Inlägg från: Fagerlund |Visa alla inlägg
  • Fagerlund

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

Det är alltid mest synd om söta djur, exempelvis rådjur. Många människor bespottar säljakt, samtidigt som dom mumsar på en kyckling.

Hur tänker dom?

• Fagerlund
    Dexter dot com skrev 2014-02-02 16:50:00 följande:
    Jag är inte emot dödande så länge djuret levt väl och dör smärtfritt eller så smärtfritt som möjligt.  
    Jag har inget emot jakt så länge jägarna vet vad dom gör och kan hantera bössan så dom inte skadeskjuter djuren med stort lidande som följd.
    Personligen köper jag ägg från grannens utegående höns, köper gärna viltkött eller svenskt kött från utegående gris/nöt för att jag skulle ha svårt att sova gott om natten annars.

Fästingar dödar jag snabbt och likaså getingar och andra flygfän vilket jag inte tycker är plågsamt. Skulle jag däremot dra vingarna av flugorna eller stänga in getingar i en burk för att självdö vore det plågeri.
    En klok människa.
  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 18:45:26 följande:

Jag anser inte att insekter är djur. Inga däggdjur får dock dödas enligt mig. Jag äter vissa boskapsdjur, kyckling och fisk. Resten behöver jag inte. Jag tycker dock att man aldrig ska plåga någon levande varelse, varken det är en geting eller en hund. Men jag dödar insekter, låter dom bara inte lida. Råttfällor tycker jag dock ska vara ofarliga för råttorna, det är hemskt annars. Jag hatar dessutom all jakt. Alligatorjakt, älgjakt, delfinjakt osv jag hatar de alla. Enda gången jag dödar en insekt är dom den skadar mig eller inkräktar i mitt hus. Om jag någon gång skulle döda ett djur, så är det enbart för att det djuret innebär livfara för mig. Men då ska det gå snabbt, inga varelser ska som sagt lida.

Så svar på din fråga är: NEJ, Det är inte okej att plåga någon.

Du äter djur men hatar jakt? Hur skaffar du ditt kött?
  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 19:30:30 följande:
    Inte genom jakt. Jag äter kött som kommer från slakterier. Speciellt är hemskt när folk jagar för skojs skull, dvs inte ens äter köttet.
    Men när du köper kött i affären så beställer du slakt på djur- det förstår du väl?
  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 19:46:55 följande:
    Nej, det slaktas djur ändå. Skulle jag inte köpa kött på ett år, och sedan gå till en affär för att köpa kött så skulle det finnas där. Det är inte pga av mig som det finns kött i affärer. Om alla slutade köpa kött ja, men inte jag speciellt. Och jag kommer aldrig att sluta äta kött för att jag gillar det. Fast jag tycker att det är rätt okej ändå. Jag äter inte någon utrotningshotat djurart tex, jag försöker att alltid köpa varor från märken som inte plågar djuren. Jag äter bara fisk, kyckling, gris och ko. Det överlever jag på, och människor har alltid dödat djur för att överleva så jag bryr mig inte så mycket faktiskt. Men jaja, tänker inte försvara mig mer. Jag tycker i alla fall att inga djur/insekter ska plågas. Behöver man döda dom så ska det vara smärtfritt och snabbt.
    Ah - OK. Du förorenar inte, du köper inte produkter från u-länder, du äter bara kyckling, fisk, gris och ko. Du plågar inga djur.

Men du är emot jakt.
  • Fagerlund
    lundalina skrev 2014-02-02 20:59:36 följande:

Insekter är väl djur?

Äckliga djur.
    Dom är det inte synd om. Det är bara synd om söta djur som man inte äter i Sverige, som sälar.
  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 21:11:31 följande:
    Nej. Insekter är insekter. Dödar man tex en spindel eller silverfisk så blir det nästan inget kvar där man dödade den. Dom verkar inte ha inälvor eller ens blod. Förstår inte hur dom kan leva ens.. Men nej, jag anser inte att insekter är djur. Det tycker jag är som att tycka att virus är djur, eller bakterier är djur.
    Du vet inte mycket om biologi. Insekter och bakterier lever, men virus gör inte det.
  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 21:08:58 följande:

Jag är emot jakt när man gör det för nöjes skull, tex för att hänga djurets huvud på väggen, göra en päls, göra en matta, gör en väska eller för att göra ett tandhalsband. 

Vad är problemet med att hänga ett älghuvud på väggen, när älgen är död och uppäten?
  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 21:35:57 följande:
    Nej det gör jag inte. Det har aldrig intresserat mig. Men okej tack då vet jag. Men alltså ser jag inte på insekter som individer i alla fall, som jag gör med djur. Men jag skulle ändå aldrig plåga dom.
    Jag skulle heller aldrig plåga djur. Men jag dödar och äter djur, liksom du gör. 
  • Fagerlund
    dessan59 skrev 2014-02-02 22:25:44 följande:
    en fästing går gränsen att döda med tanke på följdsjukdomar, men annars inte.getingar släpper jag ut, likaså spindlar.

Men ha älghuvuden eller björnfällar tycker jag är tragiskt, att döda ett djur och hänga/ lägga för att ni tycker att det är fint?! Eller krokodilskinn till väskor och skor? det är ju inte klokt!

och ja, jag äter kött i fall någon skulle fråga
    Hur skaffar du ditt kött?
  • Fagerlund
    GalerieMaeght skrev 2014-02-03 11:53:09 följande:

Vad är en insekt?
    Insektsmyckel - en sån man får på IKEA.
  • Fagerlund
    Farsa på stan skrev 2014-02-12 21:22:27 följande:
    Jag tycker inte att man ska PLÅGA något djur alls, men visst, det är mer okej att döda ett obehagligt och oskäligt djur som en insekt, en hund eller en gnagare, än att ta livet av ett trevligt och nyttigt djur som en spindel, en katt eller en fågel.
    Och hur tänker du!?
  • Fagerlund
    Farsa på stan skrev 2014-02-12 21:42:40 följande:
    Tja, som människa tar man sig ju rätten att bestämma över och förtrycka andra djur, eller hur? Även om man inte äter kött är det ett måste för att bygga hus och vägar. Jag tycker att man ska vara snäll mot djur i så stor utsträckning som möjligt, men det hade varit ganska jobbigt om man t ex inte tillåter sig slå ihjäl myggor på sommaren, eller sätta ut råttfällor i sitt hus (om man nu av någon outgrundlig anledning inte vill ha en katt), eller slå ihjäl farliga hundar som gärna mumsar i sig ett oskyldigt barn.
    skadliga djur är detsamma som oskäliga djur, och kan dödas utan eftertanke?
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?