• jenny99

Ensambarn eller ni med ensambarn, saknar man syskon?

Jag har 3 syskon som står mig väldigt nära. Jag och min man tänkte bara ha ett barn,men redan som 3 åring pratade hon om syskon.När hon var 5 år kom lillasyster till,vårt beslut.Vi undrade länge varför vi inte skaffa andra barnet tidigare????.Det var tio gånger lättare och vår dotter blev mycket mindre krävande.Plus att hon hjälpte till från dag1.Med blöjbyte matning lära sig gå.Detta var det bästa som hänt henne.Idag är barnen 13 år och 8 år och dom är fortfarande måna om varandra.Inte ofta det är syskonbråk och så fort min 13åring är ensam bjuder hon in lillasyster på film,mys mm.När 13åringens vänner är här händer det att de målar lillasysters naglar eller låter henne vara med en stund.Alla väljer antalet barn men två passade oss perfekt och det där med syskonbråk konstant känner jag inte igen.Jag tror syskonbråk uppstår främst pga svartsjuka.Jag körde från dag 1 att storasyster alltid får vara delaktig plus att tiden med storasyster inte skulle förändras negativt alls.En bebis måste inte vara ett hinder för läsa leka pyssla med äldre barnet lika ofta eller ännu oftare.Det lönar sig gör hela familjen.

Svar på tråden Ensambarn eller ni med ensambarn, saknar man syskon?