Mandelmumsa skrev 2014-04-09 18:11:20 följande:
Villsågärna: Vad jag förstår beror missfall i 95% av fallen på att kvaliteten på ägget inte är tillräckligt bra så att det blir fel i delningen. Någon annan som kan bekräfta detta? I så fall handlar det inte om att kunna behålla ett embryo eller ej. Det går ju ändå inte att behålla ett embryo som utvecklas fel, det blir ju oundvikligen ett missfall..
Njae, det är nog en sanning med modifikation. Missfall kan även orsakas av t ex progesteronbrist, infektioner, immunologiska orsaker osv. Det är väl tyvärr inte så vanligt i Sverige att man utreder och behandlar de anledningarna utan då kan man istället klassas som oförklarligt barnlös. Sen brukar man ju efter tre missfall få en sk missfallsutredning även i Sverige och kan t ex få blodförtunnande om man är APC-resistent (blodet koagulerar för snabbt vilket kan ge missfall). Många andra länder (och ett fåtal läkare i Sverige) utreder dock och behandlar även detta. Läs t ex mer på
Fertilitetsguiden.se Att jag lyckades behålla graviditeten efter 6 ivf och 6 äd (med vad som sas vara perfekta embryon) när jag äntligen fick cortison och blodförtunnande tror inte jag är nån slump. Det är just den typen av beh man t ex får i USA med liknande problematik. Finns en känd läkare och författare Alan E Beer som också är väldigt tankeväckande. Sen menar många att immunologiska orsaker är vanligare när man är äldre (eller har en autoimmun sjukdom) så det gäller ju absolut inte alla men med säkert en del som inte blir gravida trots fina embryon eller får upprepade missfall.