Inlägg från: mariaheterjag |Visa alla inlägg
  • mariaheterjag

BF Januari 2015

Vad alla är unga! Jag är 33 och väntar andra barnet. Har en pojke född 10 så det kommer bli nästan 5 år mellan dem.

• mariaheterjag
    bejb skrev 2014-07-13 12:09:08 följande:

Jag har också haft mycket huvudvärk senaste tiden. Men jag brukar alltid få det på sommaren då det är ljust och varmt och nu som gravid verkar jag få huvudvärk ännu lättare. Om det inte hjälper med att vila i ett svalt mörkt rum tar jag en panodil zapp då brukar den ge med sig.

Angående inköp och vad man ska skaffa så tänker jag vänta ett tag ännu. Vi kommer ta reda på kön denna gång och blir det en flicka igen har vi ju det mesta från förr. Blir det en pojke köper jag väl lite nytt. Men allt annat har vi ju från förr.. vagn,bilstol,kläder,textilier,skötbord o.s.v. Här i Finland har ju också alla nyblivna mammor rätt till moderskapsförpackningen och där får man ju egentligen det mesta man behöver åt en liten www.kela.fi/web/sv/mammaladan

Men wow vilket paket med grejer ni får! Är ju toppen Så borde vi också ha i Sverige tycker jag. Bra för dem som inte har det så bra ställt också.
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-07-13 20:38:37 följande:

Hej igen. Inte varit så aktiv här inne senaste två veckorna pga konstant illamående. Hoppas det går bra för er andra.

Jag var på kub idag. Det gick inte så bra. Fick 1 av 52 på en av de allvarligare kromosomavikelserna. På min ålder ska det vara ca 1 på 900. Tydligen blodprov som inte var bra. Nacken var bra. Nu ska jag få göra moderkaksprov på onsdag. Jag är så nervös. Först att det ska göra jätteont sen när det är klart så kommer jag vara nervös över svaren.

Är det någon som vet hur läskigt det är? Enligt barnmorska inte värre än stick i armen. Svårt att tro på det...

Hej!

Jag fick 1:138 på trisomi 13 &18 (det är nog det som du har också?) och gjorde moderkaksprov på tisdagen förra veckan. Det var blodprovet som visade på hög risk för mig också, nacken var bra.

I alla fall jag var helt i chock och skitnervös innan, men det gick bra. Läkaren hade svårt att hitta rätt på mig när han skulle sticka och gjorde om flera gånger vilket var jobbigt då det liksom drog ut på tiden men när nålen väl satt så var det inte så farligt! Det gjorde absolut inte skitont, kanske i en sekund eller så men verkligen inte hela tiden. Jag tycker nog att det var lite värre än ett stick i armen men inte outhärdligt. Jag försöker tänka positivt angående svaret som vi fortfarande väntar på, mitt råd till dig är att räkna ut procentchansen så kanske det känns lite bättre? Då förstår man mer att risken ändå är rätt låg trots att det räknas som hög. När man pratar med andra så inser man också att det är rätt vanligt att folk får dåliga siffror på Kubtestet men att det går bra ändå. Håller tummarna för båda oss! Fråga om u undrar något mer
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-14 00:18:46 följande:

Jäkla tjat om Facebook överallt... Fler än jag som inte vill att Facebook ska ta del av privat info som mina graviditetssymptom/besvär? Räcker med familjeliv.se men här får jag åtminstone vara anonym.

Håller faktiskt med. Gillar också att jag kan vara anonym här. Vill gärna välja vilka vänner jag har på Facebook och då kan man isf bli vän sedan när man pratat mer. Men alla gör ju som de vill!
  • mariaheterjag
    längtan94 skrev 2014-07-13 20:55:24 följande:

men du lycka till ? men varför har alla gjort kub (?) jag är verkligen jätte orolig för att de ska vara något fel på min bebis, när får man veta något sånt? och verkligem lycka till imorgon! :)

Jag gjorde inte kub med mitt fösta barn (var då 28) och tänkte att risken ändå var låg... Men på slutet av den grav började jag oroa mig så mkt och trodde att det skulle vara något "fel" på vårt barn så därför bestämde jag mig för att göra annorlunda denna gång. Plus att jag nu är 5 år äldre.

Dock efter att ha gjort det där testet kan jag dock säga att det skapar ju massa oro också kanske helt i onödan!!! Så det är verkligen något man ska tänka på innan och inte bara göra.
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-07-14 13:12:54 följande:

Tack för alla positiva svar. Jag ska fixa det där testet på onsdag. Det måste gå. Svaren kommer sedan inom ca 10 dagar.

mariaheterjag det var trisomi18 som var hög risk. Ändå skönt att det inte är DS som är hög för då är det mer ett etiskt beslut om man ska avbryta eller inte. Här finns det inte mycket val. Lycka till du med med svaren.

Jag känner så jag med. Om svaret visar på avvikelse så finns det liksom inget val mer än att avbryta. Och det känns skönt på ett sätt också så slipper man fundera och undra om man tagit rätt beslut sedan. Men hoppas på att allt är bra!
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-07-16 11:40:12 följande:

Phhuuu nu är moderkaksprov över. Inte ett dugg skönt men det gick. Så nu är det till att vänta ca 10 dagar på första svaren. Sedan gör de tydligen även den andra analysen där svar kommer efter 4 veckor men det var mer ovanliga saker de letade efter.

Skönt att det är över. Mitt tips är att försöka tänka positivt ingen ide att ta ut något i förskott!

Vi fick svar på mitt prov igår, och allt var normalt!!!! Så skönt nu kan man börja slappna av och förbereda sig på att det blir en bebis trots allt Däremot vet jag inte om de går någon utökad analys? Har inte hört något alls om det.... Var det någon spec. anledning till att du kommer få det? Lite orolig är man ju trots allt att det ska vara något annat som än de här avvikelserna som de kollar.
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-17 11:00:10 följande:

Vad skönt, Maria! Vilken vecka är du i nu?

Ja jätteskönt! Nu kan man börja berätta för lite fler och med gott samvete planera för framtiden. Det där "men" finns inte längre.

Jag är i vecka 15 nu
Svar på tråden BF Januari 2015