• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

misspethunia skrev 2015-02-01 10:46:02 följande:

Bebisen har fått sin första rejäla förkylning, så tips på hur man kan underlätta för henne mottages tacksamt. Vi suger näsan o ger spray, ger en supp då och då mot lite feber o ev huvudvärk. Även gett lite uppvärmt vatten med lite citron i men det var ju inte överdrivet poppis. Högt under huvudet/upprätt försöker vi också i den mån det går. Fler tips?

Jag tycker du verkar ha prickat in typ allt man kan göra nu när de är såpass små! En rejäl dos tålamod och lite tid att vänta ut det är völ det enda som kvarstår! Krya på sig rara Olivia!! <3
  • garin
    Enlängtan skrev 2015-02-02 14:52:43 följande:
    Hon pratade om gröten primärt men tyckte hon nämnde att då de är under 1 år så är det oftast mer näringsrikt att inte ge hemmalagad mat men jag kanske missuppfatta hade en vild lite unge bredvid samtidigt smile1.gif
    Ja men precis, just frågeställningen här gällde gröt men svaret bör ju sedan gå att implementera på all mat liksom!

Det är ju så, att färdigmaten för bebisar ska innehålla den näringen de behöver, jag har hört att vissa (eller kanske alla) är lite fettfattiga men då kan man ju tillsätta en klick smör ibland!

Sen som du säger, att har man koll på näringslära och verkligen har som hobby att stå och göra mat så ABSOLUT!

Känns iaf ändå skönt att liksom få bekräftat att det är helt ok med färdiggjord barnmat. Passar mig och min livsstil utmärkt för tillfället, kommer se annorlunda ut sen efter 1-årsdagen såklart! Men jag har alltid varit mkt för både hel-och halvfabrikat så det lär väl bli en del sånt då också som komplement på stressiga dagar!
  • garin
    kerstinsmide skrev 2015-02-11 18:37:56 följande:

ska era små få 1års present av er? :) isf Vad? :D

Absolut!! Tänkte skrivit självklart, men det är säkert ingen självklarhet för alla!

Men vet inte vad än, nästan 2 mån kvar så jag suger på karamellen lite till. Vet inte om det ska bli nån "minnessak" eller bara något han råkar vara i behov av just då. Eller kanske både och....
  • garin

Jag är en trött mamma, så jag ska försöka förklara vissa bitar i det ni får höra. Sömnlöshet kan göra en väldigt bitter, och vi som inte får sova är såå avundsjuka på er som får sova!

Nu ska jag bara tala för mig själv. Jag försöker verkligen inte pracka på min bitterhet och vara negativ mot er vars bebisar sover. För jag är ju glad för er skull också! Det är vid ett par tillfällen jag kanske kan påpeka faktum eller säga "vänta ni bara", och det är om någon vars en veckas bebis inte ens vaknat ur sin medvetslöshet än säger "hoppas detta håller i sig" för då kan jag med säkerhet påstå att det kommer det INTE göra! Eller om någon visar oförståelse emot min extrema trötthet och inte respekterar att jag inte har energi att fara runt som en virvelvind jämt! Då kan jag fräsa ifrån.

Och när andra som ej är eller varit i samma situation lägger huvudet på sned och säger "åååååh vad jobbigt, kan tänka mig hur det känns" Nej, det kan nog ingen! Det kunde i alla fall inte jag innan jag hamnade här.

Man försöker att inte klaga, för vad ska folk svara på det annat än det jag skrev ovan, typ. Och det hjälper ju heller inte att andra går och tycker synd om en.

I kombination med sömnlöshetsbitterheten så har jag en annan bitterhet också, och det är att jag har fått dra ett alldeles för stort och tungt lass i det här då min sambo jobbar extremt mycket. Så jag blir ibland avundsjuk när folk säger "VI ska åka till bvc" (hela familjen alltså) eller VI ska kolla på försäkring till bebisen, VI har varit och handlat kläder till bebisen. Här är det JAG, jag, jag.

Men nu har af VI flyttat och kommer väl igång här så sakteliga. Har nu närmare till min familj och det kommer kännas gudomligt mycket bättre framöver, sen när det är mer ordning här vill säga. Fortfarande mkt kvar att göra och jag mår rätt dåligt av röran än så länge! Men snart så!

Vill avslutningsvis bara säga det att ni som får sova eller som allmänt känner att ni har flyt i bebistillvaron ska inte skämmas för det, eller "vänta bara", det finns faktiskt lätta barn (MEN jag gillar inte när man pratar om att bebisen är snäll som sover, för de som inte gör det - är de elaka då?!?)

• garin
    hannamottosson skrev 2015-02-16 22:07:54 följande:

Våran lilla ska få en gåbil från mini speeders tror jag, så ska vi vara klara med hans rum tänkte vi :) en försenad present blir lillasyster/lillebror som kommer i mitten i september, rul veckan efter han fyllt 1 :D :D

Åh så roligt, grattis!!
  • garin

Dålig man varit på att uppdatera nu det senaste. Känns som livet liksom flyter på. Det går lite upp och lite ner ibland också, precis som innan.

