• Lokattis

IVF under 2014

Nicka skrev 2014-07-07 22:53:42 följande:

De gick kanon :) :) :) en liten 7mm med ett starkt hjärta :) bild fick vi men fortfarande så overkligt!

Åh, så skönt! Grattis!
  • Lokattis

Det verkar som att min mens kom igång tidsenligt efter MA och skrapning. 4 veckor efter att jag började blöda och MA:t upptäcktes började jag blöda igen. Det var alltså 3 veckor efter skrapningen, och eftersom jag blödde i 2 veckor efter den så var det bara 1 v mellanrum utan blödningar innan mensen kom. Sedan blödde jag MYCKET på den här mensen, och dessutom i 1,5 vecka istället för 6-7 dagar som jag brukar men nu verkar det äntligen vara på väg att sluta. Jag är rätt trött på blod nu... Så nu ska jag snart börja med ÄL-tester, mest för att se om det har ändrats efter MA:t. Innan fick jag nästan alltid utslag på CD 19, men det kanske inte är så längre. Vi får väl se.

Hoppas att ni har det bra i sommarvärmen! Jag är hos min pappa i mitt barndomshem vid havet - superskönt!

• Lokattis
    ITM skrev 2014-07-08 21:43:10 följande:

Nicka härligt!

Har ni kontaktat MVC innan ni gjort vul i V8?

bb2014 skrev 2014-07-08 23:01:54 följande:

Undrade om det i en annan tråd. Ska man kontakta MVC i innan man gjort VUL?

Tänker att det borde vara ok om man bokar tiden för inskrivningen så den sker efter VULet.

Samtidigt är det ju ingen brådska.

Nästa gång jag är gravid ska jag kontakta MVC så snart som möjligt. Nu väntade jag till efter VUL i v9 (8+2) och fick tid i v 10 hos MVC. Då upptäcktes att mina sköldkörtelhormon-värden var på tok för dåliga och jag fick börja äta medicin direkt. I v 12 upptäcktes MA, fostret hade dött i v10. Är ju förstås inte säkert att mitt MA berodde på hypotyreos, men om jag fick göra om det skulle jag inte chansa. Mina TSH-värden höjdes snabbt efter att jag blivit gravid. Nu kommer ju både IVF- kliniken och MVC ha koll på mina värden nästa gång som jag blir gravid, men tänkte ändå berätta detta. Kram!
  • Lokattis
    bb2014 skrev 2014-07-09 00:22:40 följande:

Tack för svar! Sköldkörtelvärdet tar de innan man påbörjar IVF i samband med alla blodprov. Eller kan de värdena bli dåliga under graviditeten. Kan man påbörja medicinering under en graviditet? Eller det är väl tvunget såklart. Vet bara att man har tre månaders "karens" med att försöka skaffa barn när man påbörjar medicinering för Hypotyreos.

Och man får väl inte lämna blodprov etc. förrän vecka 8-9 på MVC? Innan dess är det väl bara ett hälsosamtal man kan komma på?

Japp, värdet kan bli dåligt när man blivit gravid, och medicinen kan man starta med under en graviditet. Graviditeten kan trigga igång hypotyreosen. Så om man ligger i riskzonen så ska värdet kollas regelbundet, och om man har konstaterade problem så ska det göras så snart man vet om att man är gravid. Men du har nog rätt i att proven i normala fall tas i v 8-9.
  • Lokattis
    plopp76 skrev 2014-07-09 11:32:36 följande:

Tack :) Jo det är väl så. Maktlösheten kan man ju ändå inte rå på. Vi har bra kontakt med kurator redan nu och kanske kan vi fortsätta gå hos samma.

Om 1,5 vecka är det semester så kanske att vi kan känna att det finns lite tid till att bara rå om varandra lite :)

Kram till er. Så jobbigt med missfall, vi drabbades av MA i v12 i juni. Vet hur det känns... Allt som går upp i rök... Skönt ändå att ha bra kontakt med kurator. Hoppas ni kan slappna av och njuta lite av sommaren.
  • Lokattis

... och plopp76, försök att sänka kraven på dig själv - inte lätt jag vet... (Tänk vad lätt allt skulle bli om man skulle följa alla sina egna goda råd! ) Men att åtminstone kunna släppa allt och må bra, om så bara för en kort stund, tror jag är viktigt för vår psykiska hälsa.

• Lokattis
    bb2014 skrev 2014-07-09 11:17:06 följande:

Tänkte ställa en fråga angående bad och sex (livets viktigaste saker ;) )

Efter äggplock/ET så sa barnmorskan att vi skulle låta bli att ha sex (vill ju inte bli octo-mom) och bada på några dagar.

Nu har jag ju plussat och har officiell testdag på fredag, så då slutar jag med Lutinus.

Har varken badat eller haft sex under denna tiden. Men är det ok att börja efter fredag? Tänker framför allt på att bada då det är så himla varmt. Men sex utan förökningstänk är ju också trevligt :)

Vad fick ni för restriktioner ang. detta?

Klinikerna brukar säga 1-2 veckor utan bad och sex efter ET/ÄP och det beror på att det är större risk att drabbas av infektioner när de har varit där nere och "rotat"
  • Lokattis

Åh, så gulligt sagt, plopp76! Så skönt att kunna prata om det. Kram på er båda!

• Lokattis
    Nicka skrev 2014-07-13 00:10:03 följande:

Bra tips! gröt är ju gott och den funkar ju kanon bra kall, är ju inte så sugen på varmt nu.

Vet folk som blev hjälpta mot illamåendet med citronvatten. Kanske värt att testa?
Svar på tråden IVF under 2014