• lundalina

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?
  • Fagerlund

Det är alltid mest synd om söta djur, exempelvis rådjur. Många människor bespottar säljakt, samtidigt som dom mumsar på en kyckling.

Hur tänker dom?

• lundalina
    Fagerlund skrev 2014-02-02 16:06:41 följande:
    Det är alltid mest synd om söta djur, exempelvis rådjur. Många människor bespottar säljakt, samtidigt som dom mumsar på en kyckling.

Hur tänker dom?

Exakt!
  • AnnaKaffekanna
    GalerieMaeght skrev 2014-02-02 14:41:19 följande:
    Om jag svarar på din fråga (fast att det inte var mig du frågade) så skulle jag inte döda fästingen, utan försöka få bort den från min kropp på något vis, MEN tråden gäller väl inte huruvida man skulle döda ett djur eller inte, utan om man skulle3232qQ PLÅGA ett djur (beroende på vilken sorts djur det är). Som människa dödar man ju massor av djur varje dag genom att gå på marken, dammsuga, köra bil (t ex smådjur som flyger mot vindrutan) m m. 
    Precis. Det var det jag menade med när jag svarade att jag inte dödar djur medvetet. Och plåga ett djur skulle jag aldrig göra.
  • Dexter dot com

Jag är inte emot dödande så länge djuret levt väl och dör smärtfritt eller så smärtfritt som möjligt.  
    Jag har inget emot jakt så länge jägarna vet vad dom gör och kan hantera bössan så dom inte skadeskjuter djuren med stort lidande som följd.
    Personligen köper jag ägg från grannens utegående höns, köper gärna viltkött eller svenskt kött från utegående gris/nöt för att jag skulle ha svårt att sova gott om natten annars.

Fästingar dödar jag snabbt och likaså getingar och andra flygfän vilket jag inte tycker är plågsamt. Skulle jag däremot dra vingarna av flugorna eller stänga in getingar i en burk för att självdö vore det plågeri.

• Fagerlund
    Dexter dot com skrev 2014-02-02 16:50:00 följande:
    Jag är inte emot dödande så länge djuret levt väl och dör smärtfritt eller så smärtfritt som möjligt.  
    Jag har inget emot jakt så länge jägarna vet vad dom gör och kan hantera bössan så dom inte skadeskjuter djuren med stort lidande som följd.
    Personligen köper jag ägg från grannens utegående höns, köper gärna viltkött eller svenskt kött från utegående gris/nöt för att jag skulle ha svårt att sova gott om natten annars.

Fästingar dödar jag snabbt och likaså getingar och andra flygfän vilket jag inte tycker är plågsamt. Skulle jag däremot dra vingarna av flugorna eller stänga in getingar i en burk för att självdö vore det plågeri.
    En klok människa.
  • Minniemousemommy
    lundalina skrev 2014-02-02 10:17:31 följande:
    Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Jag anser inte att insekter är djur. Inga däggdjur får dock dödas enligt mig. Jag äter vissa boskapsdjur, kyckling och fisk. Resten behöver jag inte. Jag tycker dock att man aldrig ska plåga någon levande varelse, varken det är en geting eller en hund. Men jag dödar insekter, låter dom bara inte lida. Råttfällor tycker jag dock ska vara ofarliga för råttorna, det är hemskt annars. Jag hatar dessutom all jakt. Alligatorjakt, älgjakt, delfinjakt osv jag hatar de alla. Enda gången jag dödar en insekt är dom den skadar mig eller inkräktar i mitt hus. Om jag någon gång skulle döda ett djur, så är det enbart för att det djuret innebär livfara för mig. Men då ska det gå snabbt, inga varelser ska som sagt lida.

Så svar på din fråga är: NEJ, Det är inte okej att plåga någon.

• Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 18:45:26 följande:

Jag anser inte att insekter är djur. Inga däggdjur får dock dödas enligt mig. Jag äter vissa boskapsdjur, kyckling och fisk. Resten behöver jag inte. Jag tycker dock att man aldrig ska plåga någon levande varelse, varken det är en geting eller en hund. Men jag dödar insekter, låter dom bara inte lida. Råttfällor tycker jag dock ska vara ofarliga för råttorna, det är hemskt annars. Jag hatar dessutom all jakt. Alligatorjakt, älgjakt, delfinjakt osv jag hatar de alla. Enda gången jag dödar en insekt är dom den skadar mig eller inkräktar i mitt hus. Om jag någon gång skulle döda ett djur, så är det enbart för att det djuret innebär livfara för mig. Men då ska det gå snabbt, inga varelser ska som sagt lida.

Så svar på din fråga är: NEJ, Det är inte okej att plåga någon.

Du äter djur men hatar jakt? Hur skaffar du ditt kött?
  • Minniemousemommy
    Fagerlund skrev 2014-02-02 18:50:31 följande:
    Du äter djur men hatar jakt? Hur skaffar du ditt kött?
    Inte genom jakt. Jag äter kött som kommer från slakterier. Speciellt är hemskt när folk jagar för skojs skull, dvs inte ens äter köttet.
  • Minniemousemommy
    petersson skrev 2014-02-02 14:48:14 följande:
    Varför skulle man vilja plåga någon? Verkar ju helt sjukt..
    Fråga någon seriemördare som torterat någon till döds? Dom borde veta. :)
  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 19:30:30 följande:
    Inte genom jakt. Jag äter kött som kommer från slakterier. Speciellt är hemskt när folk jagar för skojs skull, dvs inte ens äter köttet.
    Men när du köper kött i affären så beställer du slakt på djur- det förstår du väl?
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?