• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • valentinaaaa
    OupaOupa skrev 2014-10-08 06:53:13 följande:

Lycka till idag Valentinaaa! Håller tummarna för positivt besked :)

TUSEN TACK! Det blev ett väldigt positivt besked. Han har fått visum för två år! Är så himla lycklig just, tror jag svävar på moln. =) Håller tummarna för er alla som väntar på besked. 

• Anonym (M)
    valentinaaaa skrev 2014-10-08 13:01:01 följande:

TUSEN TACK! Det blev ett väldigt positivt besked. Han har fått visum för två år! Är så himla lycklig just, tror jag svävar på moln. =) Håller tummarna för er alla som väntar på besked. 

Vad roligt! Grattis! Minns själv hur det kändes när jag fick brevet från Migrationsverket. Hade fått P-böter på morgonen och haft en pissig dag och så kom det där brevet och allt ändrades. :)
  • Anonym (Palestina)

GRATTIS!
  • valentinaaaa
    Anonym (M) skrev 2014-10-08 14:56:48 följande:
    Vad roligt! Grattis! Minns själv hur det kändes när jag fick brevet från Migrationsverket. Hade fått P-böter på morgonen och haft en pissig dag och så kom det där brevet och allt ändrades. :)
    Tack! ja det var nästan så för mig också, sjukt dålig dag och riktigt seg i huvudet sen kommer det där beskedet och allt blir bra igen. 
    Anonym (Palestina) skrev 2014-10-08 19:07:19 följande:
    GRATTIS!
    Tack!! håller tummarna för er som är kvar! :)
  • Mimmipigg

Grattis så mycket till er :D Detta är andra positiva beslutet jag sett migrationen gjort denna vecka som gått relativt snabbt :D De andra paret skickade in sin ansökan i maj 2014 och fick svar i början på denna vecka. Är alltid så härligt o läsa dessa positiva beslut då de ger en hopp om att jag o min fästman kan få börja nästa år tllsammans här i sverige.

All lycka till er båda :D
  • Anonym (Palestina)

Undrar när Migrationsverket ska uppdatera väntetiden. Senaste gjordes ju 11 juli, är det på dagen den 11e man kan förvänta sig en uppdatering?

• Anonym (Palestina)

And they just did, 14 months via webben. Fyfasen

• Mimmipigg
    Anonym (Palestina) skrev 2014-10-09 15:55:09 följande:

And they just did, 14 months via webben. Fyfasen

Herreguuud vad länge :O Men man får tänka på att dessa tider är baserade på hur länge 90% som fått beslut tills detta datum fått vänta. Dvs att de flesta har då fått sina beslut tidigare än 14 månader. Har man en komplett ansökan bör det gå fortare samt gör man en webbansökan är det viktigt att man INTE kompletterar själv några handlingar utan endast ger dessa kompletteringar (foton,chathistorik, samtalshistorik, resebevis osv) när migrationsverket väl ber om dessa. Samt så kan man ta med sig bevis till själva intervjun och be dem på ambassaden scanna in dessa. Vi ansökte 1 augusti 2014 och våran ansökan ligger fortfarande på arkivenheten i Norrköping och väntar på att bli utskickad till en handläggare nånstans i landet. Vad jag förstått så är det efter att vi blivit tilldelade handläggare så kommer denne skicka ut mailet om att komplettera samt boka tid för intervjun. Efter intervjun så skickas ärendet vidare till en beslutsfattande handläggare som ger det (förhoppningsvis) positiva beslutet :). Just nu tar det ungefär 4 månader för att detta ska ske så vi har fortfarande 2 månader kvar o vänta på detta mail.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid