• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Evelina04 skrev 2014-12-17 09:53:33 följande:

Vilken diskussion det blev om man gör eget eller inte :P jag som bara ville ha tips på frukost/mellis/kvällsfika :) jag vill återigen säga att ingen är bättre eller sämre oavsett hur man väljer att göra!! Ni är alla fantastiska mammor, det vet ni att jag tycker! Kram på er!! ELYSE - ååh så roligt och spännande för er!! Hoppas att ni kommer kunna slappna av, mysa och ha det jättebra! :D

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Tar på mig skulden till att det blev lite "jämförelsesnack" i detta ämnet! känns redan bättre nu att man iaf inte är ensm om att inte vara en matlagningsguru! Är väl egentligen inte heller huruvida man lagar själv eller ej som enbart har stressat mig innan. Utan just det här att man kanske borde tagit sig tid att sätta sig in i, vad är bra och vad är dåligt för både bebis och en själv liksom. Jag tillhör dom som köper de fina förpackningarna och känner att åh vad smidigt osv, så blir man lite nojig när någon hört eller läst att nä det innehåller den och den ingrediensen som kan påverka det här eller det här på ett väldigt allvarligt vis. Då är det lite jobbigt!

Men jag fortsätter med burkarna och pulvrena, och som Annika skrev ovan, gäller även för mig själv. Är väldigt slarvig med mat även sen innan, men tror intresset kan växa och nu saknar jag bara tid och energi. Det kommer förhoppningsvis längre fram.

Kramar!! <3

P.s, såg receptet på din kokosgröt och har sparat det, ska lätt prova det nån gång, snaaart! Verkar gudomlig!!!
  • garin

Och jag vill verkligen poängtera att ingen här har varit anklagande eller ifrågasättande mot mig och mitt beslut, det är bara mina egna funderingar som uppstår. Är också lite avundsjuk på er med matglada barn, och så går tankarna lite åt att tänk om det är mitt fel att han inte verkar gilla någonting... Men sen släpper jag det och hoppas det blir bättre framöver!

• garin
    vår sommar skrev 2014-12-17 16:50:45 följande:

Hur gör ni när det kommer till nattning?

Va på bvc idag och då sa hon att nu är det dax att han lär sig att somna själv. Annars kommer det bli jättesvårt när han fyller 10 månader.

Men jag VILL VERKLIGEN INTE låta honom gråta sig till söms. Dömmer inte nån som gör det. Det funkar säkert men jag känner mej inte bekväm i det.

Så det måste väll finnas nått annat knep än 5 minuters metoden.

Hur gör ni?

Som vi gör nu så somnar han i min famn när han ammat för kvällen och sen bär jag in han i hans säng men han vaknar så fort jag lägger ner han och så tar jag upp han och han somnar i famnen igen.det slutar oftast med att han sover i vår säng och jag får ligga bredvid för jag är så rädd att han ska rulla ur om han ligger där själv.

Vi gör inte så himla mycket alls numer, och det har tack och lov bara kommit av sig självt. Är inte heller nåt fan av 5-minutersmetoden och liknande!

Först var det också så att Noah bara somnade vid bröstet, fram till typ 6 månader. Sen började vi ju med vällingen och det har hjälpt mycket. Så han får välling vid 18-tiden och sen byter vi till pyjamas efteråt, ibland är han pigg och vill leka lite till, men då lugnt. Och ibland känns det som han blir trött med en gång, då brukar vi gå runt lite grann med honom bara och titta på saker här i hemmet.

Sen brukar vi gå in i sovrummet, ge napp och släcka ner. Ibland står/går jag och bara håller om honom en stund extra, så mysigt när han lägger huvudet mot bröstet på en och man känner hur trött och go han blir. (Likadant gör han mot sin pappa alltså) och så lägger vi honom i sin säng. Då börjar han oftast sprattla och ibland gnälla lite grann, dock inte gråta eller skrika. Så går vi ut ur rummet. Behövs ibland upprepas, eller iaf att man får gå in och stoppa in nappen efter några minuter eller rätta till för han ligger knasigt eller så.

Men nu de senaste dagarna har vi inte hört ett pip! Just då iaf, sen hör han ju av sig med 1-2 timmars mellanrum kvällen och natten igenom....

Hur somnar han annars på dagtid? Funkar bil och vagn osv?
  • garin

Vill också gå in här och önska er alla umderbara mammor, och bebisar, en riktigt God Jul!!! Ta hand om er, mys och ät en massa gott!!! <3

• garin
    Ellie835 skrev 2014-12-27 06:32:48 följande:

Jag fick en rejäl påhälsning av framtiden i dagarna. Jag skall börja jobba till hösten och tydligen är det lättare att simma till månen än att få dagisplats där jag bor Obestämd

Så nu har jag ställt Evelyn i kö till dagis med start oktober 2015! Vad händer om hon inte får plats?? (Jag får tvinga min mamma att gå i pension Flört ) Vi är lantbrukare jag och min sambo (jag har ett vanligt jobb) men min sambo kan inte vara hemma alls (korna kan inte mjölka sig själva) har inte kommunen skyldighet att ge dagisplats inom 4 månader om man inte får plats???

Oj, då var du ändå ute i god tid jämfört med mig... Satte Noah i kö i början av dec, behöver börja inskolning i slutet av april.. Kan i "värsta fall" förskjuta mitt jobbstartdatum lite eftersom jag jobbar på min pappas företag, men sen börjar mina föräldradagar sina också.

Vet ej, tror det är olika beroende på villen kommun. Men i den hag bor nu (som jag flyttar ifrån om en månad) garanterar de en plats inom 4 månader också. Vet att det nog kan bli lite svårare dit vi flyttar.. Så håller tummarna för lite tur! Kommunen har visst köpt upp en stor byggnad de ska göra till dagis!
  • garin

Vill också önska er alla fina mammor, bebisar och resten av era familjer ett riktigt gott nytt år! Vilket år som varit, och vilket år som ska komma!!!

• garin

Seriöst, denna tråden ska aldrig dö! Tror det är många som tittar in här oftare än vad de själva skriver. Och jag har också perioder både då jag inte skriver och knappt ens läser så ofta MEN jag läser ALLTID ikapp!

Vi måste ordna med en träff någon gång 2015! <3

• garin

Jobbigt när de små skadar sig!

Noah har klarat sig bra hittills, men vi samsover inte längre och har honom sällan i sängen eller soffan numera. I synnerhet inte om vi inte är helt klarvakna. Min sambo är mer nojig än jag vad gäller "farligheter" så jag känner mig inte otrygg på det planet, som tur är. Däremot har han inte så stor insyn i mat-och sovtider och låter gärna ungen ha pyjamas hela dagen de få ggrna han "passat" honom. Det har jag med låtit honom ha vissa dagar då jag själv varit extra död eller så. Men detta är för att han liksom inte tänker eller bryr sig om det, vilket kan störa mig lite. Slappheten!

• garin
    misspethunia skrev 2015-01-07 21:31:17 följande:

Ni som ger (eller har gett) ersättning, när planerar ni att sluta med det, och hur ofta ger (gav) ni på slutet? Jag funderar på att sluta när bebisen är 10 månader, hon är exakt 8 nu. Tror ni det räcker med en gång om dagen fram tills hon är 10 månader? Det dröjer 2-3 veckor innan vi ska till BVC så jag tänkte få lite tips o råd av er kloka flickor först. :)

Det är ju egentligen nästan samma som med amningen ändå. Att man fasar ut den mer och mer beroende på hur mkt annat de får i sig.

Jag slutar t ex officiellt med amningen idag! Noah är 9 mån och 1 vecka. Men han har varit så jäkla täppt de senaste dagarna och i morse när det var lite bättre i näsan, så ratade han bröstet helt ändå! Har sen några dagar innan jul endast ammat en liten stund på morgonen.

Tycker amningstillfällena och tiden per gång sjönk drastiskt strax efter 6 mån då vi började ge välling på kvällen och han fick ett helt mål gröt på morgonen osv.

Som svar på din fråga iaf, ja jag tror definitivt det räcker med ersättning en gång om dagen ett tag till. Men eftersom ersättning är just vad det är, modersmjölksersättning, så är det väl bara nåt man behöver "fylla ut med" tills de får i sig tillräckligt av näring på annat håll liksom!
  • garin
    Sandie80 skrev 2015-01-09 09:33:45 följande:

Jag har nog tur med min make, han är med sonen så mkt att han för tillfället är mer pappig:) jag är så glad för att maken vill vara lika stor del i lillens liv! Men han vet inte riktigt mängd på välling etc så det har jag fått tala om;)

Förresten, är lite nyfiken på vad era barn äter och hur många mål om dagen?

Åh vad härligt!

Ja eller hur, man får hjälpa dom på traven lite men det är det värt ;)

Noah äter ca 230ml välling på morgonen, sen sover han en stund och så kör vi lunch, vanlig mat (oftast färdigköpt på burk nu till en början då jag har haft ett jäkla sjå att reda ut vad som passar den kräsna herrn och jag har velat att han ska få prova så mkt som möjligt) brukar bli en halv burk om han gillar det, ibland bara 2-3 skedar. Sen en halv burk fruktpuré får han efteråt.

Sen blir det en portion gröt ett par timmar efter det, och en sovstund till.

Därefter "middag" som är samma som lunch. Inte samma maträtt alltså men samma princip. En halv burk mat + en halv burk frukt. Och vatten då, till alla mål och lite här och var under dagen

Sen på kvällen när vi tycker det börjar närma sig läggdags så får han 230ml välling som han dricker upp, ibland med en 20-minuters paus mitt i.

Sen sover han och äter inget på hela natten.

Tycker inte vi har tid för några mellanmål men han verkar inte hinna bli överdrivet hungrig mellan gångerna, går ca 2-3 timmar mellan varje mål bara ju.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet