Inlägg från: mariaheterjag |Visa alla inlägg
  • mariaheterjag

BF Januari 2015

4loveandlemons skrev 2015-01-02 22:38:02 följande:

Skönt på ett sätt, men också lite för intensivt då jag sällan hade paus mellan värkarna.

Ja det förstår jag iofs spec eftersom du inte hann få bedövning heller:-/ Men hur klarar man att inte ha paus mellan värkarna? Jag tror att jag skulle uppleva det som skrämmande.
  • mariaheterjag
    Sunnan skrev 2015-01-03 03:56:42 följande:

Sitter och väntar på snitt nu. Efter 1.5 dygn har fortfarande ingenting hänt och alla andra möjligheter är uttömda. Är vansinnigt trött men har för ont för att sova. Vill bara få det överstökat nu.

Å tråkigt att igångsättningen inte tog fart. Men nu har du förhoppningsvis bebisen hos dig i alla fall?
  • mariaheterjag

Nu är vi på förlossningen och väntar på igångsättning. Nervöst! Men samtidigt ska det bli kul att få träffa bebisen snart????

• mariaheterjag

I söndags natt föddes vår lillkille! Sjukt jobbig förlossning, mkt värre än med första barnet pga att det gick så fort. Hann inte med någon bedövning alls som jag planerat. Men nu är det över och vi har fått lillebror till oss

Vi har varit inlagda några dagar pga mitt blodtryck inte vill gå ner och sen var bebisen ganska liten så de har haft lite koll på hans blodsocker. Men igår fick vi äntligen åka hem, så skönt!

• mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2015-01-09 14:00:12 följande:

Grattis! Vad är "liten", Hur stor var han?

Grattis till dig också

Han var 46 cm lång och vägde 2,6 kg. Så inte extremt liten men lite för trött för att orka amma så mkt som han behöver så vi måste väcka var 3etimme dygnet runt och ge ersättning som tillägg.

Hur stor var er lilla eller lille?
  • mariaheterjag
    Waimea skrev 2015-01-20 19:52:21 följande:

Nu är jag hemma med min tjej. Hon föddes den 19 januari kl 01.53 efter en lång men väldigt lindrig förlossning. Allt stannade av vid 21-tiden den 18, men jag var redan öppen 6-7 cm och fortsatte öppna mig trots avstannade värkar, så vi gick 1,5 km, kom tillbaks, tog hål på hinnorna och sen tog det två timmar så var hon ute! 3584 gram, 53 cm. Glad som ett barnkalas nu.

Grattis! Skönt att allt gick så bra
  • mariaheterjag

Hur sover era bebisar? Vår är 2,5 veckor nu och sover typ hela dagen men är desto piggare på natten. Sambon är hemma några veckor så vi delar upp nätterna men nu har han varit sjuk så jag har fått ta allt på både natten och dagen. Hade vi bara haft lillkillen så hade det nog varit enklare men nu har vi en 4 åring också som vill gå upp när bebisen sover som bäst. Jag undrar hur jag ska klara att rodda allt när sambon börjar jobba igen? Som det är nu får man sova 3-4 timmar (ej i streck ) under natten, resten av tiden är bebisen vaken. Han liksom somnar en timme säger vi men sen är han vaken i två, och så håller det på till tidig morgon. Någon som känner igen eller hur har ni?

• mariaheterjag
    SannaSanna skrev 2015-01-21 14:11:34 följande:

Dammsugit och dansat i 2 timmar nu... Bebis kom ut!!!! Någon som har andra "utdrivande" tips? :)

Min förra förlossning promenerade jag på isiga gator i typ en timme. Sen startade det på eftermiddagen 10 dagar innan bf.
  • mariaheterjag
    SannaSanna skrev 2015-01-28 01:11:32 följande:

Än så länge har jag fått sova typ 2 timmar per dygn. Perfekt timing för magsjuka för honom. Kaos! Fick det nog på bb. Delade wc med annat rum. Visade sig att de var magsjuka... De blev flyttade sen men mannen hann visst få det (vi använde ju toan flera gånger innan vi fick veta!) hur somhelst, känns som jag aldrig kommer sova igen...

Men nej magsjuka, vilken ångest! Så blir man ju orolig att bebisen ska få det också:-/. Hoppas det går över fort och att ni andra slipper! Sanera allt. Men 2 timmar sömn låter ju otroligt lite, värre än mig då. Men sover du på dagen då ? Har ni syskon också eller är det första barnet?

Här har det ändå blivit liiiite bättre. Tycker överlag han sover lite mer på natten och är vaken mer på dagen. Men det är mkt spring och en matning tar ju minst en timme med blöjbyte och söva om osv... Jag pumpar dessutom då amningen aldrig riktigt fungerade så då förlorar jag ju sömn när jag sitter och pumpar.
  • mariaheterjag
    SannaSanna skrev 2015-02-03 10:06:15 följande:

Ni som fått era små. Hur delar ni nätterna? Eller gör ni inte det? Jag har kört allt själv men börjar redan krokna...

Min sambo tar natten till 2 så får han sovmorgon sedan. Jag går och lägger mig redan 21 för att hinna sova några timmar ostört. Men han jobbar inte nu. När han börjar jobba har vi bestämt att han ska ta lillkillen så länge han är uppe dvs till 12-1, han är ganska kvällspigg. Men får se om han kommer orka:-/

Kanske ska lägga till att jag inte ammar utan ger ersättning och pumpar så då kan man ju dela lättare .
  • mariaheterjag

Men hur sover era små på natten? Här är det typ 1- 1,5 timme eller något i streck och sedan vaken, äta, byta blöja, svår att söva om. Känns som sömnen blir otroligt upphackad! Minns inte att det var riktigt såhär med stora sonen. Tror han åt och somna om mer. Men det kanske är just första tiden som är lite kaotiskt? Är det samma för er?

