• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Moolie
    Bell13 skrev 2015-05-17 16:02:58 följande:

Jag har vagga, spjälsäng och nest till Douglas och han ratar dem alla det enda som duger att sova på är min mage och huvudet på min arm. På dagen kan han sova på annan plats men lägger jag över honom på kvällen vaknar han och skriker. Spelar ingen roll om det gått 1 h eller längre än så. Vi sover dock bra tillsammans och jag vaknar direkt när han rör på sig och ammar honom så det blir inget skrik.

Alla mina barn har samsovit med mig de första månaderna. Det har funkat bäst för oss men kan känna att vad skönt det vore att vakna en natt åtminstone utan ont i ryggen men jag är inte redo än att låta honom sova själv han är ju så himla mysig.

Ja, vi får se hur det går. ;) Alla barn är ju olika!
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-05-17 16:02:58 följande:

Jag har vagga, spjälsäng och nest till Douglas och han ratar dem alla det enda som duger att sova på är min mage och huvudet på min arm. På dagen kan han sova på annan plats men lägger jag över honom på kvällen vaknar han och skriker. Spelar ingen roll om det gått 1 h eller längre än så. Vi sover dock bra tillsammans och jag vaknar direkt när han rör på sig och ammar honom så det blir inget skrik.

Alla mina barn har samsovit med mig de första månaderna. Det har funkat bäst för oss men kan känna att vad skönt det vore att vakna en natt åtminstone utan ont i ryggen men jag är inte redo än att låta honom sova själv han är ju så himla mysig.

Förstår precis Man kan ha en plan innan men så är barn så olika. Vår äldsta gillade sitt nest från första början även om hon också samsov en hel del i början. Lovisa som nu är 7 månader gillade nestet i ca 2 veckor. Sen ville hon bara ligga nära. Var lugn och sov som en stock bredvid mig och vaknade och skrek om hon skulle sova själv under de första två månaderna så bara gilla läget Tycker också att det var mysigt och att det gick bra även om man blir uppbunden såklart. Men man gör ju allt för att ens lilla bebis ska må bra. Bebisskrik är ju hemskt. Vår lilla hade ju även kolik i några veckor innan vi förstod att hon inte tålde ägg. Så när hon äntligen kom till ro och då ville sova bredvid mig var det inget svårt val. Numera sover hon bra i sin spjälsäng. Ammar en gång per natt och sover 11-12 tim så jag klagar inte Allt har sin tid!
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-05-17 20:32:07 följande:
    Förstår precis smile1.gif Man kan ha en plan innan men så är barn så olika. Vår äldsta gillade sitt nest från första början även om hon också samsov en hel del i början. Lovisa som nu är 7 månader gillade nestet i ca 2 veckor. Sen ville hon bara ligga nära. Var lugn och sov som en stock bredvid mig och vaknade och skrek om hon skulle sova själv under de första två månaderna så bara gilla läget smile1.gif Tycker också att det var mysigt och att det gick bra även om man blir uppbunden såklart. Men man gör ju allt för att ens lilla bebis ska må bra. Bebisskrik är ju hemskt. Vår lilla hade ju även kolik i några veckor innan vi förstod att hon inte tålde ägg. Så när hon äntligen kom till ro och då ville sova bredvid mig var det inget svårt val. Numera sover hon bra i sin spjälsäng. Ammar en gång per natt och sover 11-12 tim så jag klagar inte smile1.gif Allt har sin tid!
    Allt har sin tid. Trots att jag i princip är orörlig från 19.30 till vi går upp på morgonen är det väldigt mysigt.

Igår var jag tvungen att ta ett telefonsamtal så jag la över honom till hans pappa och då vaknade han efter 5 minuter och blev ledsen. Tycker att det är mycket värre när han blir ledsen nu för det kommer tårar och han ser så himla ledsen ut

När Douglas är redo att sova själv så får han göra det. Så länge det funkar för oss så räcker det och att han är trygg är det allra viktigaste.

Han är mitt i sin första fas nu och det hjälper till lite extra just nu är min gissning
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-05-18 08:34:57 följande:

Allt har sin tid. Trots att jag i princip är orörlig från 19.30 till vi går upp på morgonen är det väldigt mysigt.

Igår var jag tvungen att ta ett telefonsamtal så jag la över honom till hans pappa och då vaknade han efter 5 minuter och blev ledsen. Tycker att det är mycket värre när han blir ledsen nu för det kommer tårar och han ser så himla ledsen ut

När Douglas är redo att sova själv så får han göra det. Så länge det funkar för oss så räcker det och att han är trygg är det allra viktigaste.

