• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 22:04:05 följande:
    Ja...män och kvinnor av alla sorter begår brott. Det var inte poängen.

Poängen var att om man hör sådana här historier som poängterar det mörka/utländska tillräckligt ofta så kan man eventuellt bli extra rädd/på sin vakt just mot de som är mörka/utländska.

Det är bara det att det blir helt galet att inte få tala om vad som hänt om man tar upp att det var en invandrare.
    (vilket TS inte ens gjorde i detta fall)

Att ha huvudet i sanden likt en struts gagnar ingen.
  • Vanilj L
    Natulcien skrev 2014-01-09 21:54:51 följande:
    Okej... du kan absolut inte se att ordvalet skulle spela någon roll?

Då vrider vi till alltihop ett varv till då, så kanske fler personer begriper...

Och nu är detta rent hypotetiskt. Obsevera ordet hypotetiskt.

Låt oss säga att det som står i trådstarten faktiskt hände precis så som det står: En ung kvinna med barnvagn mötte en ung, MÖRK, man som tog tag i barnvagnen, pillade lite i den, och gestikulerade att han kunde dra den. TS blev rädd. Men vad mannen ville är det ingen som vet.

Och nu kommer det hypotetiska: Skulle det möjligen kunna vara så att TS blev så rädd och på sin vakt p.g.a. att mannen var just mörk, och att hon har läst och hört ett antal uttalanden av denna typ: "En invandrare snodde min plånbok på bussen idag!", "En utländsk tjej klippte till mig i baren!", En mörk man smög efter mig på väg hem, han var skitläskig!", "Jag såg en kvinna sno massor på Lindex idag. Hon var säkert zigenare",  etc.

Något att fundera på.

För övrigt kan man vara rasist även om man är gift med en invadrare...eller om man är invandrad själv.
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-09 22:08:25 följande:

Det är bara det att det blir helt galet att inte få tala om vad som hänt om man tar upp att det var en invandrare.
    (vilket TS inte ens gjorde i detta fall)

Att ha huvudet i sanden likt en struts gagnar ingen.
    Huvudet i sanden har de som är helt omedvetna om att det kan ha betydelse hur man uttrycker sig.

• hansine
    EnLitenSvamp skrev 2014-01-08 17:39:41 följande:
    Etnisk bakgrund är alltid relevant. 
    Alltid? För vem? Varför?
  • snorkan

Som en människa eller vadå? Hur beskriver du det faktum att han är, förlåt mig "mörk" i sin hudton? Eller utelämnar du denna info för att du tycker den är orelevant?

Natulcien skrev 2014-01-09 22:07:59 följande:
    Exakt så som han såg ut naturligvis.

• hansine
    Natulcien skrev 2014-01-09 22:04:05 följande:
    Ja...män och kvinnor av alla sorter begår brott. Det var inte poängen.

Poängen var att om man hör sådana här historier som poängterar det mörka/utländska tillräckligt ofta så kan man eventuellt bli extra rädd/på sin vakt just mot de som är mörka/utländska.
    Det är väl det som är meningen? Sådant återkommer ju ständigt här.
  • Vanilj L
    Natulcien skrev 2014-01-09 21:54:51 följande:
    Okej... du kan absolut inte se att ordvalet skulle spela någon roll?

Då vrider vi till alltihop ett varv till då, så kanske fler personer begriper...

Och nu är detta rent hypotetiskt. Obsevera ordet hypotetiskt.

Låt oss säga att det som står i trådstarten faktiskt hände precis så som det står: En ung kvinna med barnvagn mötte en ung, MÖRK, man som tog tag i barnvagnen, pillade lite i den, och gestikulerade att han kunde dra den. TS blev rädd. Men vad mannen ville är det ingen som vet.

Och nu kommer det hypotetiska: Skulle det möjligen kunna vara så att TS blev så rädd och på sin vakt p.g.a. att mannen var just mörk, och att hon har läst och hört ett antal uttalanden av denna typ: "En invandrare snodde min plånbok på bussen idag!", "En utländsk tjej klippte till mig i baren!", En mörk man smög efter mig på väg hem, han var skitläskig!", "Jag såg en kvinna sno massor på Lindex idag. Hon var säkert zigenare",  etc.

Något att fundera på.

För övrigt kan man vara rasist även om man är gift med en invadrare...eller om man är invandrad själv.
    Jag behöver inte fundera ett dugg faktiskt. Tycker det är löjligt att gå på som du gör. Om hon hade sagt att det var en vit man, var du lika ihärdig med ditt tjat då?
  • hansine
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 17:55:48 följande:
    Ironi eller seriös? Svårt att tolka i text.
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:40:23 följande:
    Ok. Lite ovanligt sätt att uttrycka sig bara. Jag har faktiskt aldrig hört någon säga; "Den svenska expediten glömde slå in chokladkakan när jag var också handlade." eller "Den där svenska nyhetsuppläsaren pratar så otydligt tycker jag" eller " En svensk kille smet före i kön till bankomaten." när de berättar om sin dag t.ex..

• Natulcien
    snorkan skrev 2014-01-09 22:11:37 följande:
    Som en människa eller vadå? Hur beskriver du det faktum att han är, förlåt mig "mörk" i sin hudton? Eller utelämnar du denna info för att du tycker den är orelevant?
    Jag har ju redan svarat...läste du inte? Varför ställer du frågor om du inte läser svaren?
    Men jag upprepar: Jag hade beskrivit honom precis så som han såg ut: om han var rödhårig, svarthårig eller skallig, hur han var klädd, hur lång han var, om han var kraftig eller smal, ungefär vilken ålder, om han var vit, svart, eller rödmosig i hyn etc.

Så hade jag beskrivit honom i en vittnessituation.

Men - och här skiljer jag mig från TS - jag hade inte gått in på ett närforum och skrivit: En mörk man antastade mig idag!"
  • Natulcien
    hansine skrev 2014-01-09 22:12:18 följande:
    Det är väl det som är meningen? Sådant återkommer ju ständigt här.
    Ja...tyvärr.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!