• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (M)

Jisses, jag inser bara mer och mer vilken jäkla tur jag och mannen hade! Håller tummarna för er alla, må migrationsgudarna vara med er. :)

• valentinaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-10-09 15:12:02 följande:
    Grattis så mycket till er :D Detta är andra positiva beslutet jag sett migrationen gjort denna vecka som gått relativt snabbt :D De andra paret skickade in sin ansökan i maj 2014 och fick svar i början på denna vecka. Är alltid så härligt o läsa dessa positiva beslut då de ger en hopp om att jag o min fästman kan få börja nästa år tllsammans här i sverige.

All lycka till er båda :D

Tusen tack Mimmipigg! 

Vi skickade också in våran ansökan i maj och fick svar en dag efter intervjun, trodde inte mina ögon när jag fick se mailet. Sprang till min man och kramade honom, började till och med gråta av lycka. Håller tummarna hårt om att det går fort för er. Känns som man väntar en evighet. Skriv till mig när ni fått erat beslut! Tycker det är jätte intressant att veta om andras beslut osv. Kram!

• Anonym (sjuka väntetider)

Jag tänkte bara dela med mig hur det gick för mig och min kille. Han ansökte mars 2013 och då var väntetiderna 10 månader för pappersansökan. Han kom på intervju ca en månad senare. Strax efter det fick jag frågeformuläret som jag fyllde i och skicka in i juni. Sen väntade vi...efter ett år ringde jag bara för att få reda på att väntetiderna nu var 16 månader. Efter 18 månader fick vi en handläggare. Jag var aldrig på intervju. Efter 19 månader fick vi svar, dvs igår. Beviljat uppehållstillstånd!! :D

• Lavina12

jag o min man fick uppehållstillståndet klar på högst 3mån då jag var gravid o skickade ett brev till de. Så tips till er som har barn, är sjuk/psykisk dålig osv kan få förtidskö:)

Men min fråga till er: min mans två års uppehållstillstånd gick ut o vi glömde att söka ett nytt i tid. Nu är han igen utan uppehålls- och arbetstillstånd men någon som vet, om man har precis hittat ett jobb o blir anställd kan på ngt sätt fixa arbetstillstånd el måste vänta in sitt ansökan??

• Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-10-09 22:12:43 följande:

Tusen tack Mimmipigg! 

Vi skickade också in våran ansökan i maj och fick svar en dag efter intervjun, trodde inte mina ögon när jag fick se mailet. Sprang till min man och kramade honom, började till och med gråta av lycka. Håller tummarna hårt om att det går fort för er. Känns som man väntar en evighet. Skriv till mig när ni fått erat beslut! Tycker det är jätte intressant att veta om andras beslut osv. Kram!

Jag kan tänka mig det vilken lycka :D Jag kommer säkert oxå gråta som bara den när vi väl får vårat beslut. Min fästman mår så dåligt just nu men jag har kunnat muntra upp han lite genom o läsa alla forum och se hur positiva beslut rent ut sagt regnat in denna senaste veckan. De flesta av dem har gjort sina ansökningar i maj 2014, sen fått mailet om att boka intervjutid ca 4 månader efter och beslut nån dag efter intervjun :D Det bådar gott för oss oxå för om allt går så här snabbt för oss oxå så lär han vara hemma innan nyår :D. Vilken enhet låg eran ansökan på?
    Absolut kommer jag hålla er uppdaterade hur allt går med varan ansökan :)
  • Anonym (väntar också)

Jag och min man har också fått beslut nu, äntligen efter lite mer än 16 månaders väntan.
    När vi till slut fick en handläggare tog det bara en dag för dem att ta beslutet.

