• lundalina

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?
  • lundalina
    Astarte skrev 2014-02-03 07:58:51 följande:
    Självklart ska inget djur plågas, och jag skulle aldrig kunna göra det heller. Kommer det in insekter till mig släpper jag ut dem istället för att döda dem. Jag tycker att det är så synd om dem, även om de är små.

• dessan59

Fagerlund

hur skaffar du ditt kött?

när flyttar ut på landet, så kommer vi att köpa vårta kött av en ekobonde, där vi vet att djuren har mått bra!

• The past is now

Jag plågar inte jag dödar en fästig tex..en mygga med..Men släpper ut tex getingar osv..

Att sticka/skära en delfin med kniv eller så, så att det förblöder är bara så sjukt att jag inte finner ord.

• Lady Paraplyh

Själv skulle jag utan tvekan ta död på löss om jag fick det eller döda mjölbaggar om jag fick det i skafferiet. Men jag skulle aldrig döda ett däggdjur, det känns helt fel!

• lundalina
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-03 09:01:32 följande:
    Själv skulle jag utan tvekan ta död på löss om jag fick det eller döda mjölbaggar om jag fick det i skafferiet. Men jag skulle aldrig döda ett däggdjur, det känns helt fel!

Men vad är egentligen skillnaden?
  • OLilly
    lundalina skrev 2014-02-02 22:58:29 följande:
    Vad var kul med inlägget?
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • GalerieMaeght
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 18:45:26 följande:

Jag anser inte att insekter är djur. Inga däggdjur får dock dödas enligt mig. Jag äter vissa boskapsdjur, kyckling och fisk. Resten behöver jag inte. Jag tycker dock att man aldrig ska plåga någon levande varelse, varken det är en geting eller en hund. Men jag dödar insekter, låter dom bara inte lida. Råttfällor tycker jag dock ska vara ofarliga för råttorna, det är hemskt annars. Jag hatar dessutom all jakt. Alligatorjakt, älgjakt, delfinjakt osv jag hatar de alla. Enda gången jag dödar en insekt är dom den skadar mig eller inkräktar i mitt hus. Om jag någon gång skulle döda ett djur, så är det enbart för att det djuret innebär livfara för mig. Men då ska det gå snabbt, inga varelser ska som sagt lida.

Så svar på din fråga är: NEJ, Det är inte okej att plåga någon.

Vad är en insekt?
  • lundalina
    OLilly skrev 2014-02-03 11:16:44 följande:
    Vad var kul med inlägget?

Jag tryckte fel smiley! Jag menade tumme upp!
  • OLilly
    GalerieMaeght skrev 2014-02-03 11:53:09 följande:

Vad är en insekt?
    En insekt kan vara ett leddjur. Denna definitionen finns i Nationalencyklopedin: 

insekter (latin inse´cta 'insekter', eg. 'djur försedda med inskärningar' .....

Men jag tror jag förstår vad Minniemouse.... menar. Vad jag förstår syftar h*n på boskap som kreatur, sådana som vi människor har som en del av vår basföda och som ingår i kostcirkeln. Det gör inte insekter, om man nu inte är i tex. Thailand.  
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?