Noah växer och frodas, och idag är det prick 2 veckor till hans 1-årsdag! Vilka starka minnen jag fått senaste dagarna, av graviditeten (särskilt senare delen) förlossningen, allra första lärakänna-tiden... Blir alldeles tårögd!! Känns konstigt också, för jag vet ju hur jäkla jobbigt jag faktiskt hade det de första månaderna, ändå så ligger det nu som ett guldskimmer över de minnena nu ändå med lite distans till händelserna... Antar att jag efter att ha "landat efter kaoset" nu inte bara ser just kaoset utan faktiskt selektivt kan välja och plocka ut de delarna som är så jäkla underbart fina!! Jag vet inte, fredagskvällsblödig....

Hur som helst, vi hade tänkt skola in Noah på dagis den 20:e april men vi får inte plats på det dagiset vi ville. Det innebär att jag får vänta med att börja jobba och det känns både bra och dåligt faktiskt. För visst är det underbart att vara mammaledig, men jag längtar lite efter det "verkliga" livet också.. Som ju iofs aldrig kommer bli som förr ändå! Så det känns ju samtidigt lite läskigt också!! Jag som i grunden är rätt grubblig redan är ju förfasen helt hopplös!!!

Hur som helst, tänker mycket på er och är så glad att ni (vi) finns!!!

• garin
    vår sommar skrev 2015-03-27 17:34:02 följande:

Hur fungerar det med föräldrapenningen efter att våra knattar fyllt 1år? Förstår ingenting. Tänkte ta ut 4 dagar på sjuknivå och resterande 3 på låggarantidagar i veckan. Men sänks min sjuknivåpeng då om jag skulle bli gravid igen och inte hinner jobba så länge. Nån som har koll för jag blir knäpp på fk hemsida. :'(

Det är lugnt, du behöver bara ta ut 5dgr/vecka för att räknas som "heltidssysselsatt". Och det har ingen betydelse hur du fördelar dem mellan sgi/lägstadagar!
  • garin

Ok nu kan jag inte hålla mig längre!

Idag har vi varit och gjort kub-test. Ja, Noah blir storebror i oktober! Inte helt planerat då denna lilla busen blev till på första riktiga "mötet" mellan mig och sambon sen förlossningen... Men h*n är självklart väldigt välkommen och redan älskad!

• garin
    Enlängtan skrev 2015-03-27 23:07:31 följande:
    Haha men nej vad spännande och så det kan bli ibland smile1.gif supermassa grattis och många kramar <3

Har nästan själv börjat bli bebissjuk nu igen när man fått sova ordentligt ett tag (trodde aldrig jag skulle känna så igen, kände nästan avsmak inför att skaffa en till när pigan var nyfödd tills hon blev typ 8-9 månader). Men då vi använt upp i princip alla besparingar vi skaffade inför bebisperioden och betalar rätt mycket i lån varje månad så kommer det för ekonomins skull vara bra att jobba lite båda två ett tag. Nu kommer ju sambon vara hemma från maj till november men till sommarn blir vi lite rikare med tanke på att elkostnaderna minskar/ vi tar ut fler föräldradagar och jag har högre lön så nu är det dags att börja bygga på sparkontot och under våren/försommaren 2016 blir det dags att starta syskonverkstaden;)
    Ja det blir verkligen spännande! tack fina du!!

Ja men visst är det lustigt, från att första tiden knappt kunna föreställa sig hur man nånsin ska orka och klara ytterligare ett barn, till att plötsligt en dag är tanken så naturlig. Och det går fort till att det ändras!

Är ju en del som ska hända, kroppen ska börja komma igång igen och är ju skönt om man är någorlunda på banan med första. (Särskilt sömnen) den varierar fortfarande en del men de bra nätterna blir fler och fler!

Ekonomin är ju lite sådär här. Särskilt också eftersom jag knappt kommer hinna jobba nånting innan nästa. Behåller ju min sgi men hade varit önskvärt att få några riktiga löner emellan och få ett litet avbrott från hemmalivet. Är ju en lite annan värld.

Kommer behöva mkt mer stöd från sambon och även min familj som vi tack och lov har nära till nu efter flytten!

Blir spännande för er sen med ju, era planer ligger ju inte såå långt bort ändå
  • garin
    vår sommar skrev 2015-03-28 08:25:07 följande:
    Ååå grattis

Har också börjat bli sugen på ett syskon, men sambon vill vänta några månader till, fast han säger själv att han tycker inte vi behöver använda nått "skydd" för händer det så är bebis varmt Välkommen smile1.gif
    Tackar!

Ja men dåså, då ska du se att det blir när ni minst anar det! ;)

Jag var ju med sugen men hade inte hunnit vara det alls länge så råkade det ju ta sig direkt. Trodde vi var hyfsat säkra där och hade i bakhuvudet hur lång tid det tog för Noah att bli till.. Men känns ju egentligen skönt att man slapp gå igenom nåt så långdraget igen, och väldigt häftig känsla när det bara blev!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet