• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

ninawest skrev 2014-11-07 16:20:28 följande:

Jag kikade in och läste i den gamla tråden ifrån när alla bebisarna började komma, vilka minnen som kommer tillbaka <3

Åh, det har jag med gjort nån gång för ett par månader sen, och ska göra det senare igen har jag tänkt. :) nostalgi verkligen! Man kan verkligen återuppleva de känslorna alltså :)
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-11-07 21:33:33 följande:
    Jag kallar också er här och er jag har på instagram för min mammagrupp smile1.gif
    Samma här faktiskt, vad kul! ;)
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-11-08 04:56:05 följande:

Gud så jag längtar efter att få sova så länge jag vill utan en massa uppvak varje natt smile1.gif

Nätterna är ändå hyfsat lugna nu med ca 3-5 uppvak men ändå, tänk att få pressa en 12 timmar i raken - det hade varit underbart, haha.

Det vore nåt du! Brukar fantisera om hur länge jag hade sovit om ingen väckte mig, förmodligen ett dygn eller så. ;)

Noah äter iaf inte på nätterna men det blir en del nappinstoppningar och ibland vaknar jag av hans stökande men måste inte alltid göra nåt åt det så att säga..
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-11-08 09:13:44 följande:
    Haha ja jag också :) Det som varit en självklarhet förut (att sova hela nätter och på helgerna sova typ så länge man velat) är nu typ ens högsta önskan smile5.gif

Pigan äter fortfarande nattetid men jag tror egentligen inte att det är ätandet som hon är ute efter utan det är tryggheten men då hon inte tar napp så är det svårt och sen nån månad slutade jag försöka få henne att ta napp :)

Fast iofs vaknar hon oftast fram mot 4-5tiden och sen ganska tätt igen vid kl 7 och kl 8:30-9 så kanske det är att hon börjar bli hungrig då (vet inte hur mycket hon får vid amningen längre och hur mätt hon håller sig på det). Hade kiddot tagit välling/ersättning hade jag nog gett det där kring kl 4 men det ratas ju så får köra på med amningen nattetid ännu också (annars hade jag själv gärna endast haft kvar den morgon/kväll och då hon ska vila) smile1.gif
    Nån gång i framtiden kommer våra önskningar gå i uppfyllelse!! Dock kommer det ju aldrig bli "vardag" att sova ut på helger osv (kanske...) men nån gång då och då!

Ja där känner jag mig lyckligt lottad att Noah plötsligt vid 4 månaders ålder tog napp. Och att det sen ca 2 månader räckt med napp vissa ggr nattetid. I början var det bara bröstet som hjälpte då ändå!

Även att han är så glad i nappflaskor (förmodligen har jag haft försprång där pga amningsnapp) och välling!

Man ska vara tacksam för dessa saker märker jag ;)

Själv ammar jag nu bara morgon/kväll samt inför vissa sovstunder. Nån gång som "mellanmål" med. :)
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-11-08 10:17:20 följande:

Innan Livia föddes var jag extrem beroende av minst 7 timmars sömn. Det har förändrats totalt. Jag kan inte ens påstå att jag saknar att få sova mer då jag inte lider av att vakna några gånger per natt. Däremot är det jobbigt de nätter jag inte kan somna.

Jag är otrolig glad över att det känns så,

Hade också behov av minst 7h innan Noah kom. Det har ju definitivt ändrats nu, liksom flera andra behov ;)

Jag vill inte heller påstå att jag direkt lider just nu, däremot led jag de första 4 månaderna då jag sov i snitt 2 timmar per dygn. (Uppskattningsvis)

Men nu kan jag oftast känna mig hyfsat som vanligt trots att jag är extremt hårt belastad sysslo- och ansvarsmässigt här hemma uppå det här med mina sömnsvårigheter som inte enbart beror på Noah. Nä, hade jag lidit fortfarande så hade jag fått göra nåt åt situationen. :)
  • garin

Men ingen kan ju påstå att den FÖREDRAR att bli väckt framför att få sova ut, åtminstone någon gång per år (missförstå mig rätt nu, fidelisen, för jag menar inte att det var det du sa)

• garin
    kerstinsmide skrev 2014-11-08 15:34:05 följande:

Idag känner jag mig utsövd!! Livan vaknade bara 3 ggr!!! Sjukt nöjd. Haha

Fantastiskt!! Allt är relativt liksom!
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-11-08 19:23:18 följande:
    Detta kommer väl låta väldigt cheesy..och har kanske att göra med våra svårigheter att bli med barn och de åtta år det tog, men jag föredrar att bli väckt då det betyder att jag har henne.

Jag längtar inte efter att få sova oavbrutet en hel natt utan ser detta som en period av mitt liv som är på detta vis.

Säger absolut inte att man ska känna som mig, så snälla läs inte in det i vad jag skriver.
    Nejdå jag kan absolut föreställa mig känslan! Vi försökte (enligt mig) ganska länge också även om det inte var i närheten av 8 år. Så visst. Och jag håller med om det här med att det ju är en sån period nu. Och jag accepterar att bli väckt, det känns som en självklar del i mitt liv just nu. Men längta kan man göra. Precis som man på vintern kan längta efter sommaren fast man kanske gillar vintern också, och man vet att det blir snart sommar igen men på vintern är det mörkt och kallt och det hör till! Meeeegabra liknelse - not. Haha!

Rent generellt, så har vi alla så olika situationer med. Jag kan önska att nu när jag av naturliga skäl inte sover så mkt, att min sambo ville/kunde avlasta mig lite mer. Hade absolut känts lättare då.
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-11-09 08:58:26 följande:
    Självklar får man önska och längta efter mer sömn, försöke bara förklara hur jag känner och tänker i ämnet.
    Förstod det, och förstår dig :)
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-11-12 11:54:08 följande:

Nu jäklar är det jag som slutar amma ungen till söms. Hittills har han fått ligga o snutta tills han somnar i princip varje gång eftersom han sover så dåligt och det har varit enda sätter ibland. Jag har ju vetat att det måste jag sluta med men skjutit upp det. Men nu är det slut med det. Ungen BET mig ashårt när han ammade! Fy så ont det gjorde! Och han fattade ju inte att han skulle släppa. Fy! Vi får se hur detta ska gå men han måste ju sova nån gång

Jag ammade också noah till sömns i stort sett hela tiden, fram tills för någon månad sen. Var det enda som funkade! (Utom bilen då, men inte så att man sätter sig i bilen mitt i natten när ungen vaknat..) men nu äter han inte på nätterna som tur är, utan det räcker med napp.

Nu somnar han inte vid bröstet alla ggr, på förmiddagen brukar han göra det och då får det bli så. Men eftermiddagssovningen har jag börjat lägga mig jämte honom i vår säng och då somnar han efter en stund, alternativt att jag får vagga honom i famnen en liten stund bara (obs; i ett tyst och mörkt sovrum vid exakt rätt tillfälle)

Inför nattningen gör vi samma som eftermiddagen. Han får välling någon timme innan läggdags och det känns liksom överflödigt att dra fram bröstet mer efter det sen. Särskilt när det inte behövs! Nån gång har jag försökt men då har han ändå inte somnat så. Trodde just den sista amningen inför natten skulle bli svårast att ge upp, men jag är också glad med vetskapen att jag inte "behövs" mer efter sista amningen vid 17-18-tiden.. Utan sambon klarar sig själv om man vill/behöver vara iväg på annat kvällstid.

Håller iaf tummarna för dig/er att det kommer gå bra! Men jag tycker du ska prova givetvis att söva honom utan amning, men funkar det inte så låt honom suga tills han biter och ta då loss honom och säg tydligt "nej". Och vänta en stund innan han får suga igen. Tar nog inte så många ggr innan han inser konsekvenserna. Ok, lätt för mig att säga som inte blivit biten.. Antar man vill sluta amma helt bums, från första gången..
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet