• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Ladygum
    LyCKa55 skrev 2014-05-30 10:09:50 följande:
    Tråkigt att läsa om hunden Bäbisstina! Som du skrev; tur att du har din lilla kille att ta hand om så du har nåt annat att tänka på. Jag undrar en lite udda sak. Hur mycket kissar era bebisar på natten. Kanske inget man notetar men nu har Sixten haft två nätter då han knappt kissat nåt alls på hela nätterna. Man blir lite nojjig om nåt är fel. Läste på 1177 att de inte ska gå mer än 6-7h mellan gångerna och det har det ju definitivt gjort. Sen kissar han massor på morgonen istället och under dagen är det som vanligt. Ska ta och ringa BVC idag o kolla med dem så det inte är nåt de måste undersöka.

Vår son kissar en hel del skulle jag tro. Blöjan brukar vara tung på morgonen. Men han äter ju några gånger på natten också och sen går det ganska lång tid mellan byte. Det är säkert inget fel om han nu kissar som vanligt under morgon och på dagen. Men bättre att ringa o fråga. Så slipper du vara orolig.
  • LyCKa55
    Ladygum skrev 2014-05-30 10:37:39 följande:
    Vår son kissar en hel del skulle jag tro. Blöjan brukar vara tung på morgonen. Men han äter ju några gånger på natten också och sen går det ganska lång tid mellan byte. Det är säkert inget fel om han nu kissar som vanligt under morgon och på dagen. Men bättre att ringa o fråga. Så slipper du vara orolig.

Ja men det gör Sixten med. Ibland kan han sova 5h i sträck o att det då ändå inte finns nåt kiss är lite skumt tycker jag. Nej jag antar att allt är ok då han kissar mycket om dagarna men bäst att kolla upp det tror jag
  • vår sommar

Jag behöver också tips på present.

Vi har vår första förlovningsdag på söndag.

Vi valde den 1 juni förra året för då skulle vi fått vårt första barn egentligen.

Vad har ni gett er gubbe för nått när ni har firat förlovningsdag??

• Tussie
    BäbisSina skrev 2014-05-29 11:15:20 följande:
    Suck, vilken skitvecka.. Sambon har varit borta/är borta mån-ons lunch och nu tor-fre eftermiddag och natten till tisdag så började min hund (som har haft problem med magen och under en tid haft en viktnedgång och efter senaste vet.besöket vägrat äta, 10d då vi fått truga i honom sådant han tidigare slukat) må ännu sämre. Så direkt efter veterinären öppnat så ringde jag dit och fick akuttid på förmiddagen så efter vi hade varit hos bvc för läkarundersökningen så åkte jag till vet. Vid vägningen så visade det en viktnedgång på 5kg på 10dagar. Sen kunde han knappt komma upp från vågen (vikten han tappade var muskler och han hade höftproblem sedan tidigare), fick hjälp in på ett behandlingsrum och insikten att det var dags att låta honom gå vidare och slippa lidande började infinna sig. Veterinären kom in och vi pratade om möjliga lösningar och vad det kunde vara, men med hänsyn på det snabba förloppet så var det troligen svårt att hinna hitta felet och sätta in behandling i tid. Troligen var det en tumör i magen som spridit sig och med hänsyn på att det gått så fort och att han inte alls var pigg så var jag tvungen att låta honom somna in och slippa ytterligare lidande.Gråter Många tårar och en saknad som är enorm. Ingen som flåsar, ingen som buffar på en för att man ska klia honom, ingen som är överlycklig för att man kommer hem.. Bläh. Tur att man har en liten bebis som man måste ta hand om och tur att han är såpass liten att man ändå har tid att sörja utan att behöva underhålla honom.

Johannes växer i alla fall för fullt, drygt 5v och 5215g, 60,5cm. Tur att han börjat sakta ner på längden och lägga på sig lite hull.

Oh vad sorgligt att er vovve gått bort. <3 Jag har en matvägrande hund hemma som var väldigt mager när hon kom hem, eller hon är väldigt kräsen snarare och har dålig aptit, så vi har kämpat och testat olika sorters mat; köttfärsblandningar, sedan vi fick hem henne igen nu efter förlossningen. Hon har hypotyreos (sköldkörtelsjukdom). Nu har hon äntligen accepterat BARF, men vi får se hur långvarigt det blir. Men det är tufft med en bebis och samtidigt ha en super kräsen hund.. Man har ju inte samma tid för de stackars vovvarna som man hade tidigare.. :( 

Min gosse växer bara på bredden haha, en liten tjockis... han är 7v och 55.1 cm lång och vägde 5.220g sist vi var på bvc.. :)

• Fidelisen

Nu har vi avbokat flyget till Miami på söndag. Känns surt som bara den men BVC avråder och jag har lite ångest över 9 timmar på ett flyg med en flicka som kanske inte går att trösta osv osv. Så det är nog lika bra.

Vi älskar verkligen att resa så detta suger.