Han är mitt i sin första fas nu och det hjälper till lite extra just nu är min gissning

Tror du har helt rätt Så har vi också resonerat. Vi körde mycket bärsjal också. Då kunde det funka med pappa ibland även i början. Bärselen tog ett tag innan den passade men sjalen blir mer mysig och man kan köra hud mot hud osv.

Hoppas ni snart är ute ur första utvecklingsfasen. De kan ju vara jobbia de där ibland. Här har lillan börjat krypa så vi barnsäkrar för fullt. Man hinner glömma hur snabba de kan vara

Kram
  • lisodan

Hur går det Moolie? Spännande att följa dig! Hoppas att bebben har sett dagens ljus!

En liten fråga till er andra som kommit längre. Det börjar bli väldigt obehagligt att ligga ner på rygg, ibland även på höger sida. Ligga ner överhuvudtaget. Jag funderar på att köpa en gravidkudde eller något annat. Har ni andra köpt något, använt något eller har tips. Tycker det verkar lite jobbigt med den ena jag kollade på som har massa små kulor i sig. Prasslar det inte fasligt i sängen?

Imorse kände jag en buff utanpå magen med handen, för första gången och har därmed fått verifierat att "bubblorna" jag känt i nån vecka eller två är bebisens rörelser! I morse buffade hon på 4-5 ggr på samma ställe, på höger sida. Det bara kan inte vara något annat! Solen skiner idag, på väg till ett jobbmöte, sen blir det ledigt resten av dagen för lite gos med systerdottern!

• villsågärna38
    lisodan skrev 2015-05-18 09:41:42 följande:

Hur går det Moolie? Spännande att följa dig! Hoppas att bebben har sett dagens ljus!

En liten fråga till er andra som kommit längre. Det börjar bli väldigt obehagligt att ligga ner på rygg, ibland även på höger sida. Ligga ner överhuvudtaget. Jag funderar på att köpa en gravidkudde eller något annat. Har ni andra köpt något, använt något eller har tips. Tycker det verkar lite jobbigt med den ena jag kollade på som har massa små kulor i sig. Prasslar det inte fasligt i sängen?

Imorse kände jag en buff utanpå magen med handen, för första gången och har därmed fått verifierat att "bubblorna" jag känt i nån vecka eller två är bebisens rörelser! I morse buffade hon på 4-5 ggr på samma ställe, på höger sida. Det bara kan inte vara något annat! Solen skiner idag, på väg till ett jobbmöte, sen blir det ledigt resten av dagen för lite gos med systerdottern!

Det bästa är att halvligga med kuddar i ryggen om du vill ligga på rygg alt ligga på vänster sida och med kudde mellan knäna för att avlasta bäckenet. Magen trycker på vena cava annars och han göra dig yr (det är ett stort blodkärl). Jag körde utan gravidkudde. Funkade jättebra bara med vanliga kuddar - fast många
  • Moolie
    lisodan skrev 2015-05-18 09:41:42 följande:

Ingen bebis här inte... Var hos MVC idag... Jag fått ett möte inbokat på spec MVC... Nu ser jag ljuset i tunneln!!
  • Sira

lisodan: Är du nånstans runt v 16? Läste i förra graviditeten att just den veckan tycker många att det blir obehagligt att ligga på rygg/höger sida av precis den anledningen som Vsg skriver. På mig blev det exakt i v 16 som det inte funkade längre, lite lustigt, fattade inte alls varför först... Den här gången tyckte jag det kom lite tidigare, åtminstone ryggläget så jag har legat på två kuddar länge nu. Ibland tre... Förra gången använde jag amningskudden sista veckorna och halvsatt i sängen. Har en sån där prasslig variant men är man bara tillräckligt trött, vilket de flesta är på slutet, så är det inga större problem att sova ändå...

• Kelsson1

lisodan: Jag har kört utan kuddar, ligger som nästan i framstupa sidoläge o då bullar jag upp täcket mellan benen istället. Funkar för mig. Man hittar det som fungerar bäst för en själv. Testa med vanliga kuddar, fungerar inte det köp en gravidkudde.

Moolie: När ska du till spec mvc?

• Lokattis

lisodan: jag kör med vanliga kuddar (många!) och ett par filtar som jag liksom bullar upp runt omkring mig. Jag ligger ganska högt med huvudet, och sedan vill jag ha en kudde under magen när jag ligger på sidan och jag har även ett par kuddar mellan knäna.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015