• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Enlängtan skrev 2014-10-16 19:03:04 följande:
    Pigan har också varit lite skeptisk till matpuréerna även om hon ätit men man har fått truga lite, idag gapade hon Dick glupskt mot skeden när hon fick "farmors kalops" (potatismos, nötkött och morot tror jag är det huvudsakliga i den) :)

Och gröt älskar hon och gapar som en fågelholk mellan tuggorna :) På dagarna ammar jag inte så mycket nåmer, mest som mellanmål men då slipper vi dock inte ifrån nattmatningarna ;)

Du kanske skulle pröva blanda ut matpurén med lite ersättning eller vatten för att få en lösare konsistens ? Hoppas det ger med sig så inte Noah får avsmak mot att äta
    Ja jag ska nog prova att blanda ut med ersättning eller lite bröstmjölk. Och se vad som händer. För nu har jag ju ändå provat några olika saker, och inget duger. Då får man väl ta till lite metoder helt enkelt för att lära honom
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-10-16 22:15:21 följande:
    Det är ju skumt egentligen att jag fått tillbaka min mens när det verkar ovanligt när man ammar. Jag ammar också mest fortfarande. Han äter lunch och gröt på kvällen bara.

Trist att han inte gillar maten. Men det kommer nog! Sixten äter maten utan några större protester men gillade däremot inte fruktpuren! Han gjorde kväljningsuttryck o ville inte ha. Kan ju visserligen vara just den frukten(mango och päron). Men det trodde jag inte.
    Det är ju dock väldigt olika, har ingen statistik men känns som det är lika vanligt att vissa får tillbaka mensen efter ett par, tre månader som att andra inte får den på ett år trots att de ammar lika mkt. Känns både skönt att inte ha fått den samtidigt som man egentligen vill se att kroppen återhämtat sig igen liksom, och vi kommer nog hyfsat snart börja fundera på syskon då vi vill ha ganska tätt! Då kan det ju vara bra om mensen är tillbaks ;)

Noah älskar all fruktpuré och jag har fått använda den för att spetsa den där milda havregröten från 4 mån. Nu kör jag 6 mån gröt med banan/päron så den gillar han utan att man behöver lägga i fruktpuré.
  • garin

Haapp.... Då är jag sjuk. Och Noah har bestämt sig för att "jävlas" (vet ju att han inte gör det med flit..) med mig så mkt som möjligt. La mig 00 och fram till 06 var det nappinstoppning 3-4 ggr. Och sen har han hållt igång, sen strax innan 06 alltså. Varför sova som man brukar så sjuka mamman får vila en kvart eller så?! Skjuuuut mig.

• garin
    peegasus skrev 2014-10-19 19:59:15 följande:

Kör med Sempers milda havregröt. Skickade upp svärmor till affären förut för att köpa då det började ta slut. Hon köpte Nestlé och jag skojar inte, den smakar ju fan kartong ;D Inte undra  på att ungen inte ville äta förens man spetsade den med smoothie ;)

Vi har börjat med vanlig mat nu och hon äääähälskar det! Favoriten hittills är vegetarisk lasagne. Men hon gallskriker när hon bajsar. Inte alls kul med det där fasta bajset. Jag "trycker" upp benen lite lätt och masserar, samt sjunger för henne så brukar det bli bra efter en liten stund. Men fy vad hemsk det är när lilla hjärtat har ont :(

Jo det håller jag med om , Nestles naturella havregröt smakar kartong, och luktar sågspån! Men den med päron/banan är god kan jag intyga

Noah kräks av all vanlig mat jag provat hittills, men gillar frukt och bär.. Så det får han leva på ett tag till nu.. Gröt på morgonen, fruktpuré till "middag" och välling till kvällen. Samt amning däremellan då. Han äter ingenting på nätterna iaf så det bör väl vara ett tecken på att han är mätt och nöjd i övrigt, tror jag!

Vad gäller nr 2, han bajsar fortfarande inte helt fast och verkar inte ha problem med det så där har vi tur. Verkar vara många som blir förstoppade också..
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-10-21 10:35:53 följande:
    Här blir det nog faktiskt ingenting, han engagerade sig inte att ordna något till morsdag så känner själv inte för att lägga ner någon energi på det :)

Och pigan är ju så pass liten så hon förstår ju inte heller att ge något
    Är inne på helt samma linje! Morsdag gick så spårlöst förbi så det finns inte ;) sen fyller sambon ändå år snsrt och sen är det jul osv.. Så känner jag har nog med presentpåhittande som det är! :)
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-10-21 10:13:28 följande:

Jag känner mig som världens sämsta hustru.

Min man vill följa med sitt jobb på regionsdag i slutet av november. Tillställningen är 4 timmar bort och de ska vara borta över natten.

Jag får bestämma om han ska åka och det enda jag känner är att jag inte vill att han är så långt borta så länge. Är så rädd att någonting ska hända och han inte kan komma hem hur som helst. smile4.gif

Det är ju olika hur beroende man är av varandra. Är det i en särskilt jobbig situation hemma nu så hade jag sagt nej. Annars hade jag bara känt att det varit skönt både för honom och mig faktiskt. Min sambo var borta i 5 dygn i somras och det gick galant. Saker kommer alltid kunna hända men då hade man nog fått ha fotboja hela livet då så man inte missar någonting där hemma!

Men som sagt, alla har vi det olika, och du ska inte känna dig dålig pga det. Känns det jobbigt att han åker ska han inte göra det!
  • garin
    Tussie skrev 2014-10-25 22:23:53 följande:

Jag har inte testat välling ännu. Ser väl inte riktigt varför jag ska byta ut ersättning mot välling antar jag. Gossen sover ju redan bra som tur är. Vi har däremot problem med maten i övrigt. Fruktpuré och majskrokar är gott! Allt annat är äckligt verkar det som. Sempers milda havregröt fungerade ett par dagar men de senaste dagarna har han bara pruttat med munnen och sprutar mat överallt. Roligt i början kanske men nu är det frustrerande minst sagt. Vet inte riktigt hur jag ska få honom att börja äta mat när han håller på så här. Han är inte särskilt matglad när det kommet till ersättning heller. Tror inte han har ökat mycket i vikt de senaste 6 veckorna. 

En anledning att byta iaf något mål om dagen från ersättning till välling (eller gröt) kan ju vara barnets järnbehov det får vid 6 månader. Samt att vällingen ger mer energi, behöver inte bara kretsa kring om barnet sover bra eller inte. Annars är det ju inte panikbråttom att det just måste fungera till hundra procent från dag 1, och det är ju så himla olika med hur intresserad lillen är av dessa nya påfund!

Man får väl ha tålamod helt enkelt och avvakta några dagar och sen prova igen!

Till er vars bebisar inte gillar välling. Har ni testat olika märken osv? Semper/nestle, havre/majs... Jag personligen tycker att nestles godnattvälling fr 6 mån är jättegod! Haha.
  • garin

Här var det mens på gång nu... Kunde ju ändå väntat liiiite till tycker jag.

Däremot, nånstans en lättnad över att kroppen är igång, saker fungerar (förhoppningsvis...)

• garin
    LyCKa55 skrev 2014-10-27 10:39:22 följande:

Jag är 26 och sambon 25.

Vi ska söka förskoleplats i december. Vi kommer ju flytta till både nytt län och ny kommun så vi kan inte ansöka om plats än. Man får inte det innan barnet är folkbokfört i kommunen. Så det är bara att vänta.. Det är lite oklart när Sixten ska börja än för nu när vi flyttar har inte jag nåt jobb kvar. Så hittar jag jobb kanske han börjar tidigare o hittar jag inget drar det iväg lite. Men tanken är väl att han ska börja i september nästa år.

Och där har jag samma problem, att vi "planerar" att flytta (borde ha gjort för längesen egentligen) till min hemkommun istället som dessutom ligger över länsgränsen. Så det går alltså inte köa där redan nu då "för säkerhets skull" liksom?

Då har vi ett problem.

Den där efterlängtade flytten lär inte bli än. Vi har inget på gång och ja.. Fan verkligen. Blir väldigt krångligt för oss om vi fortfarande bor här när noah ska gå på dagis, det är ett som är säkert. Sambon jobbar 60-timmarsveckor och jag också, pga pendlingen som tar 2h per dag...
  • garin
    peegasus skrev 2014-10-27 12:00:58 följande:

Jag är 23,5 år :D (Det där halvåret är viktigt förstår ni) Men känner mig som minst 30!

Har funderat mycket på det där med förskola. Vi har två stycken i närheten, det ena som jag tror är lite mindre men ligger precis vid bilvägen och ett lite större som ligger vid en vändzon där det inte är mycket trafik. Lutar mest åt det där det är minst trafik,men har inte kollat in något av de än. Grodan kommer inte få börja dagis förrän absolut tidigast 1,5 år. Helst 2-2,5 år. Vi har inte tagit ut en enda föräldradag hittills och kommer förmodligen inte göra än på länge heller.

Jag ska starta upp en egen business och om den går bra kommer Grodan få vara hemma så länge jag/hon känner :)

Skönt att inte ha behövt plocka föräldradagar. Här hade vår ekonomi, inte gått under, men det hade varit tråkigt att gå utan pengar då vi har delad ekonomi och även om vi inte haft det hade det ju märkts om jag inte bidragit någonting till kassan!

Själv anser jag inte dagis bara vara ett nödvändigt ont som man bör dra ut på så länge som möjligt, utan alla barn i min närhet (syskonbarn) älskar dagis! Så det blir lite win-win! Dock inte i början för då kommer nog tårar både från mig och lilleman

Tror att 1,5 år är en bra ålder då de flesta barn borde vara mogna för dagis. Är däremot inte sugen på att ha honom borta hellånga dagar men vet inte hur annars vi skulle lösa det. Även om man vill vara med sitt barn så mkt det bara går så känner jag att dagis och umgänge med andra barn ger stimulans på ett sätt som jag inte skulle klara av dagligen i längden!

Lycka till med dina business förresten, låter spännande! är det inom skönhets-området? ;)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet