• lundalina

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?
  • Minniemousemommy
    Fagerlund skrev 2014-02-02 21:25:48 följande:
    Vad är problemet med att hänga ett älghuvud på väggen, när älgen är död och uppäten?
    Det får dom väl, även fast det är vidrigt. Men nu syftade jag på människor som gör sådant BARA för att tex göra en väska av pälsen eller sätta huvudet på väggen. Äter man köttet innan så är det väl lugnt att göra var man vill med resten, men att döda ett djur enbart för nöjes skull som jag sa, tycker jag är fel. Skulle jag någon gång köpa en äkta päls så hade jag bara gjort det dom jag vet att någon ätit upp köttet och dödat djuret snabbt och smärtfritt. Nu kommer jag nog aldrig göra det, men jag skulle aldrig stödja djurplågeri i alla fall.
  • lundalina
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 21:11:31 följande:
    Nej. Insekter är insekter. Dödar man tex en spindel eller silverfisk så blir det nästan inget kvar där man dödade den. Dom verkar inte ha inälvor eller ens blod. Förstår inte hur dom kan leva ens.. Men nej, jag anser inte att insekter är djur. Det tycker jag är som att tycka att virus är djur, eller bakterier är djur.

Dem har blod, men det är genomskinligt, inte rött
  • dessan59

en fästing går gränsen att döda med tanke på följdsjukdomar, men annars inte.getingar släpper jag ut, likaså spindlar.

Men ha älghuvuden eller björnfällar tycker jag är tragiskt, att döda ett djur och hänga/ lägga för att ni tycker att det är fint?! Eller krokodilskinn till väskor och skor? det är ju inte klokt!

och ja, jag äter kött i fall någon skulle fråga

• OLilly
    dessan59 skrev 2014-02-02 22:25:44 följande:
    en fästing går gränsen att döda med tanke på följdsjukdomar, men annars inte.getingar släpper jag ut, likaså spindlar.

Men ha älghuvuden eller björnfällar tycker jag är tragiskt, att döda ett djur och hänga/ lägga för att ni tycker att det är fint?! Eller krokodilskinn till väskor och skor? det är ju inte klokt!

Håller med om att vid fästing går gränsen.

Djur och insekter har vi inte rätt att döda även om människan bara tar sig den rätten.
    Djuren ska inte plågas utan dödas snabbt när de ska slaktas för föda. 
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Fagerlund
    dessan59 skrev 2014-02-02 22:25:44 följande:

Hur skaffar du ditt kött?
  • lundalina
    OLilly skrev 2014-02-02 22:39:15 följande:
    Håller med om att vid fästing går gränsen.

Djur och insekter har vi inte rätt att döda även om människan bara tar sig den rätten.

Djuren ska inte plågas utan dödas snabbt när de ska slaktas för föda. 

• lundalina
    Fagerlund skrev 2014-02-02 21:37:41 följande:
    Jag skulle heller aldrig plåga djur. Men jag dödar och äter djur, liksom du gör. 

Jagar du?
  • Astarte

Självklart ska inget djur plågas, och jag skulle aldrig kunna göra det heller. Kommer det in insekter till mig släpper jag ut dem istället för att döda dem. Jag tycker att det är så synd om dem, även om de är små.

Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?