Inlägg från: GalerieMaeght |Visa alla inlägg
  • GalerieMaeght

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

lundalina skrev 2014-02-02 10:17:31 följande:
    Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Möjligen kan man dela in djur i skadedjur (t ex råttor) och i "andra djur". Kan kanske vara nödvändigt att s a s göra något åt skadedjuren, men tycker absolut att man ska undvika att plåga djur oavsett vilken kategori de tillhör.  
  • GalerieMaeght
    lundalina skrev 2014-02-02 10:59:46 följande:

Fast här handlar det om lejon som går in i byar å äter människor

Man kan vända på det också: Människor breder ut sig på områden som från början är djurens/ människor har manipulerat miljön och det ekologiska systemet så att det inte finns tillräckligt med mat för, i detta fall, lejonen.
  • GalerieMaeght
    lundalina skrev 2014-02-02 12:14:32 följande:

Vad gör du om du får en fästing på dig?
    Om jag svarar på din fråga (fast att det inte var mig du frågade) så skulle jag inte döda fästingen, utan försöka få bort den från min kropp på något vis, MEN tråden gäller väl inte huruvida man skulle döda ett djur eller inte, utan om man skulle PLÅGA ett djur (beroende på vilken sorts djur det är). Som människa dödar man ju massor av djur varje dag genom att gå på marken, dammsuga, köra bil (t ex smådjur som flyger mot vindrutan) m m. 
  • GalerieMaeght
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 18:45:26 följande:

Jag anser inte att insekter är djur. Inga däggdjur får dock dödas enligt mig. Jag äter vissa boskapsdjur, kyckling och fisk. Resten behöver jag inte. Jag tycker dock att man aldrig ska plåga någon levande varelse, varken det är en geting eller en hund. Men jag dödar insekter, låter dom bara inte lida. Råttfällor tycker jag dock ska vara ofarliga för råttorna, det är hemskt annars. Jag hatar dessutom all jakt. Alligatorjakt, älgjakt, delfinjakt osv jag hatar de alla. Enda gången jag dödar en insekt är dom den skadar mig eller inkräktar i mitt hus. Om jag någon gång skulle döda ett djur, så är det enbart för att det djuret innebär livfara för mig. Men då ska det gå snabbt, inga varelser ska som sagt lida.

Så svar på din fråga är: NEJ, Det är inte okej att plåga någon.

Vad är en insekt?
  • GalerieMaeght
    OLilly skrev 2014-02-03 22:09:00 följande:
    En insekt kan vara ett leddjur. Denna definitionen finns i Nationalencyklopedin: 

insekter (latin inse´cta 'insekter', eg. 'djur försedda med inskärningar' .....

Men jag tror jag förstår vad Minniemouse.... menar. Vad jag förstår syftar h*n på boskap som kreatur, sådana som vi människor har som en del av vår basföda och som ingår i kostcirkeln. Det gör inte insekter, om man nu inte är i tex. Thailand.  

Jo, men de är ändå liv. Och om man ska definiera djur utifrån vad vi äter och inte äter, så finns det massor av levande varelser som i så fall inte skulle kallas djur, t ex ödlor.

Ödlor äts förvisso säkert någonstans i världen, men det gör ju insekter med. Precis so du var inne på.  
  • GalerieMaeght
    Fagerlund skrev 2014-02-04 11:27:45 följande:
    Insektsmyckel - en sån man får på IKEA.
    Eller en benämning för att någon är med i en sekt...INsekt.
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?