• lundalina

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?
  • lundalina
    GalerieMaeght skrev 2014-02-02 11:23:25 följande:
    Man kan vända på det också: Människor breder ut sig på områden som från början är djurens/ människor har manipulerat miljön och det ekologiska systemet så att det inte finns tillräckligt med mat för, i detta fall, lejonen.

Ja exakt, det är det som är orsaken
  • EnAnonumius
    Krascha skrev 2014-02-02 10:20:51 följande:
    Är väl ingen nyhet att folk bara bryr sig om söta djur.

Att jämföra delfiner med insekter och skadedjur känns ju dock lite i överkant.
    Jag håller med. Inte om insekterna utan om att det är fel att jämföra delfiner med skadedjur.

Jag undra bara när genomsnitts människan skall inse att mänskligheten är denna planets största verkliga skadedjuret.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    GalerieMaeght skrev 2014-02-02 11:23:25 följande:

Man kan vända på det också: Människor breder ut sig på områden som från början är djurens/ människor har manipulerat miljön och det ekologiska systemet så att det inte finns tillräckligt med mat för, i detta fall, lejonen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AnnaKaffekanna

Människor som plågar djur, oavsett om det är en delfin eller något "äckligt" djur, äcklar mig något fruktansvärt. Är så sjukt less på hur människan tycker sig ha rätten att bestämma över allt på denna jord.. Även att föda upp djur som sedan ska leva enbart för att sedan serveras på människors tallrikar.. Nej usch.. så fel..

• lundalina
    EnAnonumius skrev 2014-02-02 11:37:09 följande:
    Jag håller med. Inte om insekterna utan om att det är fel att jämföra delfiner med skadedjur.

Jag undra bara när genomsnitts människan skall inse att mänskligheten är denna planets största verkliga skadedjuret.

Ja
  • lundalina
    AnnaKaffekanna skrev 2014-02-02 11:56:37 följande:
    Människor som plågar djur, oavsett om det är en delfin eller något "äckligt" djur, äcklar mig något fruktansvärt. Är så sjukt less på hur människan tycker sig ha rätten att bestämma över allt på denna jord.. Även att föda upp djur som sedan ska leva enbart för att sedan serveras på människors tallrikar.. Nej usch.. så fel..

Dödar du aldrig?
  • AnnaKaffekanna
    lundalina skrev 2014-02-02 12:07:59 följande:

Dödar du aldrig?
    Nej. Inte medvetet iaf.. Och jag skulle aldrig aldrig aldrig plåga ett djur. Oavsett om det är en fästing eller ett annat djur.
  • lundalina
    AnnaKaffekanna skrev 2014-02-02 12:12:06 följande:
    Nej. Inte medvetet iaf.. Och jag skulle aldrig aldrig aldrig plåga ett djur. Oavsett om det är en fästing eller ett annat djur.

Vad gör du om du får en fästing på dig?
  • AnnaKaffekanna
    lundalina skrev 2014-02-02 12:14:32 följande:

Vad gör du om du får en fästing på dig?
    Har inte haft någon sedan jag var barn.. Vet inte vad man ska göra med dom men jag vill inte döda den. Ännu mindre plåga den. Har hört om folk som doppar dom i bakpulver eller vad det var och sen brände den.. Hemskt..Rynkar på näsan
  • lundalina
    AnnaKaffekanna skrev 2014-02-02 12:22:52 följande:
    Har inte haft någon sedan jag var barn.. Vet inte vad man ska göra med dom men jag vill inte döda den. Ännu mindre plåga den. Har hört om folk som doppar dom i bakpulver eller vad det var och sen brände den.. Hemskt..

Nej fy, bränna kan man ju inte göra. Men ta bort dem måste man ju, och ofta går de ju sönder då
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?