• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • bluegrass

Hej!
    Kul med fortsättning!
    Grattis alla!
    Didrik blir två veckor idag. Vi har haft tur och fått en väldigt bra start. Han är nöjd och lugn, syskonen än så länge bara glada. Amningen funkar bra och han går upp fint i vikt. Dock gör det väldigt ont i vä bröst fortfarande. Har en massa småsår där. Har provat amningsnapp, men vi har svårt att få till det. Men men, det går väl över, var likadant med mitt Mellanbarn och vä bröst.

På mån börjar min man jobba, så då blir allt lite mer krävande. Än så länge har vi haft smekmånad!

Trevlig helg alla!

• maribel
    bluegrass skrev 2014-05-24 07:49:57 följande:
    Hej! Kul med fortsättning! Grattis alla! Didrik blir två veckor idag. Vi har haft tur och fått en väldigt bra start. Han är nöjd och lugn, syskonen än så länge bara glada. Amningen funkar bra och han går upp fint i vikt. Dock gör det väldigt ont i vä bröst fortfarande. Har en massa småsår där. Har provat amningsnapp, men vi har svårt att få till det. Men men, det går väl över, var likadant med mitt Mellanbarn och vä bröst. På mån börjar min man jobba, så då blir allt lite mer krävande. Än så länge har vi haft smekmånad! Trevlig helg alla!

Mitt högra bröst har sår men det är bara att amma på, också haft så här förut. På mån börjar min man också jobba, undrar hur man ska få ihop alt med 3 barn och hämtning o lämning men det gick ju med 2 så bara att "bita ihop". Skönt väder men oj vad onödigt med alla långärmade bodysar vi köpt. Blir tur till affären och innhandla mer kortärmat till plutt.
  • Defeateris

Väldigt tidigt på morgonen den 11/5 (BF-8) kom vår lille Jonathan till världen.. Förlossningen var långdragen - vi kom in väldigt tidigt i processen - och det dröjde nästan 24 timmar innan han kom ut.. På slutet gick det dock rejält fort.. 50 cm, 3560 gram.

Det var lite problem med att få livmodern att dra ihop sig ordentligt - efter ett par rejält smärtsamma undersökningar lyckades barnmorskan (medan jag febrilt andades lustgas) trycka ut något som när det kom ut kändes som en bebis till, en stor klump med koagulerat blod.

Precis efter förlossningen fick vi veta att min svärfar avlidit ungefär två timmar innan Jonathan föddes.. Väntat, men sorgligt och upprivande ändå och han hann aldrig få se sin sonson som han längtat så efter..

Vi flyttade till BB hela lilla familjen. Skönt att sambon fick stanna.

Vi fick inte riktigt rätt på amningen, jag har tydligen lite platta bröstvårtor som han hade svårt att få tag på. Vi testade runt en massa med hjälp av barnmorskorna men fick till slut tillmata med en liten kopp ersättning eftersom han var så slö och trött. Sen testade vi med amningsnapp och han fick äntligen tag! Låg vid bröstet en timme och sög för fullt tills han somnade. Dock blev han tröttare igen så de gjorde en kontrollvägning innan och efter amning och på en timme fick han i sig 5 ml...... Han orkade helt enkelt inte få ut maten genom nappen.. Vi testade ett par gånger till och tillmatade under tiden med pumpad bröstmjölk..

Till slut hittade vi en ställning som funkade bättre - att han ligger under armen, på utsidan så att säga. Även då hade han svårt att få ut maten så till slut skippade vi nappen och helt plötsligt fick han i sig massor! :)

Amningen fortsatte dock att strula en del och det är nog egentligen först nu vi fått hyfsat rätt på det.. Följden är såklart lite såriga bröstvårtor (vilket gav mig skrämselhicka när han kräkte blod helt plötsligt..)

När amningen till slut löst sig drabbades jag av feber och illaluktande avslag så det blev ett besök på gynakut. Infektion i livmodern löd domen och resultatet blev två olika penicillin och livmoderssammandragande tabletter - Methargin. (Det står i FASS att en inte ska amma under tiden en äter dem men enligt överläkaren på gyn går det bra med en tredagarsbehandling..) det gav första natten en rätt stor blödning med lite klumpar men sen har allt blod avtagit. Det har dock också mjölken, tydligen en rätt vanlig biverkning så nu är det maratonamning som gäller. Det och en lätt mjölkstockning i ena bröstet.. Hoppas det försvinner nu när medicineringen är slut..

Nu hoppas jag att det är slut ned skit och att vi ska kunna verkligen njuta av vår son och varandra.. Men Jonathan uppväger alla bekymmer - otroligt vilken kärlek en kan känna för en person en träffade första gången för mindre än två veckor sedan.. :D

• trulle82
    Defeateris skrev 2014-05-24 11:13:17 följande:
    Väldigt tidigt på morgonen den 11/5 (BF-8) kom vår lille Jonathan till världen.. Förlossningen var långdragen - vi kom in väldigt tidigt i processen - och det dröjde nästan 24 timmar innan han kom ut.. På slutet gick det dock rejält fort.. 50 cm, 3560 gram.

Det var lite problem med att få livmodern att dra ihop sig ordentligt - efter ett par rejält smärtsamma undersökningar lyckades barnmorskan (medan jag febrilt andades lustgas) trycka ut något som när det kom ut kändes som en bebis till, en stor klump med koagulerat blod.

Precis efter förlossningen fick vi veta att min svärfar avlidit ungefär två timmar innan Jonathan föddes.. Väntat, men sorgligt och upprivande ändå och han hann aldrig få se sin sonson som han längtat så efter..

Vi flyttade till BB hela lilla familjen. Skönt att sambon fick stanna.
    Vi fick inte riktigt rätt på amningen, jag har tydligen lite platta bröstvårtor som han hade svårt att få tag på. Vi testade runt en massa med hjälp av barnmorskorna men fick till slut tillmata med en liten kopp ersättning eftersom han var så slö och trött. Sen testade vi med amningsnapp och han fick äntligen tag! Låg vid bröstet en timme och sög för fullt tills han somnade. Dock blev han tröttare igen så de gjorde en kontrollvägning innan och efter amning och på en timme fick han i sig 5 ml...... Han orkade helt enkelt inte få ut maten genom nappen.. Vi testade ett par gånger till och tillmatade under tiden med pumpad bröstmjölk..
    Till slut hittade vi en ställning som funkade bättre - att han ligger under armen, på utsidan så att säga. Även då hade han svårt att få ut maten så till slut skippade vi nappen och helt plötsligt fick han i sig massor! :)
    Amningen fortsatte dock att strula en del och det är nog egentligen först nu vi fått hyfsat rätt på det.. Följden är såklart lite såriga bröstvårtor (vilket gav mig skrämselhicka när han kräkte blod helt plötsligt..)

När amningen till slut löst sig drabbades jag av feber och illaluktande avslag så det blev ett besök på gynakut. Infektion i livmodern löd domen och resultatet blev två olika penicillin och livmoderssammandragande tabletter - Methargin. (Det står i FASS att en inte ska amma under tiden en äter dem men enligt överläkaren på gyn går det bra med en tredagarsbehandling..) det gav första natten en rätt stor blödning med lite klumpar men sen har allt blod avtagit. Det har dock också mjölken, tydligen en rätt vanlig biverkning så nu är det maratonamning som gäller. Det och en lätt mjölkstockning i ena bröstet.. Hoppas det försvinner nu när medicineringen är slut..

Nu hoppas jag att det är slut ned skit och att vi ska kunna verkligen njuta av vår son och varandra.. Men Jonathan uppväger alla bekymmer - otroligt vilken kärlek en kan känna för en person en träffade första gången för mindre än två veckor sedan.. :D
    Oj det låter kämpigt!! Hoppas allt löser sig nu så ni får njuta! Grattis till lilla Jonathan!
  • lupin84

Thor är nu två veckor, amningen funkar fint! Han har svårt att komma till ro på kvällen.. han ökar fint i vikt, så bvc tyckte de räckte med besök varannan vecka. Men jag kände att jag vilke kolla vikt även den här veckan som kommer. Maken börjar jobba i morn, då blir det allvar för mig ned tre o alla rutiner.. lämna/ hämta på förskolan osv...

• bluegrass

Defeateris- stort grattis till Jonathan!! Men oj vilken jobbigt start! Hoppas verkligen ni kan njuta lite nu!!

Min man började jobba idag. Jag och mina nu tre barn åkte på utflykt till lek/upplevelseland. Didrik hängde ömsom i vagn och ömsom i Baby-björn ( när de stora körde höghöjdsbanan), det gick faktiskt fint hela dagen. Skönt!

• maribel
    Defeateris- oj vad jobbig start ! jätte grattis till bebisen och hoppas ni får ha en bra första tid hemma framöver!

Idag började mannen jobba, första dagen själv med plutt och att hämta o lämna dem andra två. Har varit på barnsjukhuset igår då plutt fortfarande har kraftig gulsot men alla prover var bra så nu får jag försöka att oroa mig mindre. N u måste bara vikten upp mer också. Trodde man skulle vara rutinerad" med trean men oj vad man glömmer fort och har tid att oroa sig ändå!
  • Madam
    maribel skrev 2014-05-26 11:47:24 följande:
    Defeateris- oj vad jobbig start ! jätte grattis till bebisen och hoppas ni får ha en bra första tid hemma framöver!

Idag började mannen jobba, första dagen själv med plutt och att hämta o lämna dem andra två. Har varit på barnsjukhuset igår då plutt fortfarande har kraftig gulsot men alla prover var bra så nu får jag försöka att oroa mig mindre. N u måste bara vikten upp mer också. Trodde man skulle vara rutinerad" med trean men oj vad man glömmer fort och har tid att oroa sig ändå!

Skönt att höra att det verkar gå bra

Man slutar nog aldrig oroa sig

• MadeleineH

Defeateris - stort grattis!

Här går amningen välkdigt bra, men Fiona har rejält ont i magen på kvällarna tyvärr... :-/ Sempers magdroppar hjälper ingenting. Tänkte köpa minifom idag.

Min man började också jobba idag, känns ju lite tråkigt - och läskigt! Men det blir nog bra detta! Tur att det är semester och så snart.

• Selmalinen

Då har man efterkontroll nästa vecka, känns väl kanske lite tidigt men lika bra å få det överstökat. Dottern är då 4,5 vecka.

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014