• garin
    Ladygum skrev 2014-05-30 10:32:02 följande:

Tycker att du ska kämpa vidare med amningen! Vi har en liten som också är grinig och svårsövd. Walter sover bara korta stunder på dagen. På kvällen vill han helst ligga o snutta. Somnar gärna vid bröstet också. smile1.gif Ibland står man knappt ut och ibland känns det självklart! Men han går upp i vikt och kissar o bajsar så det står härliga till. smile2.gif Det är mitt kvitto! Tycker mig se små, små förändringar hela tiden och mer nöjda stunder. Tror att det är så här bara. Walter vill vara nära. "Du har fått en liten apunge" som någon sa till mig. Förhoppningsvis blir han bortskämd med all närhet och blir en trygg individ. smile1.gif
    Åh tack finaste du för peppandet! Det är ju så, man behöver nog bara komma ifrån det lite grann någon enstaka gång. Pumpade ut mjölk som sambon fick ge igår, så jag kunde duscha och greja utan att stressa. Och lillen har varit väldigt smidig hittills idag, nöjd och mest sovit. Igår kväll också. Så jag är laddad för liiite gnäll trots allt. Ska bli skönt med helg nu, tror jag ska ta ett par timmar och lämna hemmet och bara andas så kan sambon få mata med ersättning, borde gå någon gång. Om inte jag hinner pumpa mer, fick bara ut 80ml igårkväll fast det gått typ 6 timmar sedan jag ammade. Sånt kan ju stressa en del.. Men jag har ju en väldigt nöjd kille nu lååångg efter både utpumpade 110ml igår eftermiddag och 125ml ersättning kl 23 igår så sen dess har ju JAG matat honom och då måste det ju vara tillräckligt. Skönt han sover mer nu, han har mycket att ta igen den lilla rackaren
  • garin
    Ladygum skrev 2014-05-30 10:32:02 följande:

Tycker att du ska kämpa vidare med amningen! Vi har en liten som också är grinig och svårsövd. Walter sover bara korta stunder på dagen. På kvällen vill han helst ligga o snutta. Somnar gärna vid bröstet också. smile1.gif Ibland står man knappt ut och ibland känns det självklart! Men han går upp i vikt och kissar o bajsar så det står härliga till. smile2.gif Det är mitt kvitto! Tycker mig se små, små förändringar hela tiden och mer nöjda stunder. Tror att det är så här bara. Walter vill vara nära. "Du har fått en liten apunge" som någon sa till mig. Förhoppningsvis blir han bortskämd med all närhet och blir en trygg individ. smile1.gif
    Och ja, man hoppas på att "få igen" denna investerade tiden sen i form av en välmående, glad och trygg liten kille det är så man får tänka! Och jag har med sett bättringar de senaste dagarna. Sen är det ju ändå lite hit och dit men nu känns det faktiskt som det är på väg åt rätt håll. Walter är väl också kring 7-8 veckor nu eller?
  • LyCKa55

Jag funderar lite på det här med barnförsäkring. Nån som kollat mer på det? Det var ju nån som hade en superbra sida där man kunde jämföra försäkringar när vi diskuterade gravidförsäkringar men nu har jag tappat bort adressen... Nån som vet?

• Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-30 16:41:26 följande:

Jag funderar lite på det här med barnförsäkring. Nån som kollat mer på det? Det var ju nån som hade en superbra sida där man kunde jämföra försäkringar när vi diskuterade gravidförsäkringar men nu har jag tappat bort adressen... Nån som vet?

Vet tyvärr inte vilken sida du är ute efter. Men vi har tecknat en försäkring åt joline hos Trygg-Hansa. Jämförde dem med Folksam och tyckte Trygg-Hansa var överlägsna. Tror vi betalar kring 2000-2500 för ett helt år för henne om jag inte minns helt fel. Man fick välja pris efter en stege typ, och dem rekommenderade att starta på största summan eftersom det är dem första två åren dem flesta allvarliga medfödda sjukdomarna träder fram. Sen kan man sänka stegen oxå. Vi passade i samma veva på att fixa livförsäkring på mig och sambon oxå, så man får lite ekonomiskt stöd om något tragiskt skulle hända någon av oss. Kan vara värt att tänka på när man har barn tänkte vi :) vi fick ju även hembesök av Trygg-Hansa, vet inte om det är något som bara görs i Norrbotten, eller överallt, men det rekommenderar jag. Om möjligheten och intresset finns, så får man allt förklarat öga mot öga istället för att det ska bli missförstånd och massa sånt över telefon :)
  • LyCKa55
    Bumblebee92 skrev 2014-05-30 16:54:56 följande:
    Vet tyvärr inte vilken sida du är ute efter. Men vi har tecknat en försäkring åt joline hos Trygg-Hansa. Jämförde dem med Folksam och tyckte Trygg-Hansa var överlägsna. Tror vi betalar kring 2000-2500 för ett helt år för henne om jag inte minns helt fel. Man fick välja pris efter en stege typ, och dem rekommenderade att starta på största summan eftersom det är dem första två åren dem flesta allvarliga medfödda sjukdomarna träder fram. Sen kan man sänka stegen oxå. Vi passade i samma veva på att fixa livförsäkring på mig och sambon oxå, så man får lite ekonomiskt stöd om något tragiskt skulle hända någon av oss. Kan vara värt att tänka på när man har barn tänkte vi :) vi fick ju även hembesök av Trygg-Hansa, vet inte om det är något som bara görs i Norrbotten, eller överallt, men det rekommenderar jag. Om möjligheten och intresset finns, så får man allt förklarat öga mot öga istället för att det ska bli missförstånd och massa sånt över telefon :)

Ja det är ju trygg hansa och folksam det står mellan. Trycker det är så svårt att själv bilda sig en uppfattning om skillnaden när man läser på deras sidor och i foldrarna jag fått hemskickat. Jag tycker de verkar rätt lika när man läser i dem. Vad var det som var så mycket bättre med Trygg hansa enligt er?
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet