• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag
    Waimea skrev 2015-01-20 19:52:21 följande:

Nu är jag hemma med min tjej. Hon föddes den 19 januari kl 01.53 efter en lång men väldigt lindrig förlossning. Allt stannade av vid 21-tiden den 18, men jag var redan öppen 6-7 cm och fortsatte öppna mig trots avstannade värkar, så vi gick 1,5 km, kom tillbaks, tog hål på hinnorna och sen tog det två timmar så var hon ute! 3584 gram, 53 cm. Glad som ett barnkalas nu.

Grattis! Skönt att allt gick så bra
  • Lagotto

Nu är vi hemma, eller vi kom hem igår! Bästa natten på länge, hon skriker inte mycket så våran sömn är inte så störd. Däremot på modersavdelningen fanns det en bäbis som skrek hela natten sista dagen så jag var ganska förstörd när jag kom hem, var helt slutkörd. Tagk och lov har maken där hela dagen så jag slapp vara ensam!

Idag testade vi att lägga tösen i barnvagnen och hon sover som en stock, jätte skönt! Ni som ammar, använder ni något speciellt skydd eller kräm?

• Stampe

Hej. Tittade in här då jag försöker få dagarna att gå. Har bf den 23e. Men gått över tiden de två andra ggrn. Grattis till er som fått era bebisar.

Lagotto såg att du undrade om kräm till brösten. Lansinoh eller medela's purelan salva kan jag rekomendera, det är exakt samma inehåll i båda. De består av 100% lanolin och är helt ofarligt o smaklöst. Behöver inte tvättas av innan amning. Väldigt dryg salva då den är så fet. Har man redan fått något sår hjälper den till att läka det fortare. Medelas brukar finnas på apotek men lansinoh på tex barnvagnsaffärer.

• Födelsedagidag
    Lagotto skrev 2015-01-21 11:33:04 följande:

Nu är vi hemma, eller vi kom hem igår! Bästa natten på länge, hon skriker inte mycket så våran sömn är inte så störd. Däremot på modersavdelningen fanns det en bäbis som skrek hela natten sista dagen så jag var ganska förstörd när jag kom hem, var helt slutkörd. Tagk och lov har maken där hela dagen så jag slapp vara ensam!

Idag testade vi att lägga tösen i barnvagnen och hon sover som en stock, jätte skönt! Ni som ammar, använder ni något speciellt skydd eller kräm?

På apoteket kan man köpa bröstvårtsskydd,

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Det är kupor man sätter över bröstvårtorna som dels luftar och sen samlar upp mjölk som läcker ut från det bröst som inte ammas. Det räddade mina bröstvårtor sist jag ammade. Sen köpte jag även små vårtskydd som man bara trär över själva vårtan, men dom hann jag aldrig använda. 

På 80talet använde min svärmor tesilar som luftningskupor =)
  • mariaheterjag

Hur sover era bebisar? Vår är 2,5 veckor nu och sover typ hela dagen men är desto piggare på natten. Sambon är hemma några veckor så vi delar upp nätterna men nu har han varit sjuk så jag har fått ta allt på både natten och dagen. Hade vi bara haft lillkillen så hade det nog varit enklare men nu har vi en 4 åring också som vill gå upp när bebisen sover som bäst. Jag undrar hur jag ska klara att rodda allt när sambon börjar jobba igen? Som det är nu får man sova 3-4 timmar (ej i streck ) under natten, resten av tiden är bebisen vaken. Han liksom somnar en timme säger vi men sen är han vaken i två, och så håller det på till tidig morgon. Någon som känner igen eller hur har ni?

• SannaSanna

Dammsugit och dansat i 2 timmar nu... Bebis kom ut!!!! Någon som har andra "utdrivande" tips? :)

• mariaheterjag
    SannaSanna skrev 2015-01-21 14:11:34 följande:

Dammsugit och dansat i 2 timmar nu... Bebis kom ut!!!! Någon som har andra "utdrivande" tips? :)

Min förra förlossning promenerade jag på isiga gator i typ en timme. Sen startade det på eftermiddagen 10 dagar innan bf.
  • Sunnan
    Lagotto skrev 2015-01-21 11:33:04 följande:

Instämmer om Medelas Purelan - väldigt effektiv. Jag har även amningsnapp som räddat mig! Håller på att trappa ut den långsamt nu när såren läkt och det går jättebra.
  • Isola88

Hej! Den 21/1 blev de äntligen vår tur att få en till liten son till familjen :) allt började på tisdsgen då jag gått 11 dagar över tiden. På kvällen kl 20 fick jag värkar kl 21 var de redan 2-3 minuter mellan så ringde förlossningen och barnvakt så vi kunde åka in. Kl 22 blev vi inskrivna och då va ja redan öppen 7cm. Så fick lustgas och kl 23.55 började krystvärkarna och 00.03 föddes han. Så de va en riktigt snabb förlossning.

Stannade 48timmar pga missfärgat fostervatten och extra koll på njurarna. Men nu är vi okejade och hemma med storebror. Ammar med tillägg i kopp tills de kommer igång ordentligt.

Namn är ej bestämt ännu han vägde 3530g och va 50cm :)

• Malin1985

Hej allihopa! ????

Jag har bf den 29:e jan...

Har haft diverse olika besvär under grav som tex karpaltunnelsyndrom och smärtsam foglossning och ödem. ???? Varit sjukskriven sen den 18:e dec och är såååååå less nu! Har gått upp nästan 30 kg och känner mig som en valross. Hur mår/ mådde ni? Gått upp mycket?

Svar på tråden BF Januari 2015