Inlägg från: Minniemousemommy |Visa alla inlägg
  • Minniemousemommy

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

lundalina skrev 2014-02-02 10:17:31 följande:
    Jag såg på nyheterna hur upprörda folk blev av delfinslakt i Japan. Samtidigt äter de gärna kyckling från kycklingfabriker, eldar upp fästingar och dränker getingar. Malmö stad har också infört en råttfälla som spetsar råttan på spjut! Så hur är det egentligen? Är det mer ok att plåga vissa djur?

Jag anser inte att insekter är djur. Inga däggdjur får dock dödas enligt mig. Jag äter vissa boskapsdjur, kyckling och fisk. Resten behöver jag inte. Jag tycker dock att man aldrig ska plåga någon levande varelse, varken det är en geting eller en hund. Men jag dödar insekter, låter dom bara inte lida. Råttfällor tycker jag dock ska vara ofarliga för råttorna, det är hemskt annars. Jag hatar dessutom all jakt. Alligatorjakt, älgjakt, delfinjakt osv jag hatar de alla. Enda gången jag dödar en insekt är dom den skadar mig eller inkräktar i mitt hus. Om jag någon gång skulle döda ett djur, så är det enbart för att det djuret innebär livfara för mig. Men då ska det gå snabbt, inga varelser ska som sagt lida.

Så svar på din fråga är: NEJ, Det är inte okej att plåga någon.

• Minniemousemommy
    Fagerlund skrev 2014-02-02 18:50:31 följande:
    Du äter djur men hatar jakt? Hur skaffar du ditt kött?
    Inte genom jakt. Jag äter kött som kommer från slakterier. Speciellt är hemskt när folk jagar för skojs skull, dvs inte ens äter köttet.
  • Minniemousemommy
    petersson skrev 2014-02-02 14:48:14 följande:
    Varför skulle man vilja plåga någon? Verkar ju helt sjukt..
    Fråga någon seriemördare som torterat någon till döds? Dom borde veta. :)
  • Minniemousemommy
    Fagerlund skrev 2014-02-02 19:38:25 följande:
    Men när du köper kött i affären så beställer du slakt på djur- det förstår du väl?
    Nej, det slaktas djur ändå. Skulle jag inte köpa kött på ett år, och sedan gå till en affär för att köpa kött så skulle det finnas där. Det är inte pga av mig som det finns kött i affärer. Om alla slutade köpa kött ja, men inte jag speciellt. Och jag kommer aldrig att sluta äta kött för att jag gillar det. Fast jag tycker att det är rätt okej ändå. Jag äter inte någon utrotningshotat djurart tex, jag försöker att alltid köpa varor från märken som inte plågar djuren. Jag äter bara fisk, kyckling, gris och ko. Det överlever jag på, och människor har alltid dödat djur för att överleva så jag bryr mig inte så mycket faktiskt. Men jaja, tänker inte försvara mig mer. Jag tycker i alla fall att inga djur/insekter ska plågas. Behöver man döda dom så ska det vara smärtfritt och snabbt.
  • Minniemousemommy
    Fagerlund skrev 2014-02-02 20:03:18 följande:
    Ah - OK. Du förorenar inte, du köper inte produkter från u-länder, du äter bara kyckling, fisk, gris och ko. Du plågar inga djur.

Men du är emot jakt.

Jag är emot jakt när man gör det för nöjes skull, tex för att hänga djurets huvud på väggen, göra en päls, göra en matta, gör en väska eller för att göra ett tandhalsband. Gör man det för att äta köttet, och djuret inte är utrotningshotat och djuret inte behöver lida så är jag inte emot det. Vet du förresten hur hajfenor hamnar på tallriken? Jo några personer åker ut på en båt, letar upp en haj, tar upp den på båten, skär av hajens fenor och kastar tillbaka den i vattnet. Så får hajen ligga där i vattnet och typ flyta runt tills den dör, viss ligger på botten. DET ÄR HEMSKT. Att dom inte bara kan döda hajen innan dom skär av fenorna istället. Hur mycket jobbigare skulle det vara? Tänk att någon skär av benen på dit liksom och bara lämnar dig där sen.

I Sverige så dödas djuren i alla fall före dom börjar skära i dom, och oftast vad jag läst med ett skott i huvudet så dom stendör direkt. Så jag har inte lika dåligt samvete av att äta dom djuren, och aldrig någonsin att jag skulle beställa tex hajfenor på en resturang.

• Minniemousemommy
    lundalina skrev 2014-02-02 20:59:36 följande:

Insekter är väl djur?
    Nej. Insekter är insekter. Dödar man tex en spindel eller silverfisk så blir det nästan inget kvar där man dödade den. Dom verkar inte ha inälvor eller ens blod. Förstår inte hur dom kan leva ens.. Men nej, jag anser inte att insekter är djur. Det tycker jag är som att tycka att virus är djur, eller bakterier är djur.
  • Minniemousemommy
    Fagerlund skrev 2014-02-02 21:24:17 följande:
    Du vet inte mycket om biologi. Insekter och bakterier lever, men virus gör inte det.
    Nej det gör jag inte. Det har aldrig intresserat mig. Men okej tack då vet jag. Men alltså ser jag inte på insekter som individer i alla fall, som jag gör med djur. Men jag skulle ändå aldrig plåga dom.
  • Minniemousemommy
    Fagerlund skrev 2014-02-02 21:25:48 följande:
    Vad är problemet med att hänga ett älghuvud på väggen, när älgen är död och uppäten?
    Det får dom väl, även fast det är vidrigt. Men nu syftade jag på människor som gör sådant BARA för att tex göra en väska av pälsen eller sätta huvudet på väggen. Äter man köttet innan så är det väl lugnt att göra var man vill med resten, men att döda ett djur enbart för nöjes skull som jag sa, tycker jag är fel. Skulle jag någon gång köpa en äkta päls så hade jag bara gjort det dom jag vet att någon ätit upp köttet och dödat djuret snabbt och smärtfritt. Nu kommer jag nog aldrig göra det, men jag skulle aldrig stödja djurplågeri i alla fall.
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?