• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01

Miss Helena! Jag fick bruna flytningar i vecka 7 och ringde då förtvivlad till KS Huddinge som såg till att jag fick komma på VUL dagen efter.
    Vi var helt säkra på att det var kört, och plötsligt vänder BM på skärmen, ler och säger " ser ni? Detta är ett tickande hjärta"...
    Så det behöver inte vara MF!!

Håller alla tummar för dig, kram!

Villsågärna, känner igen det där. Fast vi har väl den bästa av ursäkter, så låt det bara komma ut, kram!

• johjen
    Irma01 skrev 2014-04-09 10:51:25 följande:

Johjen, förstår att det måste kännas väldigt jobbigt (. Men försök verkligen att lämna "duktiga tjejen" syndrom ute, det viktigaste är ju din bebis just nu. Du har all rätt att vara gravid, så din chef får helt enkelt acceptera det och lösa problemet! Vet inte om du harberättat för din chef om din situation, men beroende på så kan det hjälpa och öka förståelsen.

Glöm inte att ta det lugnt och andas, precis som villsågärna skrev. Kram på dig!
    Tack snälla du! Ska försöka att ta det lite lugnt.. Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-04-09 11:43:18 följande:
    Gud vilka hormonsvängningar jag har idag!! Redan gråtit två ggr Hur ska detta sluta? Men kan ju vara cortisonet också, första dagen helt utan. Cortison är ju också ett hormon....

Gråt på! Det är skönt attt gråta ibland!
  • villsågärna38
    MissHelena skrev 2014-04-09 12:23:20 följande:
    Oj vad det skrivs här inne =) Över 200 olästa inlägg!!! Får läsa ikapp mig senare. Jag som innan haft en bra känsla ända från start på detta IVF-försök, har nu dagen innan första VUL (i vecka 7+3) börjat att känna mig helt säker på att det är något fel. Inte nog med det så fick jag brunt gammalt blod på pappret idag på morgonen, jag som inte haft något sådant alls innan. Jag vill tänka positivt, och tro att det inte är något farligt. Samtidigt vill jag ställa mig in på att det blir dåliga besked imorgon, så att jag inte bryter ihop totalt. Känner mig helt förstörd och vet inte vad jag ska ta mig till om jag får dåliga besked imorgon. Orkar bara inte ett missfall till nu. Fick ett på vårt första försök i höstas, men då redan i v5. Det var otroligt tungt då det var första gången någonsin vi lyckats bli gravida. Ska det sluta likadant andra gången vi lyckats??? Nu vill jag bara att det ska bli torsdag så att jag får VUL:et överstökat.  Ber om ursäkt för mina negativa tankar men jag har ingen annan jag kan dela dem med förutom min man, men han är ju lika orolig han =(

Hoppas det går bra imorgon!! Klart att du kan ösa ur dig här. Vi förstår!! Kram
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-04-09 12:32:33 följande:
    Tack du med villsågärna. Missade ditt inlägg med dina lyckönskningar. Nu är det mindre än 3 timmar

Hoppas allt gått bra!! Kram
  • Mandelmumsa

Villsågärna: Vad jag förstår beror missfall i 95% av fallen på att kvaliteten på ägget inte är tillräckligt bra så att det blir fel i delningen. Någon annan som kan bekräfta detta? I så fall handlar det inte om att kunna behålla ett embryo eller ej. Det går ju ändå inte att behålla ett embryo som utvecklas fel, det blir ju oundvikligen ett missfall..

• Lillebrorsfaster
    linnea83 skrev 2014-04-09 17:39:58 följande:
    Nu hittade jag hit =)..Vi plussade idag efter vårt andra ivf.Så lyckliga men vi har väldigt svårt att fatta det =)..Är enligt appen i v.5 idag (4+2)..
    Hej och grattis här också! Åh va roligt att ha dig här! Glöm inte att fylla i listan! :) (länken i startinlägget)
  • villsågärna38
    Mandelmumsa skrev 2014-04-09 18:11:20 följande:
    Villsågärna: Vad jag förstår beror missfall i 95% av fallen på att kvaliteten på ägget inte är tillräckligt bra så att det blir fel i delningen. Någon annan som kan bekräfta detta? I så fall handlar det inte om att kunna behålla ett embryo eller ej. Det går ju ändå inte att behålla ett embryo som utvecklas fel, det blir ju oundvikligen ett missfall..

Njae, det är nog en sanning med modifikation. Missfall kan även orsakas av t ex progesteronbrist, infektioner, immunologiska orsaker osv. Det är väl tyvärr inte så vanligt i Sverige att man utreder och behandlar de anledningarna utan då kan man istället klassas som oförklarligt barnlös. Sen brukar man ju efter tre missfall få en sk missfallsutredning även i Sverige och kan t ex få blodförtunnande om man är APC-resistent (blodet koagulerar för snabbt vilket kan ge missfall). Många andra länder (och ett fåtal läkare i Sverige) utreder dock och behandlar även detta. Läs t ex mer på Fertilitetsguiden.se Att jag lyckades behålla graviditeten efter 6 ivf och 6 äd (med vad som sas vara perfekta embryon) när jag äntligen fick cortison och blodförtunnande tror inte jag är nån slump. Det är just den typen av beh man t ex får i USA med liknande problematik. Finns en känd läkare och författare Alan E Beer som också är väldigt tankeväckande. Sen menar många att immunologiska orsaker är vanligare när man är äldre (eller har en autoimmun sjukdom) så det gäller ju absolut inte alla men med säkert en del som inte blir gravida trots fina embryon eller får upprepade missfall.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015