• stina1976

Kär i en missbrukare

Träffade en kille i juni 2013 föll pladask som en fura det jag inte visste först var att han är en 39 årig missbrukare som har problem med Amfetamin och hasch o en massa benzo det var några struliga månader allt var alltid på hans villkor fast av nån anledning o min dåliga självkänsla blev jag hopplöst förälskad och på nåt sätt accepterade hans missbruk eftersom han alltid sa att han nu äntligen vill förändra sitt liv när han träffat mig. Han är den snyggaste killen jag nånsin haft har gett mig de finaste kommentarerna och mycket kärlek på sitt sätt. Fick för några v reda på att jag var gravid vi kom fram till abort för han var inte redo men som han sa att nu vet vi att vi kan få barn om vi vill och han har pratat mycket om framtiden med mig. dagen innan abort valde han att svika och valde drogerna framför mig jag sökte upp honom på natten hos en drogkompis han blev förbannad och nu är han inte välkommen hem sin pappas hus där han bodde för hans pappa var med på natten med mig. Han har så svårt att säga förlåt så någon förlåt har jag inte fått inte hans pappa heller som han brottade ned,,nu är det jag som sagt förlåt och jag har så svårt att släppa honom. har arderat hans nr och alla sms men det enda jag tänker på är honom och våra stunder. Är det nån som kan kan hjälpa mig att ge tips på hur man går vidare efter denna hjärtesorg först en abort och sen kärlek,,,?

Tacksam för svar

KRAM

• Svar på tråden Kär i en missbrukare
  • frappa
    stina1976 skrev 2014-01-22 08:37:39 följande:
    Killen har ADHD mår dåligt psykiskt o har gjort det under många år fått diagnos på detta låg inne på psyket för några månader sedan då jag åkte ner alla dagar jag kunde 6 mil för att va vid hans sida om än för 30 minuter när han skickade hem mig orkade inte träffas mer..tyvärr ser han inte sin skuld till nåt till mig och vill inte erkänna att han gjort nåt fel..Jag har ju kontakt med hans pappa och han hade frågat honom om han hade tänkt åka till mig eller kontakta mig då hande han sagt nä det hade jag inte tänkt,,,får hitta nån annan stans att sova...så jag vet ju egentligen att han är förlorad,,fast det borde va han som förlorar mig hans pappa sa igår men ring till honom o prata och jag som hade bestämt mig för att inte göra det ringde o han vsrade givetvis inte sen messade jag honom oxå o så nu mår jag dåligt över att jag misslyckades..o givetvis har han inte messat tillbaka,,,så nu har jag extrem ångest...

Det är mycket vanligt att de med ADHD diagnoser, söker sig droger(alkohol inkluderat).
    För medicinera bort kaoset i hjärnan som de har.

En del säger det finns de olika amfetaminämnena som hjälper dom.

Visst hjälper det en del, medan andra pallar inte med bieffekterna.
    Och då blir självmedicinering enda valet, pga de inte har fått adekvat hjälp att må normalt.

Ingenting av detta hjälper dig som så, men en liten inblick hur det oftast är med denna grupp och vad de gör.

Sen ni andra ingen idé ni kommer med folk som faktiskt har ADHD men lever utan droger(alkohol inkluderat).

För det vet vi redan om, även kanske de har mindre kaos i hjärnan än TS kille.

Idag finns det en medicin som heter sativex, som borde kunna runda av kanterna på hans sjukdom.

Men pga den sjukvård som är gravt påverkad av stigmatiseringen i samhället.

Så är han stämplad som missbrukare och därmed portad från effektiv medicin.

Dom hamnar i ett limbo ett moment 22, som är svårt att komma ur.

Om man nu inte har tur att få en läkare som förstår problemen och inser det är pest eller kolera, men att det måste göras.

Sen får jag nog meddela dig att han kommer ha svårt att få i ordning på sina demoner, är man nästan 40år.

Så brukar inte så stora förändringar ske i hur man är.

• stina1976

Det känns som att han trampat på mitt hjärta o krossat det detta är nog det jobbigaste jag gått igenom har sån grym ångest varje dag o jag som hade raderat hans nr messade honom ändå o ringde men han svarar aldrig...fatatr inte eftersom det är jag som fått mitt hjärta krossat och det är jag som jagar honom o sagt förlåt ...nu har jag raderat hans nr igen o måste stålsätta mig igen---hoppas jag kan det---måste ju foksuera på min underabara 7 åriga son...fast svårt när man mår så dåligt...

• Anonym (anonym)

tänk bara att det hade blivit 100 ggr värre om du hade fortsatt ! ditt hjärta har nu krossats en gång, men om ni hade fortsatt så hade ditt hjärta krossats om och om i gen och den ångest du har nu skulle du ha flera gånger, så bättre att ha ångesten nu och sen är det över.
    ta en dag i taget, som man säger till dem som försöker hålla sig sig från droger

• Anonym (...)
    stina1976 skrev 2014-01-24 11:44:31 följande:

Det känns som att han trampat på mitt hjärta o krossat det detta är nog det jobbigaste jag gått igenom har sån grym ångest varje dag o jag som hade raderat hans nr messade honom ändå o ringde men han svarar aldrig...fatatr inte eftersom det är jag som fått mitt hjärta krossat och det är jag som jagar honom o sagt förlåt ...nu har jag raderat hans nr igen o måste stålsätta mig igen---hoppas jag kan det---måste ju foksuera på min underabara 7 åriga son...fast svårt när man mår så dåligt...

Men sluta ring honom! Sluta kontakta honom!
    På dig låter det faktiskt nästan som att du VILL må dåligt.
  • frappa
    Monchichier skrev 2014-01-22 12:27:37 följande:
    Att bakomvarande problem inte spelar någon roll för situationen är INTE samma sak som att ignorera dem.
    Du verkar enbart vara intresserad av dina egna intressen och helt ärligt, ha ett rejält tunnelseende.

Vad skulle detta egna intresse bestå av?

Om nu du inte inbillar dig jag ska värna om en eventuell egen psykisk sjukdom/åkomma?
    Eller inbillar du dig jag försvarar droger?
    Saken är att vi har ett beteendeproblem och visst många brukar köra den gamla vanliga.

Att det är drogernas fel, och sen punkt slut.

Visst det är en enkla sättet att se det på.

Men om man vill få avslut, eller gå vidare.

Så är det fundamentalt viktigt att veta om varför saker och ting är som det är.

Så slipper man fundera på om det var jag.

Nu visade det sig det är antagligen en rätt kraftig ADHD.

Vilket bara bevisade det jag misstänkte från början pga beteendet.
    Gör det enklare att rätta till problemen, nej det gör det inte.

Men däremot så förstår man varför saker och ting händer.

Det anser jag är viktigt, men verkar inte du.

• frappa
    stina1976 skrev 2014-01-24 11:44:31 följande:

Du måste gå vidare, och inse att ert förhållande blev giftigt.
    Att försöka fortsatt kontakt kommer bara dra ut på ditt lidande.
  • Monchichier
    frappa skrev 2014-01-24 13:24:41 följande:

Vad skulle detta egna intresse bestå av?

Om nu du inte inbillar dig jag ska värna om en eventuell egen psykisk sjukdom/åkomma?
    Eller inbillar du dig jag försvarar droger?
    Saken är att vi har ett beteendeproblem och visst många brukar köra den gamla vanliga.

Att det är drogernas fel, och sen punkt slut.

Visst det är en enkla sättet att se det på.

Men om man vill få avslut, eller gå vidare.

Så är det fundamentalt viktigt att veta om varför saker och ting är som det är.

Så slipper man fundera på om det var jag.

Nu visade det sig det är antagligen en rätt kraftig ADHD.

Vilket bara bevisade det jag misstänkte från början pga beteendet.
    Gör det enklare att rätta till problemen, nej det gör det inte.

Men däremot så förstår man varför saker och ting händer.

Det anser jag är viktigt, men verkar inte du.

Jag inbillar mig ingenting. Jag observerar och drar slutsatser av det.

Men ja, jag tycker faktiskt att man inte kan skylla allt på sjukdomen. Den största delen är ändå drogerna och all problematik som det för med sig. För man kan inte förbise att det är fullständigt ohållbart att leva med någon som sviker, utnyttjar och förstör på grund av droger. När man faktiskt skulle kunna ha ett så gott som fungerande förhållande med någon som enbart har ADHD.

Ja, vi har väl bara oliak sätt att se på problem helt enkelt. Agree to disagree.
    Over and out.

• Anonym (.....)

har du hört talas om aa/na möten? det finns samma sak fast för anhöriga: Al-anon. Jag jobbar inom socialt arbete med just missbrukare och vi brukar rekommendera att besöka dessa grupper eller att själv gå en anhörigutbildning.  Vi har endast fått mycket positiv respons! Där får du träffa andra i samma situation och prata av dig med individer som vet och förstår vad du upplever. Det är så lätt att bli medberoende, vilket ofta kan vara svårare att ta ur än vad det ä för en missbrukare att sluta missbruka. En jobbig och psykisk (även ibland fysisk) sjukdom.

• Anonym (.....)

Tilägg:

Som du säkert märkt är det drogerna som styr. det är drogerna som kommer i första hand och det är de han strävar efter att få, att uppnå ett för honom bra tillstånd för stunden. Det går inte att spela på kärlek och omtanke med en missbrukare som är aktiv. En missbrukar som är i behandling behöver och är dock i behov av kärlek och omtanke, ökad kunskap och hjälp från sitt nätverk. Men att hjälpa och försvara en aktiv missbrukare är hemskt nog, meningslöst... han skulle alla dagar i veckan ta den "sista" dosen för att uppnå himmelriket, eller känna sig normal, för bara en stund.

• frappa
    Monchichier skrev 2014-01-24 13:49:32 följande:

Jag inbillar mig ingenting. Jag observerar och drar slutsatser av det.

Men ja, jag tycker faktiskt att man inte kan skylla allt på sjukdomen. Den största delen är ändå drogerna och all problematik som det för med sig. För man kan inte förbise att det är fullständigt ohållbart att leva med någon som sviker, utnyttjar och förstör på grund av droger. När man faktiskt skulle kunna ha ett så gott som fungerande förhållande med någon som enbart har ADHD.

Ja, vi har väl bara oliak sätt att se på problem helt enkelt. Agree to disagree.
    Over and out.

Observerar du och drar slutsatser, hur kan du göra detta utan alla variabler?

Där ADHD inte är nån liten sak.

De med ADHD självmedicinerar sig mycket oftare än den "normala".

De gör detta för att de inte får adekvat hjälp av sjukvården.

Så de söker andra vägar att få bort sitt kaos i hjärnan.

Stor del av dessa hamnar på alkohol eller cannabis.

Att hamna i ett missbruk går inte skylla på någon sjukdom, dock är det en förklaring och alkohol och droger är en symtom som en del utvecklar tom till missbruk.
    Just ADHD och cannabis, så har jag läst ett antal berättelser att de äntligen fick bort kaoset i hjärnan.

Problemet var att du inte ville få reda på alla variabler, därför kan du göra en slutsats som överensstämmer med verkligheten.
    Du läste droger, som blev det svart och allt annat var ointressant.

Fattar inte varför det är så farligt att skapa sig en helhets bild.

Jag har exakt samma slutsats som du nu, men kunde inte ta denna slutsats innan TS berättade mer.

Att ens tänka att psykisk sjukdom/åkomma inte skulle vara intressant är befängt.

Svar på tråden Kär i en missbrukare