• Darling82

Startar första IVF behandlingen idag

Hej, är glad och nervös! Idag påbörjas vår första IVF-behandling. Ska göra det korta protokollet med gonal-f, orgalutran och ovitrelle på Linnekliniken i Uppsala, men de flesta kontrollerna osv görs på vårt hemsjukhus i Gävle.

Glad för:
    - att äntligen vara på G
    - att vi är ett litet steg närmare vår dröm

Nervös för:
    - sprutorna, har fått provsticka vid genomgången av behandligen men det känns så länge sen!
    - att hoppas på för mycket på första behandlingen
    - att något ska gå snett
    - på att ingen behandling ska funka vad gör vi då

Tankarna snurrar runt runt glad, spänd, nervös allt på en gång.

Nån mer som påbörjar behandling nu i dagarna och vill följas åt?

• Svar på tråden Startar första IVF behandlingen idag
  • Darling82
    Zila skrev 2014-08-20 18:54:24 följande:
    Darling82: Jag tror att vi kan ha setts i nån tidigare ivf-tråd. Jag följer fortfarande en del trådar även om ja inte skriver själv.. Jag känner så väl igen mig i din historia så jag vill ge dig lite hopp.

Mitt första ivf-försök på menopur och ovitrelle fick vi ut 12 ägg, och allt såg till en början bra ut. MEN 11 ägg var omogna.. Det enda ägget som fanns befruktades dock och jag blev gravid. Men fick missfall i v 6.

Andra försöket provade vi gonal-f och ovitrelle. Fick ut 14 ägg, varav 8 var mogna. Av de 8 befruktades 6 st.. MEN alla befruktades med fler än en spermie, så det var bara att slänga allihop.. Nåt var fel med mina ägg..

Tredje försöket tog vi gonal-f igen och pregnyl som äggmognad. Det blev 14 ägg igen varav 9 mogna. De gjorde icsi på alla ägg trots bra spermier, och 6 befruktades! 4 av dessa var i toppskick, så ett tillbaka till mig och 3 till frysen. Jag är nu gravid i v 19!

Jag körde långa metoden med spray alla gånger, så det tog tid och energi!

Det känns hopplöst emellanåt, men ge inte upp! Lycka till!
    Vi har hittills kört kort protokoll med gonal-f, orgalutran och ovitrelle två gånger. Har fått få ägg första Ivf 7 ägg varav 4 mogna och nu var det 5 ägg varav 2 mogna.

Nya planen är långt protokoll med byte av medicin. Menopur istället för gonal-f sen tror jag det va synarela och pregnyl.

Men först ska kroppen få läka. Preliminärt är nästa äp v42.

Skönt att höra att medicinbyte kan hjälpa!

Även om det känns bättre nu att ha en plan är det fortfarande riktigt tungt :(

Har stort förtroende för Linnekliniken, dom verkar veta vad dom håller på med.
  • Eliotta

Jag gjorde en gång med gonal-f och det blev inget insatt, alla dog. Andra gången provade vi menopur och då fick jag ut 15 ägg varav 10 var mogna. De gjorde ICSI på samtliga och 5 tog sig. Alla dog utom ett som jag fick tillbaka och är nu i vecka 26. 

• bringiton14

Hej Darling82! Se till att vila från det ordentligt, passa på att göra nåt annat, gå på date, åk på en weekend eller nåt.. Vi tog en ordentlig paus efter missfallet och det gjorde iaf oss gott :) Nu är karusellen igång igen, började spruta i torsdags, ultraljud imorgon.. Känns konstigt att hålla på igen, och har ordentligt ont i magen, högre dos den här gången.. Ja det är väl bara att köra på så får vi se..Ta hand om dig och så hoppas vi på nästa gång! Kram

• bringiton14

Blev 13 ägg, fick tillbaka ett igår. Får se nu om det blir ngt till frysen.. Så nu är det väntan igen. Försöker att inte tänka för mycket, men det går ju inget vidare. Har inte berättat för någon utom min mamma den här gången, känns bättre så. Hoppas du darling mår lite bättre och tar hand om dig. Kram

• Darling82
    bringiton14 skrev 2014-09-04 09:57:57 följande:

Blev 13 ägg, fick tillbaka ett igår. Får se nu om det blir ngt till frysen.. Så nu är det väntan igen. Försöker att inte tänka för mycket, men det går ju inget vidare. Har inte berättat för någon utom min mamma den här gången, känns bättre så. Hoppas du darling mår lite bättre och tar hand om dig. Kram

Hej, har tänkt på dig! Hoppas det går vägen för er nu!

Jag ska börja spraya 17/9. Blir långt protokoll och nya mediciner. Först synarel nässpray sen menopur och till sist pregnyl. Menopur och Pregnyl är såna sprutor som ska blandas själv. Lite nervöst. Ska till barnmorskan och få nya instruktioner 18/9. När man kommit såhär långt i ivf svängen utan att det gått bra börjar det bli riktigt jobbigt.

Försöker nu fokusera på den 5 veckor långa smärtrehab jag går igenom för min rygg. Sen har jag i hemlighet bokat en weekend för oss i slutet på september tillsammans med ett kompis par.

Har lite smått börjat fundera på samtalskontakt via kvinnokliniken. Känns lite som att kompisar och familj har sitt man vill inte tynga dom med det här utan man bär det själv. Min sambo pratar inte så mycket om det. Han pratade mer under utredningen då var det riktigt jobbigt för honom när det var hos honon felet låg. Efter senaste försöket är jag orolig att det även är något galet med mig :(

Stort grattis till ruvarstatus! Håller tummar och tår för er! Kram
  • bringiton14
    Darling82 skrev 2014-09-06 19:59:01 följande:
    Hej, har tänkt på dig! Hoppas det går vägen för er nu!

