• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • CNorberg

Dags för BVC och doktorsbesök idag!  .. dryga sju veckor nu lillhjärtat, vad tiden går fort! Glad

• Enlängtan

Är det någon av era småttingar som har fått skorv?

Min lilla hade från början vid näsan, i ögonbrynen och öronen nu har hon det i hårfästet kring öronen och pannan.

Dessutom har hennes hormonplitor torkat ut så hon är väldigt torr i ansiktet och det verkar klia. Smörjer i massor med babyolja och miniderm men hon är torr iaf Tycker så synd om henne när jag klarar massa salva på henne men är ju också synd om man struntar i det och låter det vara torrt och kliigt.

Det är mycket med dessa små och det värsta tycker jag är klädvalen när man ska ut med pigan. Är så rädd att klä henne för lite så hon blir sjuk men samtidigt vill man ju inte sätta för mycket kläder så hon får värmeslag.

Hur mycket kläder har ni på om temperaturen ligger kring ca 20 grader och det är ex soligt med lite blåst?

• kerstinsmide

Enlängtan: jag brukar klä henne i lånärmad body och byxor samt strumpor och mössa :) sen har jag filtar på som man kan ta av, typ "lager på lager" om temperaturen skulle skifta :)

• kerstinsmide

Idag hade vi besök av 1 dag äldre Katja :) jag och hennes mamma har alltid varit en dag efter varandra. BF var 16 för henne och 17e för mig sen så blev hon inlagd för havandeskaps förgiftning den 20e och jag för samma den 21a. Sen blev hon ogångsatt den 21a och fick Katja den 22a och jag blev igpngsatt den 22a och fick Liv den 23e ;) samt att vi gick på samma föräldragrupp!

• CNorberg
    kerstinsmide skrev 2014-05-28 16:45:24 följande:
    Enlängtan: jag brukar klä henne i lånärmad body och byxor samt strumpor och mössa :) sen har jag filtar på som man kan ta av, typ "lager på lager" om temperaturen skulle skifta :)
    Det är nog ungefär samma här,  försöker ha på ordentligt men känner jag att han är väldigt varm har det blivit kortärmad body.... tror dock det var varmare och vindstilla den dagen :)  men håller med om att det är svårt...
  • CNorberg
    kerstinsmide skrev 2014-05-28 16:50:29 följande:
    Idag hade vi besök av 1 dag äldre Katja :) jag och hennes mamma har alltid varit en dag efter varandra. BF var 16 för henne och 17e för mig sen så blev hon inlagd för havandeskaps förgiftning den 20e och jag för samma den 21a. Sen blev hon ogångsatt den 21a och fick Katja den 22a och jag blev igpngsatt den 22a och fick Liv den 23e ;) samt att vi gick på samma föräldragrupp!
    Kul med någon så nära i ålder, vad roligt barnen ska ha sen när de blir lite äldre Glad
  • Bumblebee92

Att barn spyr är ju normalt. Men känns som jag är ensam som har en unge som spyr som en fontän BOKSTAVLIGEN! Alltså de är inga små spyor som funkar att torka med en liten handduk. Utan de är redigt mycket som kommer. Och hon lägger typ en om dagen, ibland kanske två. Får bädda rent sängen helatiden. Spyr hon på täcket går det igenom ALLT ända ner till madrassen. Här om dagen kräkte hon ner en kudde, fick ta hela kudden och typ hälla av allt i handfatet! "/ det är typ en hel flaska som kommer upp känns de som. Tvättmaskinen går varm.

Någon mer som har samma "problem"? ;(

• LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-28 19:45:44 följande:
    Att barn spyr är ju normalt. Men känns som jag är ensam som har en unge som spyr som en fontän BOKSTAVLIGEN! Alltså de är inga små spyor som funkar att torka med en liten handduk. Utan de är redigt mycket som kommer. Och hon lägger typ en om dagen, ibland kanske två. Får bädda rent sängen helatiden. Spyr hon på täcket går det igenom ALLT ända ner till madrassen. Här om dagen kräkte hon ner en kudde, fick ta hela kudden och typ hälla av allt i handfatet! "/ det är typ en hel flaska som kommer upp känns de som. Tvättmaskinen går varm.

Någon mer som har samma "problem"? ;(

Jag har inte det själv men jag känner en tjej vars barn har det. Verkar kunna hålla på i ca 6mån enligt hennes BVC. De har alltid plastad frote och handdukar under henne för hon kräks efter i princip varje amning. Så det finns de som är så
  • Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-28 20:02:46 följande:

Jag har inte det själv men jag känner en tjej vars barn har det. Verkar kunna hålla på i ca 6mån enligt hennes BVC. De har alltid plastad frote och handdukar under henne för hon kräks efter i princip varje amning. Så det finns de som är så
    Fy vad hemskt! Funderar oxå på om ci ska behöva skaffa plastad frotté, men då får man ju typ ha det överallt! Ibland kommer det Lixom ett tag efter hon ätit, kan vara i babysittern, eller i soffan som sagt när man precis klätt på henne :(
  • Ladygum
    Enlängtan skrev 2014-05-28 14:01:42 följande:
    Är det någon av era småttingar som har fått skorv? Min lilla hade från början vid näsan, i ögonbrynen och öronen nu har hon det i hårfästet kring öronen och pannan. Dessutom har hennes hormonplitor torkat ut så hon är väldigt torr i ansiktet och det verkar klia. Smörjer i massor med babyolja och miniderm men hon är torr iaf Tycker så synd om henne när jag klarar massa salva på henne men är ju också synd om man struntar i det och låter det vara torrt och kliigt. Det är mycket med dessa små och det värsta tycker jag är klädvalen när man ska ut med pigan. Är så rädd att klä henne för lite så hon blir sjuk men samtidigt vill man ju inte sätta för mycket kläder så hon får värmeslag. Hur mycket kläder har ni på om temperaturen ligger kring ca 20 grader och det är ex soligt med lite blåst?

Långärmad body, byxor, strumpor, ev. mössa och en tunn filt. Det där med eventuellt mössa beror på att vi frågade på BVC och då sa de att när de ligger skyddat i vagnen behöver de inte ha det. Bara när de kommer upp ur vagnen. Vi har bara mössan på i vagnen om det är kallt. Någon här i tråden (?) tipsade ju om att lägga en termometer i vagnen. Ingen dum idé! 17 grader ute, 28 i vagnen? Läste jag rätt?
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet