• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Januarimamma

Hej! Mitt första inlägg här fast jag har följt tråden sen start! BF den 29.1 men första barnet och har inga tecken på att de är på g Så kommer förmodligen bli februari barn..

Tips på att få tiden att gå? Vill ha min bebis nu men vet att de e hopplöst att försöka få igång förlossningen..

• Januarimamma

Funkade det ?! Kom bebisen ? :D

SannaSanna skrev 2015-01-21 14:11:34 följande:

Dammsugit och dansat i 2 timmar nu... Bebis kom ut!!!! Någon som har andra "utdrivande" tips? :)

• Januarimamma

Samma bf här! Gått upp 20 kg, och känner mig seg och vill bara ha min kropp för mig själv nu och bebisen i famnen istället för magen :)

Malin1985 skrev 2015-01-24 20:09:58 följande:

Hej allihopa! ????

Jag har bf den 29:e jan...

Har haft diverse olika besvär under grav som tex karpaltunnelsyndrom och smärtsam foglossning och ödem. ???? Varit sjukskriven sen den 18:e dec och är såååååå less nu! Har gått upp nästan 30 kg och känner mig som en valross. Hur mår/ mådde ni? Gått upp mycket?

• Malin1985
    Januarimamma skrev 2015-01-27 22:42:58 följande:

Samma bf här! Gått upp 20 kg, och känner mig seg och vill bara ha min kropp för mig själv nu och bebisen i famnen istället för magen :)

Va kul! :)

Nu måste jag ju fråga dig om du har några känningar? Jag har haft som ihållande, molande mensvärk i säkert två veckor nu, varav de senaste tre dagarna har det börjat kännas ordentligt i ryggen! På g tro?

Första barnet så jag har ju noll koll! :)

Känner mig riktigt nervös och är som du less på det här. Fick lite panik idag när jag kollade i spegeln o knappt kände igen mig själv! Sista månaden har förändrat mig totalt!

Från att ha en rund och fin mage och normalsize förövrigt, till en enorm mage med bristningar och en massa vätska i hela kroppen! Kommer man någonsin bli som vanligt igen? :/ ytliga tankar såklart, men kan inte rå för det!
  • Januari mamma

Har haft ganska liknande, molande mensvärk och värk i ryggen men som kommer och går, tryck neråt, ilningar mot blygdbenet och tryck neråt. Sen sammandragningar som börjar kännss lite. Men inget gör riktigt ont så att de känns inte som att de är på g.. Förväntar mig mer smärta :P första barnet för mig också så de är svårt att veta.

Känner också att min sömn är påverkad nu, kan inte sova bra, men läste att de är kroppens sätt att förbereda sig för sömnlösa nätter med bebis :D

Jag känner precis likadant!!! Magen och kroppen har nu under de senaste veckorna verkligen ändrats!! Har också fått bristningar nu, inte haft några alls innan.. Och naveln har börjat vända sig utåt först nu.. :/ jag tror kroppen kmr gå tillbaka, får kämpa lite med träning och massera bristningar med krämer och oljor men det kommer nog bli bra :D (försöker tänka positivt)

• Malin1985

Min sömn är inge vidare heller.. ;) Går upp ibland fyra ggr per natt för att kissa.. O varje gång så är jag superpigg och tror att klockan är typ åtta iaf.. O kl är tre. Har börjat ta en slummer på förmiddagarna istället! Tror absolut att kroppen anpassar sig efter nya tider med vakna nätter :)

Va skönt att det inte bara är jag som går i de tankarna.. Jag blir lite ledsen på mig själv att jag inte bara kan se allt som superpositivt! Jag har haft lite svårt att inse att jag faktiskt är gravid typ under hela grav! Känner även nu att det är helt ofattbart att det ska komma ut en liten person från min mage som ska ha tillsyn för en mycket lång tid framöver. Ett helt nytt liv liksom... Har du haft några sånna konstiga tankar? ;)

Januari mamma skrev 2015-01-28 00:47:44 följande:

Har haft ganska liknande, molande mensvärk och värk i ryggen men som kommer och går, tryck neråt, ilningar mot blygdbenet och tryck neråt. Sen sammandragningar som börjar kännss lite. Men inget gör riktigt ont så att de känns inte som att de är på g.. Förväntar mig mer smärta :P första barnet för mig också så de är svårt att veta.

