Jag är ensambarn och har alltid avskytt det. Visst var det väldigt tråkigt att vara ensam som liten, men det är faktiskt nu som vuxen som det blivit en sorg för mig att jag inte har några syskon.
När jag var liten var det jobbigt att inte ha någon att gadda ihop sig med mot föräldrarna. Någon att dela vardagen med och kunna skylla på ;) Och det hade varit väldigt värdefullt att ha någon att gå igenom mina föräldrars skilsmässa med, någon som stod på min sida.
Jag vet inte hur många patetiska bilder det finns på mig som barn där jag åker karusell ensam, jag öppnar ett berg av julklappar, när jag badar ensam, när jag sitter som enda barnet vid ett kalasbord.
Jag minns att jag, eftersom jag ofta var enda barnet, kände en viss press på mig att vara glad. Alla vuxna värnade så mycket om mig och ansträngde sig så för att exempelvis mina födelsedagar skulle bli så bra som möjligt. Jag kände alltid hur alla tittade på mig och ville se att jag var glad. Till slut gick jag och gömde mig...
Visst hade jag många vänner, men ingen som var där varje dag och levde efter samma förutsättningar som jag.
Jag kände också press att "lyckas". Mamma och pappa hade ju bara mig. Jag kände också, av den anledningen, mig pressad att inte råka illa ut.
Som barn, och faktiskt även fortfarande, kunde jag göra vad som helst för att få vara med i en grupp, i ett sammanhang. Det saknade jag. Så därför hade jag inga problem med att dela med mig eller så. Jag bara gav och gav för att skapa gemenskap. När kompisarna gått hem hade jag ändå allt för mig själv.
Och eftersom jag inte har någon annan som minns min barndom så kan jag ibland undra om jag hittat på den eller bara sett den på bild. Jag önskar så att jag hade någon att säga "minns du den gången?" eller "så typiskt mamma" till. Någon som visste hur de var som föräldrar.
Jag är väl också ganska bortskämd egentligen. Inte så mycket med prylar, men med tid, med att vara den enda som kan få bestämma middag eller film och så.
Nu som vuxen är det än värre att inte ha syskon. Jag är 21 år och mina föräldrar är i 40- & 50-årsåldern och är således inte direkt döende, men jag oroar mig ändå redan nu för hur det blir när de dör.
Tack vare att min morbror stannade kvar i byhålan och tog hand om sjuka morfar så kunde mamma och moster flytta och plugga och jobba. Kommer inte jag kunna göra så? Kommer det vara upp till mig att hjälpa mina föräldrar? Kommer jag inte kunna jobba så mycket som jag vill, flytta som jag vill? Är det jag som ska ta hand om allt efter deras död? Jag ensam?
När de är borta finns det ingen som kan minnas dem som jag kan.
Jag är så avundsjuk på sambon som har tre syskon som han är nära med. Den gemenskapen, de vet allt om varandra, de alla minns deras gemensamma barndom, den är liksom levande fast de alla är vuxna nu.
De finns alltid där för varandra.
Visst vet jag att det inte är så idylliskt för alla syskon, men ändå....
Så till det mer positiva med att ha varit ensam som jag märkt såhär i efterhand: Jag har alltid haft eget rum, jag har aldrig behövt konkurrera om mina behov eller kompisar, mina föräldrar har haft all tid i världen för mig(för mycket ibland..), jag hade som sagt lätt för mig att dela med mig. Jag var också den fredsskapande i kompisgänget, den som höll gruppen samman, som medlade, den som inte gick igång på tjafs eller "min leksak".
Jag var ju inte van vid bråk och gillade det inte. Och var så rädd för att en grupp jag tillhörde skulle spricka.
Så mitt barn ska få syskon, men med många år emellan. Jag tänker kanske 6-8 år. Jag inbillar mig att det kanske är den bästa av världar. Att ha någon, men inte behöva konkurrera om behov eller kompisar. Att barnen har något gemensamt, men ändå också lever i sina egna världar.