• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • don1
    tyrkiskpar skrev 2014-10-28 22:26:49 följande:

Ja. Det förstår jag inte varfr.

Ligger ert ärende i solna ?

Har ni varit till intervju?

Nej... Vårt ärende var i örebro och vi hade en handläggare, försökt länge nå honom men vi fick aldrig fram. Efter några månad hört jag att han inte har längre vår ärende.
  • Bchh8988

Efter många sömnlösa nätter fick min man beviljat uppehållstillstånd igår :)

ÄNTLIGEN!!!

Lycka till håll ut..!!!

• Anonym (Snäll)
    Bchh8988 skrev 2014-11-05 23:48:35 följande:

Efter många sömnlösa nätter fick min man beviljat uppehållstillstånd igår :)

ÄNTLIGEN!!!

Lycka till håll ut..!!!

Hur långt till har ni väntat?
  • Bchh8988
    Anonym (Snäll) skrev 2014-11-06 07:23:00 följande:

Hur långt till har ni väntat?

Vi ansökte den 2 juni 2014.

Vi fick mejl om att boka intervju den 29 september, sedan hade han intervju den 15 oktober och tre veckor senare kom beslutet :) vi hamnade nämligen i något som heter E3 SYSTEMET och tydligen gådet det betydligt snabbare då. Ett stort plus är att jag registrerade äktenskapet här i Sverige meddetsamma.
  • Patrik1967

Kul att det går bra och fort för vissa men jag förstår inte hur de arbetar.

Vi har väntat i 7 månader nu men även om hon hade sin intervju redan efter 1 månad så har vi nu hamnat i ett svart hål där inget verkar komma ut. Inget svar på mail mer än att titta på deras WEB-sida. Riner man så har man tur om man kommer fram och gör man det så är man lika klok efter det samtalet som om man inte hade kommit fram alls...

Verkar vara mer tur än baserat på någon form av turordning.

Frustrerad!!!!

• Anonym (längtande maka)
    Min amerikanska make lämnade in en webbansökan i februari, och jag kompletterade direkt efter det min del av ansökan. Nu 9 månader senare, fortfarande ingenting. Ingen kallelse till intervju, ingenting!

Ringde här om veckan för att fråga hur nära 11 månaders gränsen till beslut ansökan börjar behandlas, men fick svar att det är 11 månader de har som riktmärke och kan inte svara på något mer.

Nu när jag tittade så har de förlängt väntetiden till 14(!) månader. Gäller det bara nya ansökningar eller alla?

Min man börjar bli frustrerad över att vänta i usa, och jag känner att livet står på paus i väntan på svar. Vi gör som man ska så min man är kvar i Usa medan jag är här, men åker fram och tillbaka, men det är varken praktiskt eller billigt.

Varför är det så olika med när man får svar?....när jag frågar migrationsverket säger de att de är samma för alla och alla står i samma kö. Hur är det möjligt??
  • eline08

En stor, fet protest-aktion borde vi organisera, mot den här sjuka regeln som i dagsläget blir tusen gånger värre i och med deras vansinniga väntetider. Det är helt sjukt att dom ska bestämma att jag inte får leva med min man. Ens under en period.  I detta fall 14 jävla månader. Vilka tror dom att dom är. 

Han ska åka till Afrika för att göra en jävla webbansökan och sedan måste han stanna där i 14 mån, jag är glad för att vi inte har barn må jag säga. Fy fan. 

Vi kan ju börja med att skriva till denna människa, ni som inte har gjort det. Jag vet att dom är underbetalande och stressade på MIG men det ursäktar inte deras ibland helt förjävliga bemötande och totala brist på flexibilitet. Det är deras jobb som dom får lön för, otrevligare människor har jag aldrig träffat.

www.migrationsverket.se/info/1125.html

• camaku

Helt otroligt! Omänskliga lagar som faktiskt får en att lida. Varför ska vår kärlek behandlas annorlunda för att vi råkar bli kära i någon som inte har uppehållstillstånd i landet. Kärleken kommer när den kommer och inte på beställning. Så här borde man inte få behandla människor över huvud taget. Min man och jag har varit ett par sedan maj 2012, blev sambo i December 2012 och gifte oss i Mars 2013. Vi har varit oskiljaktiga sedan vi träffades. Tillsammans med mina barn sedan tidigare förhållande har vi bildat oss en underbar famij. vi har redan upplevt 2 jular tillsammans, en massa semesterutflykter och så mycket mer. Han har fast anställning sedan " år tillbaka men fick avslag på sitt arbetstillstånd eftersom han hade 500 för lite i lön en månad och fattades arbetsgivarens försäkring för 2 veckor. detta på grund utav att företaget var nystartat då han började och de inte anslöt sig till något fackförbund förrän de kommit igång efter ett år. Nu den 2 December när vi just skulle fira vår tredje jul tillsammans ska han behöva lämna både oss och arbete och återvända till sitt hemland för att  söka därifrån på anknytning. Helt totalt omänskligt....14 månaders väntetid! Vilken familj och äkta makar vill vara skilda åt så här länge? Detta är helt oacceptabelt och jag håller med föregående talare att vi måste höja våra röster och protestera. Våra liv ska inte tas i andras händer så här! man måste ha rättigheter oavsett vem man älskar !!! MÅR SÅ DÅLIGT :(

• camaku
    camaku skrev 2014-11-17 17:52:44 följande:

Helt otroligt! Omänskliga lagar som faktiskt får en att lida. Varför ska vår kärlek behandlas annorlunda för att vi råkar bli kära i någon som inte har uppehållstillstånd i landet. Kärleken kommer när den kommer och inte på beställning. Så här borde man inte få behandla människor över huvud taget. Min man och jag har varit ett par sedan maj 2012, blev sambo i December 2012 och gifte oss i Mars 2013. Vi har varit oskiljaktiga sedan vi träffades. Tillsammans med mina barn sedan tidigare förhållande har vi bildat oss en underbar famij. vi har redan upplevt 2 jular tillsammans, en massa semesterutflykter och så mycket mer. Han har fast anställning sedan " år tillbaka men fick avslag på sitt arbetstillstånd eftersom han hade 500 för lite i lön en månad och fattades arbetsgivarens försäkring för 2 veckor. detta på grund utav att företaget var nystartat då han började och de inte anslöt sig till något fackförbund förrän de kommit igång efter ett år. Nu den 2 December när vi just skulle fira vår tredje jul tillsammans ska han behöva lämna både oss och arbete och återvända till sitt hemland för att  söka därifrån på anknytning. Helt totalt omänskligt....14 månaders väntetid! Vilken familj och äkta makar vill vara skilda åt så här länge? Detta är helt oacceptabelt och jag håller med föregående talare att vi måste höja våra röster och protestera. Våra liv ska inte tas i andras händer så här! man måste ha rättigheter oavsett vem man älskar !!! MÅR SÅ DÅLIGT :(

fast anställning sedan 2 år tillbaka
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid