Fagerlund skrev 2014-02-02 20:03:18 följande:
Ah - OK. Du förorenar inte, du köper inte produkter från u-länder, du äter bara kyckling, fisk, gris och ko. Du plågar inga djur.
Men du är emot jakt.
Jag är emot jakt när man gör det för nöjes skull, tex för att hänga djurets huvud på väggen, göra en päls, göra en matta, gör en väska eller för att göra ett tandhalsband. Gör man det för att äta köttet, och djuret inte är utrotningshotat och djuret inte behöver lida så är jag inte emot det. Vet du förresten hur hajfenor hamnar på tallriken? Jo några personer åker ut på en båt, letar upp en haj, tar upp den på båten, skär av hajens fenor och kastar tillbaka den i vattnet. Så får hajen ligga där i vattnet och typ flyta runt tills den dör, viss ligger på botten. DET ÄR HEMSKT. Att dom inte bara kan döda hajen innan dom skär av fenorna istället. Hur mycket jobbigare skulle det vara? Tänk att någon skär av benen på dit liksom och bara lämnar dig där sen.
I Sverige så dödas djuren i alla fall före dom börjar skära i dom, och oftast vad jag läst med ett skott i huvudet så dom stendör direkt. Så jag har inte lika dåligt samvete av att äta dom djuren, och aldrig någonsin att jag skulle beställa tex hajfenor på en resturang.