Känner också att min sömn är påverkad nu, kan inte sova bra, men läste att de är kroppens sätt att förbereda sig för sömnlösa nätter med bebis :D

Jag känner precis likadant!!! Magen och kroppen har nu under de senaste veckorna verkligen ändrats!! Har också fått bristningar nu, inte haft några alls innan.. Och naveln har börjat vända sig utåt först nu.. :/ jag tror kroppen kmr gå tillbaka, får kämpa lite med träning och massera bristningar med krämer och oljor men det kommer nog bli bra :D (försöker tänka positivt)

• Januarimamma
    Malin1985 skrev 2015-01-28 00:58:51 följande:

Min sömn är inge vidare heller.. ;) Går upp ibland fyra ggr per natt för att kissa.. O varje gång så är jag superpigg och tror att klockan är typ åtta iaf.. O kl är tre. Har börjat ta en slummer på förmiddagarna istället! Tror absolut att kroppen anpassar sig efter nya tider med vakna nätter :)

Va skönt att det inte bara är jag som går i de tankarna.. Jag blir lite ledsen på mig själv att jag inte bara kan se allt som superpositivt! Jag har haft lite svårt att inse att jag faktiskt är gravid typ under hela grav! Känner även nu att det är helt ofattbart att det ska komma ut en liten person från min mage som ska ha tillsyn för en mycket lång tid framöver. Ett helt nytt liv liksom... Har du haft några sånna konstiga tankar? ;)

Jag blir fortfarande lite förvånad när ja försöker föreställa mig ett liv med en bebis :P kan inte fatta att det är sant fast än det har gått 9 månader och man liksom har haft tid att förbereda sig..

Precis samma här med att jag går upp om nätterna och är pigg, och så får ja otroligt svårt att somna om.. :/

Har du försökt "få igång" förlossningen? Jag dricker hallonblads te- fast de e medt för att jag hört att livmodern drar ihop sig snabbare sen och amningen kmr igång snabbare. Sen försöker ja promenera minst 1 h varje dag och då känner jag verkligen ilningar neråt. Sen masserar jag bröstvårtorna då och då för att härda dem och då känns verkligen SD :D
  • SannaSanna
    mariaheterjag skrev 2015-01-21 13:37:54 följande:

Hur sover era bebisar? Vår är 2,5 veckor nu och sover typ hela dagen men är desto piggare på natten. Sambon är hemma några veckor så vi delar upp nätterna men nu har han varit sjuk så jag har fått ta allt på både natten och dagen. Hade vi bara haft lillkillen så hade det nog varit enklare men nu har vi en 4 åring också som vill gå upp när bebisen sover som bäst. Jag undrar hur jag ska klara att rodda allt när sambon börjar jobba igen? Som det är nu får man sova 3-4 timmar (ej i streck ) under natten, resten av tiden är bebisen vaken. Han liksom somnar en timme säger vi men sen är han vaken i två, och så håller det på till tidig morgon. Någon som känner igen eller hur har ni?

Än så länge har jag fått sova typ 2 timmar per dygn. Perfekt timing för magsjuka för honom. Kaos! Fick det nog på bb. Delade wc med annat rum. Visade sig att de var magsjuka... De blev flyttade sen men mannen hann visst få det (vi använde ju toan flera gånger innan vi fick veta!) hur somhelst, känns som jag aldrig kommer sova igen...
  • mariaheterjag
    SannaSanna skrev 2015-01-28 01:11:32 följande:

Än så länge har jag fått sova typ 2 timmar per dygn. Perfekt timing för magsjuka för honom. Kaos! Fick det nog på bb. Delade wc med annat rum. Visade sig att de var magsjuka... De blev flyttade sen men mannen hann visst få det (vi använde ju toan flera gånger innan vi fick veta!) hur somhelst, känns som jag aldrig kommer sova igen...

Men nej magsjuka, vilken ångest! Så blir man ju orolig att bebisen ska få det också:-/. Hoppas det går över fort och att ni andra slipper! Sanera allt. Men 2 timmar sömn låter ju otroligt lite, värre än mig då. Men sover du på dagen då ? Har ni syskon också eller är det första barnet?

Här har det ändå blivit liiiite bättre. Tycker överlag han sover lite mer på natten och är vaken mer på dagen. Men det är mkt spring och en matning tar ju minst en timme med blöjbyte och söva om osv... Jag pumpar dessutom då amningen aldrig riktigt fungerade så då förlorar jag ju sömn när jag sitter och pumpar.
Svar på tråden BF Januari 2015