• mariaheterjag
    Sunnan skrev 2015-02-03 19:01:20 följande:

Dottern är en månad idag och sover allt ifrån 2-6h i sträck på natten. Har börjat bli lite svårare att få henne att somna efter amning nu senaste dagarna, får peta in nappen och vagga sängen i ca 30 min. Hon är mao en lätthanterlig bebis. När hon sovit 6h är man ju riktigt utvilad.

Wow underbart! Bara att njuta
  • mariaheterjag
    SannaSanna skrev 2015-02-03 18:00:12 följande:

Ungefär samma här med sömnen. Däremot sover han länge på eftermiddagen. Typ 15-18. Önskar det var på natten istället. Blir rätt frustrerad av att amning tar längre tid på natten än den tid han sover sen. Börjat med ersättning efter att han fått amma men sömnen blir inte bättre.. Men som du säger, kanske kommer senare? Kommer inte ihåg detta jag heller..

Skönt ändå att det verkar se lika ut för flera. Då kanske det är så det "ska vara" . Blev lite orolig för jag tyckte vårt första barn var krånglig med sömnen och vaknade ofta och så men nu kändes det som den här lille var ännu värre.

I natt var han dock lättare att söva om och sov ett pass på 2 timmar i streck. Men det berodde nog på att han hade någon slags skrik-gnäll period mellan under kvällen så han var väl trött....

Vår bebis har också ett längre sovpass mitt på dagen, då kan han sova 3 timmar. Håller med om att det är frustrerande att man är uppe och vaken längre än vad man får sova sen! Vår stora kille har nu också börjat vakna på nätterna och kommer uppspringandes och undrar vad som försiggår. Puh.
  • mariaheterjag
    Sunnan skrev 2015-02-04 05:34:57 följande:

Just inatt var hon iofs helt hopplös. Gick och lade mig 22.30 men hon höll på att bröta fram till kl 2, sov kanske max 15-20 min perioder under hela den tiden som även inkluderade en amning/blöjbyte. Sen drog hon upp mig nu igen vid 5. 3h sömn, yeay!

Hehe är det inte alltid så när man säger att något går bra? (När det gäller barn) Då får man igen det sen
  • mariaheterjag
    Waimea skrev 2015-02-05 13:23:47 följande:

Dottern sover två-tre längre pass från ca 23 till 7, så jag får min sömn. Hon sover massor om dagarna med, och allra bäst i vagnen, så den rullar mycket. Om nätterna sover hon i samma säng som oss,försöker lägga henne mellan oss, men vaknar oftast med henne tätt intill. Somnar så himla snabbt när hon ätit färdigt. Njuter verkligen av amning och närhet, både hon och jag. Får se när det ändras..

Mysigt det låter! Jag njuter också väldigt mycket av tiden som är nu ( även om nätterna är lite jobbiga). Tyckte det är stor skillnad nu med andra barnet att jag vet att det går över och kan liksom ta tillvara på de mysiga stunderna på ett annat sätt.

Amningen har tyvärr inte funkat för oss. Jag var så himla inställd på att det skulle funka denna gång men redan på bb fick vi ge tillägg för att bebisen inte sög ordentligt och det har liksom inte förändrats. Pumpar dock så han ändå ska få lite bröstmjölk men det är svårt att hinna så får se hur länge det kommer funka.
  • mariaheterjag
    elilin skrev 2015-02-08 13:02:46 följande:

Inatt kom de en liten flicka :) allt gick super å vi är redan hemma :) väntar nu på storebror som vart överlycklig när han fick veta att han fått en lillasyster så nu väntar vi med spänning hur han reagerar;)

Grattis!!! Spännande att se storebrors reaktion Hur gammal är han?
  • mariaheterjag
    elilin skrev 2015-02-08 22:35:17 följande:

Han blir 2.5 slutet av denna månad :) han vart såå glad skulle bära å pussa på en gång, skulle byta blöja med tills fröken drog en skitning mitt i bytet;) där gick nog hans gräns:p

Haha Kul att han gillar lillasyster så mycket! Vi har en 4 årig (snart5) son som blivit storebror nu och han är också så himla glad i lillbrorsan. Han kan få små dippar då han tycker saker är "orättvist" typ att lillebror får åka vagn och sånt men det går fort över och han har aldrig någonsin tagit ut det på Sam. Utan då blir han arg på oss istället vilket känns helt ok. Så underbart med två barn tycker jag! Bättre än vad jag föreställt mig.
  • mariaheterjag

Escapee: tycker absolut att du ska kolla upp det! Vet inte vilka man vänder sig till? Gynakuten kanske ? Läkaren på förlossningen sa att just magsmärtor kan tyda på infektion. Även avslag som kommer tillbaka.

Hoppas det inte är någon fara!

• mariaheterjag

Grattis till er fina välskapta lille kille!!!

Beklagar att förlossningen inte blev som du ville... Har tyvärr inte heller någon bra erfarenhet av igångsättning :-/. Men nu är bebisen här så försök att njuta av det och låt din partner ta lillen så mkt det går så du får vila och återhämta dig.

Svar på tråden BF Januari 2015