digital ägglossningstest denna månad och fick positivt utslag imorse. Så nu har vi 48 h mys framför oss. Blev så himla pirrig när det blev en glad gubbe på testet imorse. Jag har BIM 13/9 
  • Anonym
    Jumsi skrev 2014-08-30 14:08:25 följande:

Hej!

Hoppas ni har plats för en till i tråden. Ny på detta Glad 30 år inga barn sedan tidigare. Bim 12/9. La av med p-piller för 3 månader sedan. Mest nyfiken på hur era menscyklar ser ut? Min är på 21 dagar, har varit dessa 3 månaderna utan p-piller, känns väldigt kort. Hur ser det ut för er. Mest nyfiken för att jag vill gärna kunna räkna ut när jag har ägglossning :)

Jag förstår det som att de flestar har 14 dagar från ägglossning till mens, 12-16 dagar om man ska tro på clear blues information till ägglossningstesterna. Jag tror jag ligger på exakt 14 dagar från ägglossning till mens, så oftast är det dagarna mellan mens och ägglossning som varierar mellan kvinnor inte dagarna efter ägglossning!
  • Anonym
    ammela skrev 2014-08-31 15:28:43 följande:

anonym var jag!

Tack för svaret
  • Anonym
    ammela skrev 2014-08-31 15:58:12 följande:
    Jag har BIM 13 (kanske 14)! Alltid kul att någon som är nära en i datum här i tråden. jag är 29 år, första barnet och andra försöket här! Min cykel brukar ligga på 26 dagar, vet inte om det kanske blir annorlunda denna månaden men det visar sig.

Har du provat ägglossningstest?
    Vi har samma BIM alla tre nästan. Jag har 13/9
    Jag e 33 år, första barnet och andra försöket. ÄL idag enligt CB
    Har ju liknande lång cykel som du ammela. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-31 20:54:10 följande:
    Vi har samma BIM alla tre nästan. Jag har 13/9
    Jag e 33 år, första barnet och andra försöket. ÄL idag enligt CB
    Har ju liknande lång cykel som du ammela. 
    Härligt!
    Känns mycket roligare att följa fler med ungefär samma datum, just nu, visst kul för alla som plussar men det känns så långt ifrån vart man själv är i dagar, vill kunna se lite hur ni andra mår från ägglossning till BIM!

Förra månaden hade jag sjukt ont i brösten i ca 1 vecka innan BIM så jag vet hur hjärnan kan påverka kroppen, ska försöka att inte känna efter lika mycket denna månaden men det är SJUKT svårt.

Hur kände du förra gången?
  • Anonym
    Lisen84 skrev 2014-09-03 22:21:31 följande:

Det tog drygt 5 v innan jag fick tillbaka mensen efter ppiller. Har du tagit något gravtest..? Jag fick inte vattniga flytningar innan förra mensen, som var den första efter ppiller stopp. Har du några andra grav symptom?

Tog ett test för 3 veckor sedan som inte visade något plus, men tänkte att jag får testa i helgen igen - då har det gått 4 veckor sedan jag testade. Inga direkta symptom som har hållet i sig. Men tyckt att jag en dag känt lite i brösten, en dag lite molande värk, huvudvärk, trötthet osv. Men inget som är direkt konsekvent..
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU