• Anonym (Tre)

Ensambarn eller ni med ensambarn, saknar man syskon?

Vi har ett barn och funderar på att stanna vid det. Redan tidigare pratade vi om att det skulle passa oss bäst med ett barn och nu känns det ännu mer som att det verkligen räcker till med det barn vi har vad gäller jobb i hemmet. ;) Känns som om vi kommer ha råd och tid att uppleva saker och ha det bra tillsammans vi tre. Men samtidigt, jag har farhågor. Saknar man syskon hela livet? Känner man sig ensam? Får man en tråkig barndom även om man leker med vänner och kusiner? Och, finns risken att vi kommer ångra oss? Eller kan det vara riktigt bra? Hur var/är det för er? Vill gärna ha svar från både ensambarn och föräldrar till ensambarn. Ni får hemskt gärna berätta annat än just det jag frågat om.

• Svar på tråden Ensambarn eller ni med ensambarn, saknar man syskon?
  • Anonym (Tre)

Så många tänkvärda berättelser! Känns som om majoriteten som skrivit här känner att det blir en saknad livet ut utan syskon. Tråkigt! Vi skulle som sagt helst stanna vid ett barn, men kommer överväga att skaffa ett barn till ännu en runda. Vill ju inte riskera något dåligt för vårt barn samtidigt som vi båda känner oss oroliga för att förlora den livskvalitet vi verkligen njuter av. Vi var aldrig hundra procent övertygade om att skaffa ens ett barn men är nu väldigt lyckliga att vi gjorde det. Men jag känner mig mycket mer rädd för att ha två barn än ett. Samtidigt kan jag ju som många andra ibland längta efter en liten bebis, är ju inte så rationellt dock. Vill att vi tre ska vara lyckliga!

• Anonym (Tre)
    Erizajo skrev 2014-05-31 22:40:07 följande:
    Jag vet inget om hur det är att vara ensambarn och jag har själv tre barn men måste bara säga att det verkar vara en grej i denna tråd som ingen nämner nämligen att TS skriver att de som föräldrar inte vill ha fler barn, tror inte att det någonsin skulle vara rätt av henne och maken att skaffa ett till barn enbart av den anledningen att deras nuvarande barn KANSKE kommer att sakna syskon! Vill man bara ha ett bör man inte skaffa fler!

Det är det här jag inte vet. Om du har rätt eller fel... För självklart kommer vi älska ett eventuellt nästa barn lika mycket och vara tacksamma över det, även om vi samtidigt riskerar den vardag vi trivs i och är rädda om. Vi vill helst bara ha ett barn, men samtidigt vill vi ju göra allt för det barnet. Är det då rätt att medvetet och frivilligt avstå från syskon, vilket kanske gör barnet olyckligt som vuxen? Jag önskar att det vore rätt, för det skulle vara så skönt att få fortsätta ha det som nu och kanske är det så det blir. Men är bara så orolig för att göra fel val. Att vårt barn ska känna sig ensam för att vi ska få ha det bra. Gah!
  • Anonym (Tre)
    Glad Gbg skrev 2014-06-01 16:40:13 följande:
    Känner igen det du skrev i mig själv, jag har försökt att jobba bort det och har lyckats till en stor del.  Har haft en fantastisk uppväxt på alla sätt och vis, dock trodde jag länge att världen snurrade runt mig.  Det är precis som du säger jag vill ha två barn av just den anledningen att det skall lära sig att dela med sig att lära sig att bråka och bli sams igen istället för att bara dra....  Men visst alla ensambarn blir inte så men jag tror att det är en stor anledning till att jag inte har familj. Jobbat  på detta i många år nu att komma ut från min "ensambarns bubbla". Som sagt valet är ju ditt men skulle starkt rekommendera att skaffa ett syskon

Tror du det finns något dina föräldrar skulle kunna gjort annorlunda i din uppfostran, förutom att ge dig syskon, som skulle ändrat förutsättningarna?
  • Anonym (Tre)
    Anonym (Syskon) skrev 2014-06-01 15:00:45 följande:
    Hej! Min mamma var ensambarn- saknade någon. Har en nära kusin- men det blev uppenbart att de inte var mer än kusiner när deras mammor dog. (VId olika tillfällen- de kunde inte sörja och ta det praktiska gemensamt så som man gör med syskon. Hon valde att få fyra barn. Min före detta sa alltid att han var nöjd med att vara ensam. Men efter att ha levt med mig som har tre syskon, har han nu efter ett antal år valt att få två barn. När jag frågade varför- eftersom han sagt annorlunda- sa han att han sett fördelarna i oss 4. Jag uppskattar min tre syskon. Nu har jag två barn. Måste säga att jag tycker att det fantastiskt skönt när det ena är utlånat till släkten nån dag eller natt. Så ur vuxenperspektiv kanske ett är bra! Å andra sidan finns det stunder jag längtar efter tre. Måste bara säga att två barn inte bar är dubbelt så jobbigt som ett, det är mer eftersom de kivas och gärna springer åt varsitt håll när det är som minst lämpligt. Det ska man vara förberedd på om man skaffar två...

Oh, så skrämmande ärlig du är! ;) Det här med att det är ännu mer jobb än dubbelt så mycket. Oj oj oj. Men tack för att du är ärlig!
  • Anonym (Tre)

Ska tillägga en sak, att det är min man som allra mest känner att det är rätt att stanna vid ett barn. (Jag håller till stor del med honom!) Tror att jag skulle kunna övertyga honom om två om jag verkligen vill, men är rädd för det. Att lura på honom något han egentligen helst inte vill ha. Förändra hans vardag till "det sämre". Jag älskar mitt barn innerligt, men jag älskar även min man enormt djupt. Vill dem båda så väl.

• Anonym (Tre)
    Anonym (nr2 in progress) skrev 2014-06-01 15:03:28 följande:
    Jag är inte heller ensambarn, men har många sådana i bekantskapskretsen och har just nu ett sådant själv då inget syskon ännu hunnit komma trots att barnet är ganska gammalt. Det är min uppfattning att många ensambarn (nej, det gäller inte alla!) är väldigt egoistiska och självcentrerade, vilket kanske inte är så konstigt då de fått all uppmärksam under sin uppväxt. Av den anledningen har jag och min man valt att försöka skaffa ett syskon till vårt barn, även om vi precis som TS känner att det nog gott kunde ha räckt med ett barn. 

Den här anledningen till att skaffa fler barn övertygar inte mig, även om jag absolut förstår dig! Det är förstås rätt val av rätt anledningar för er, menar ingenting illa! Tänker själv bara att det ofta är så med storasyskon, att jag upplever dem som mer bossiga och mindre benägna att kompromissa. Det tror jag alltså inte är något syskon nödvändigtvis kan förändra.
  • Anonym (ensam 2)
    Anonym (Tre) skrev 2014-06-01 18:41:53 följande:
    Ska tillägga en sak, att det är min man som allra mest känner att det är rätt att stanna vid ett barn. (Jag håller till stor del med honom!) Tror att jag skulle kunna övertyga honom om två om jag verkligen vill, men är rädd för det. Att lura på honom något han egentligen helst inte vill ha. Förändra hans vardag till "det sämre". Jag älskar mitt barn innerligt, men jag älskar även min man enormt djupt. Vill dem båda så väl.
    Är det väldigt bråttom att bestämma sig? Jag menar, är du eller ni "'äldre" så att det är nu eller aldrig? Inte så bra kanske att behöva hasta fram ett sånt här beslut. Om ni känner att ni har flera år på er innan fertiliteten blir ett potentiellt problem, skulle ni kunna tänka er att ge er tid att fundera ett tag? Om ni har flera år mellan barnen blir det ju lite som att ha ett barn i taget, men syskonen har ändå varandra för livet, på sikt? Lycka till med ert beslut. 
  • Anonym (ingen garanti)

Jag tycker du ska göra precis som du känner för, vill ni inte ha fler barn så skaffa inga fler. Att tänka på saker som att barnet känner sig ensam både som barn och vuxen är att överanalysera det. Fokusera på att ditt barn har det bra istället.
    Vad som sen händer i vuxen ålder  kan du inte styra över, det kan gå helt åt olika håll. Jag har som sagt knappt någon kontakt alls med mina syskon så det finns verkligen ingen garanti att man blir tighta hela livet.

• Anonym (Tre)
    Anonym (ensam 2) skrev 2014-06-01 18:54:44 följande:
    Är det väldigt bråttom att bestämma sig? Jag menar, är du eller ni "'äldre" så att det är nu eller aldrig? Inte så bra kanske att behöva hasta fram ett sånt här beslut. Om ni känner att ni har flera år på er innan fertiliteten blir ett potentiellt problem, skulle ni kunna tänka er att ge er tid att fundera ett tag? Om ni har flera år mellan barnen blir det ju lite som att ha ett barn i taget, men syskonen har ändå varandra för livet, på sikt? Lycka till med ert beslut. 

Jadu, det här var rätt klokt faktiskt! Antar att det är andras åsikter som gör att jag börjar stressa över det här. Våra mammor! ;) Men nej, det är ingen panik egentligen. Kan vänta något år till. Fast vårt barn är litet fortfarande så kanske inte blir så stor åldersskillnad ändå. Annars skulle jag gärna ha sex års åldersskillnad ungefär, då skulle det inte kännas lika farligt, men vågar inte vänta så länge om vi ska ha fler. Då skulle jag vara 38 år när vi i så fall började försöka med tvåan. Känns riskabelt. Men att lägga tanken på is ett år skulle fungera tror jag!
  • Anonym (Tre)
    Anonym (ingen garanti) skrev 2014-06-01 18:55:08 följande:
    Jag tycker du ska göra precis som du känner för, vill ni inte ha fler barn så skaffa inga fler. Att tänka på saker som att barnet känner sig ensam både som barn och vuxen är att överanalysera det. Fokusera på att ditt barn har det bra istället. Vad som sen händer i vuxen ålder  kan du inte styra över, det kan gå helt åt olika håll. Jag har som sagt knappt någon kontakt alls med mina syskon så det finns verkligen ingen garanti att man blir tighta hela livet.

Jag är expert på att överanalysera saker, huvudet på spiken! Själv har jag glädje av mina syskon, men min man känner annorlunda. Tror han kommer uppskatta sina syskon mer med tiden dock. Kanske.
Svar på tråden Ensambarn eller ni med ensambarn, saknar man syskon?