Nu väntar vi på att UT kortet ska anlända till ambassaden, men detta är ju en helt annan sorts väntan. Bara pirr i magen och lycka just nu. :)

• valentinaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-10-12 14:54:36 följande:
    Jag kan tänka mig det vilken lycka :D Jag kommer säkert oxå gråta som bara den när vi väl får vårat beslut. Min fästman mår så dåligt just nu men jag har kunnat muntra upp han lite genom o läsa alla forum och se hur positiva beslut rent ut sagt regnat in denna senaste veckan. De flesta av dem har gjort sina ansökningar i maj 2014, sen fått mailet om att boka intervjutid ca 4 månader efter och beslut nån dag efter intervjun :D Det bådar gott för oss oxå för om allt går så här snabbt för oss oxå så lär han vara hemma innan nyår :D. Vilken enhet låg eran ansökan på?
    Absolut kommer jag hålla er uppdaterade hur allt går med varan ansökan :)

Minns också hur frustrerande det var och vänta på svar och kolla på hotmailen varje dag. Men du får muntra upp honom så som du sagt att du gör. Jag fick också läsa massa forum för min man så han skulle få upp hoppet. Det var ett tag som vi trodde att han inte skulle bli beviljad men kolla så snabbt det gick för oss. Min man är ifrån Serbien men våran enhet låg i Örebro. Vart ligger eran?

Den 11 åkte vi till Serbien och allt gick super, det ända han fick göra är visa upp sitt besked om att han fått uppehållstillstånd för två år. På fredag har vi bokat in tid så han kan få ta kort på sig och lämna fingeravtryck.  Håller fortfarande tummarna för att det ska gå super snabbt för er denna tid. Ringer du ofta och frågar hur det går och så? tror det kan hjälpa lite och göra det. Och skickade ni in som sambos eller gifta? =) Kram! 

• Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-10-14 08:47:17 följande:

Minns också hur frustrerande det var och vänta på svar och kolla på hotmailen varje dag. Men du får muntra upp honom så som du sagt att du gör. Jag fick också läsa massa forum för min man så han skulle få upp hoppet. Det var ett tag som vi trodde att han inte skulle bli beviljad men kolla så snabbt det gick för oss. Min man är ifrån Serbien men våran enhet låg i Örebro. Vart ligger eran?

Den 11 åkte vi till Serbien och allt gick super, det ända han fick göra är visa upp sitt besked om att han fått uppehållstillstånd för två år. På fredag har vi bokat in tid så han kan få ta kort på sig och lämna fingeravtryck.  Håller fortfarande tummarna för att det ska gå super snabbt för er denna tid. Ringer du ofta och frågar hur det går och så? tror det kan hjälpa lite och göra det. Och skickade ni in som sambos eller gifta? =) Kram! 

Ja idag har verkligen varit en sån där påfrestande dag då allt känts jobbigt o saknaden vart enorm. Pga den dåliga teckningen där borta får vi hålla kontakten via chatten i facebook då varken viber eller skype funkar så bra. Jättefrustrerande när man behöver få tag på honom snabbt :/ Vissa dagar känns helt ok men de flesta är bara piss då man saknar honom så mycket. Sen att höra att han mår dåligt gör det ju inte lättare. Man räknar dagar tills jag åker ner igen. "Bara" 6 veckor kvar tills resan ner och vår vigsel.

Vi ansökte som sambo och just nu ligger vårt ärende på arkivenheten i Norrköping. Vet inte riktigt vad de menar med arkivenhet men jag antar att det är där ansökningarna först hamnar innan de delas ut till en annan enhet.

Skönt att allt har gått bra för er :) Min fästman behöver ju inte visum för o komma till sverige så när han väl får beslutet behöver vi bara boka biljett direkt hem och se till att han har en kopia på beslutet o visa upp i passkontrollen :D Själva UT-kortet fixar man här i sverige sen på närmsta migrationsverk när han kommer hem :D Kram :)
  • Marry

Tänkte bara dela med mig av min partners processtid

Webansökan sambovisum: 22 maj

E-mail om att boka intervju och komplettera uppgifter: 15 sep

Intervju på konsulatet i Sydney: 25 sep

Beslut från tillståndsenheten i Örebro: 10 okt

Så det behöver inte ta 14 månader som det står på hemsidan :)

Lycka till alla som väntar!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid