Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

BF Januari 2015

Jag hade blivit galen om jag hade haft båda barnen hemma när jag fick nr 2. Den äldsta var 2,5 år då. Det var skönt att få 15 timmar i veckan bara med den lilla.

Var inte föräldraledig mer än 8 månader med nummer 1. Med tvåan var jag hemna 6 mån på heltid, därefter 6 månader på deltid. Båda barnen började på förskola vid typ 13-14 månader, vilket har varit toppen. Dessutom har vi kunnat ha rejält långa sommarsemestrar (6-7 veckor) tillsammans eftersom vi haft mycket föräldradagar kvar. Så set mina val ut. Hur har ni tänkt vara hemma nu? Jag blir hemma till 1 november, sedan byts jag och mannen av. Planerad förskolestart i april 2016, för att få en lugn inskolningsperiod och slippa köra igång allt i augusti.

• Waimea

Min son jublade när jag sa upp hans fritidsplats. Han kommer att gå sista månaderna i trean när det är dags för bebisen att börja på förskolan, så han kommer nog inte tillbaka igen. Min tjej börjar sista terminen på förskola efter jul, hon går tis-tors 9-14, sen blir det förskoleklass och skolbuss till och från skolan för båda efter sommaren. Blir betydligt lugnare än den logistiklösning jag levde i i förra föräldraledigheten.

• Waimea
    Martina8 skrev 2014-10-23 13:49:59 följande:

Här får syskon gå 15tim/v på fsk. De flesta går ti-to 9-14 vilket jag tycker är värdelöst, min yngsta sover middag och näst yngsta sover ibland. Med den tiden innebär det att barnen ska vara kvar och sova mellan 12-14 då vill jag hellre att de kommer hem och sover, vad får de ut av att sova på förskolan och sen gå hem? Min äldsta tjej var 8 när första syskonet kom och 11 idag.. har varit superskönt för henne att få gå hem direkt efter skolan, hon har hunnit med läxor innan klockan blivit för mycket och haft tid att träffa kompisar. Såå skönt för oss alla och mycket mindre vardagsstress ????men det är hur jag tycker och vad som fungerat för oss. Det är ju såklart olika vad man har för behov.

Precis så känner jag med min åttaåring. Misstänker att det blir lite fritidsgård här hemma när klasskompisarna åker med hem efter skolan, men det är bara roligt. Känns fint att få den här tiden med de stora barnen..
  • Waimea
    Martina8 skrev 2014-10-24 13:34:30 följande:

Men visst är det skönt att kunna få ha även de stora barnen hemma, de kan ju inte vara hemma från skolan hur som helst och eftermiddagarna och kvällarna tycker jag blir mycket mer "lugna" då barnen känns piggare och läxor är avklarade i tid. Dessutom är barnen snart (snabbare än man tror) tonåringar och då ser man dem knappt ;) att kompisarna hänger med hem och leker tycker jag bara är toppen, jag vill gärna "känna" mina barns vänner. :)

Håller med, det är roligt att lyssna på ungarnas diskussioner nu, dessutom. De börjar få så mycket av ett liv utanför familjen och det är härligt att få en inblick i det.
  • Waimea

Ska till läkare i morgon, hade jätteont i magen i söndags och var spänd hela dagen igår. Tror iofs att det inte är någon fara men Bm tyckte jag skulle gå till läkaren i vilket fall..

• Waimea
    escapee skrev 2014-10-29 21:57:26 följande:

Hur gick det hos läkaren idag?? Har tänkt mycket på dig å varit inne här flera ggr för att se om du skrivit ngt. Hoppas de gick bra! Kram

Hej! Å, vad rar du är. Det gick bra, allt var fint med både mig och bebisen så jag hade nog hållt igång för bra under helgen (kunde inte hålla mig så jag var ut och skrittade en runda på hästen med :$) bebisen var uppenbart inte fixerad eftersom läkaren kände nedanför revbenen och konstaterade att där var ett huvud.. Däremot känner jag mig grymmans seg nu, somnade tjugo i nio i förrgår och känner mig allmänt seg, men det hör väl till..
  • Waimea
    Inkaaa skrev 2014-11-05 16:47:53 följande:

Är det någon fler här som kämpar mot lågt hb? Jag tål inga järntabletter och kämpar istället med blodpudding varje dag.

Jag hade ett hb på 146 i början av graviditeten men har aldrig legat över 111 nu ett bra tag. Är så trött på att vara trött, flåsig och yr. BM skickade iväg prov på järndepåerna idag och sa att jag kanske "skulle få något" mot blodbristen. Undrar om det var järndropp hon menade då?

Jag hade depåer som var nollade, nära nog, även om hb låg på 129 senast, så jag käkar en Niferex om dagen sen typ femton veckor..
  • Waimea
    Inkaaa skrev 2014-11-06 19:13:37 följande:

Skumt. Är de vanligt att järnnivåerna är så låga trots "normalt" hb?

Vet inte, faktiskt. Men jag mådde som om jag hade lågt Hb, mår mycket bättre nu även om jag är nåt djävulskt trött. Har tagit ut semester fyra av sju kvarvarande fredagar innan jag går på jullov för att få lite vila och för att få vara hemma med lilltjejen lite.
  • Waimea
    Modesty1972 skrev 2014-11-07 15:25:55 följande:

När jag väntade mitt första barn började jag inte gå upp i vikt förrän ca i v30 men gick sedan upp ca 10 kg innan det var klart. Nu när jag väntar mitt 3:de barn har jag redan gått upp 18 kg dvs nästan dubbelt så mycket som jag tidigare gått upp till v 40! Undrar vart det här skall sluta?

Vet inte, den enda skillnaden mot tidigare graviditeter är att magen kom fort, annars har jag gått upp ungefär detsamma, 10 - 12 kg plus nu. Något mindre än med nr 1, faktiskt.
  • Waimea

Mmm.. En timme på motionscykeln idag.. Äntligen. Blir dum i huvudet av att inte träna, trött, grinig och svullen av vatten. Nu är allt rosa fluff igen.

Svar på tråden BF Januari 2015