Jag ska börja spraya 17/9. Blir långt protokoll och nya mediciner. Först synarel nässpray sen menopur och till sist pregnyl. Menopur och Pregnyl är såna sprutor som ska blandas själv. Lite nervöst. Ska till barnmorskan och få nya instruktioner 18/9. När man kommit såhär långt i ivf svängen utan att det gått bra börjar det bli riktigt jobbigt.

Försöker nu fokusera på den 5 veckor långa smärtrehab jag går igenom för min rygg. Sen har jag i hemlighet bokat en weekend för oss i slutet på september tillsammans med ett kompis par.

Har lite smått börjat fundera på samtalskontakt via kvinnokliniken. Känns lite som att kompisar och familj har sitt man vill inte tynga dom med det här utan man bär det själv. Min sambo pratar inte så mycket om det. Han pratade mer under utredningen då var det riktigt jobbigt för honom när det var hos honon felet låg. Efter senaste försöket är jag orolig att det även är något galet med mig :(

Stort grattis till ruvarstatus! Håller tummar och tår för er! Kram
    Vad roligt att höra från dig!! Tänker på dig också! Ok, så nu blir det en ännu längre process för er, hoppas innerligt att det går vägen. Förstår att det kan vara nervöst med sprutorna, men det är säkerligen inte svårt bara man har gjort det en gång!

Jag har haft en hel del smärta i magen så var på återbesök igår, läkaren menade att det är för att det läckt ut blod och vätska i buken efter äggplocket.. Det har blivit lite bättre nu, hoppas det går över snart.

Det låter som en toppenide att åka på weekend, det ska ni unna er!!! Och samtalskontakt tror jag är smart, man kan behöva ventilera ordentligt. Det är liknande för oss, min man pratar inte så mycket om det, och man kan behöva annat stöd. Jag känner mig ok nu, men vi får se vad som händer framöver. Ett till missfall skulle nog ta väldigt hårt.

Jag fortsätter gärna följas åt om du vill. Önskar dig allt gott. Kram
  • Darling82
    bringiton14 skrev 2014-09-06 20:26:57 följande:
    Vad roligt att höra från dig!! Tänker på dig också! Ok, så nu blir det en ännu längre process för er, hoppas innerligt att det går vägen. Förstår att det kan vara nervöst med sprutorna, men det är säkerligen inte svårt bara man har gjort det en gång!

Jag har haft en hel del smärta i magen så var på återbesök igår, läkaren menade att det är för att det läckt ut blod och vätska i buken efter äggplocket.. Det har blivit lite bättre nu, hoppas det går över snart.

Det låter som en toppenide att åka på weekend, det ska ni unna er!!! Och samtalskontakt tror jag är smart, man kan behöva ventilera ordentligt. Det är liknande för oss, min man pratar inte så mycket om det, och man kan behöva annat stöd. Jag känner mig ok nu, men vi får se vad som händer framöver. Ett till missfall skulle nog ta väldigt hårt.

Jag fortsätter gärna följas åt om du vill. Önskar dig allt gott. Kram
    Hej, länge sen sist. Hur går det? Håller tummarna att det går vägen. Jag började spraya i onsdags och i torsdags fick vi instruktion för de nya sprutorna. Väntar nu på att få blödning/mens ska då ringa bm för att få veta sprutstart. Kram
  • bringiton14

Darling82 - Heeeej vad kul att höra från dig!! Så nu är ni igång igen, härligt! Hur går det med din rehab? Och er weekend, har ni varit iväg?

Jag är gravid igen, men vågar inte hoppas särskilt mycket.. Ska på ultraljud 7/10, innan dess känns det faktiskt inte som att jag är gravid, känns som att det kommer vara som förra gången :( Ska dock på en veckas semester med min mamma på torsdag, och det ska bli jätteskönt. Vilken känslomässig pärs det här är!!

Som sagt, jättekul att höra från dig, och lycka lycka till nu!!!!! Kram

• Darling82
    bringiton14 skrev 2014-09-22 09:24:20 följande:

Darling82 - Heeeej vad kul att höra från dig!! Så nu är ni igång igen, härligt! Hur går det med din rehab? Och er weekend, har ni varit iväg?

Jag är gravid igen, men vågar inte hoppas särskilt mycket.. Ska på ultraljud 7/10, innan dess känns det faktiskt inte som att jag är gravid, känns som att det kommer vara som förra gången :( Ska dock på en veckas semester med min mamma på torsdag, och det ska bli jätteskönt. Vilken känslomässig pärs det här är!!

Som sagt, jättekul att höra från dig, och lycka lycka till nu!!!!! Kram

Grattis! Vad glad jag blir för er skull!! Håller tummar och tår att det går vägen den här gången! Vilken vecka är du i? Bf?

Rehab är avslutad, gick väl sisådär. Smärtrehab är mest att försöka stå ut och acceptera sin situation. Fick lära oss olika sätt att vara snäll mot kroppen.

Vi åker på vår weekend nu på onsdag, ska bli skönt!

Känns som vi haft våra motgångar både du och jag dags att det går bra nu! Kraam
  • Darling82

Sprutstart med menopur nu på onsdag. Tredje gången gillt får man hoppas att det blir!

Svar på tråden Startar första IVF behandlingen idag