• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • sjuksjuk

Vi har oxå hamnat i den långa kön. Vi har väntat mer än 17 månader för än förlängning av uppehållstillståndet. Vi har pratat med dem och fick svar att det var inte prioterad. Det är nya ansökning som har högre prio. Jag ansökar om en förlängning inte en ny. Det borde inte vara så svårt. Varför har vi hamnat på samma högan som ny ansökan? Det förstår vi fortfarande inte.

• Anonym (oroligflickvän)
    Men jag måste fråga, min pojkvän och jag har ansökt via webben 3e juni. VI fick mailet för intervju i början på oktober och hade intervjun den 21a oktober, så det var väldigt nyligen. Jag ringde de nu för att fråga huruvida vi hade handläggare och de säger nej. Vi kommer inte få någon information om när vi får det heller. De säger ju inte ens vart vårt ärende ligger, hur har ni fått den informationen? Till mig säger de alltid bara, Vi kan inte ge några besked, ingen information och att vi bara ska vänta på besked via mailen. that's it. Det är oerhöööööööööööört frustrerande och jag kan hålla med allihopa i den här tråden att kvalitén på de man pratar med skiljer sig enormt. Att vi ska behöva vänta 14 månader känns absurt, 11 månader som var det beskedet vi fick i juni kändes också helt fel. Dessutom att man inte får vistas i Sverige under ansökningstiden är heltuppochner!! Ska man behöva vara ifrån varandra i 14 månader pga deras långa kötider? Det är absurt! Dessutom, vi fick under intervjun information från konsultatet att detta är lögn att man inte får vistas i sverige under tiden, vilket är fascinerande också, för när man ringer kundtjänst här i Sverige säger de; "Det är inte rekommenderat" och på hemsidan står det klart och tydligt Nej. Vad gäller? Och varför har de denna regel, jag har svårt att se vad den fyller för funktion? 

• Anonym (Palestina)
    Anonym (oroligflickvän) skrev 2014-10-23 17:27:59 följande:

Men jag måste fråga, min pojkvän och jag har ansökt via webben 3e juni. VI fick mailet för intervju i början på oktober och hade intervjun den 21a oktober, så det var väldigt nyligen. Jag ringde de nu för att fråga huruvida vi hade handläggare och de säger nej. Vi kommer inte få någon information om när vi får det heller. De säger ju inte ens vart vårt ärende ligger, hur har ni fått den informationen? Till mig säger de alltid bara, Vi kan inte ge några besked, ingen information och att vi bara ska vänta på besked via mailen. that's it. Det är oerhöööööööööööört frustrerande och jag kan hålla med allihopa i den här tråden att kvalitén på de man pratar med skiljer sig enormt. Att vi ska behöva vänta 14 månader känns absurt, 11 månader som var det beskedet vi fick i juni kändes också helt fel. Dessutom att man inte får vistas i Sverige under ansökningstiden är heltuppochner!! Ska man behöva vara ifrån varandra i 14 månader pga deras långa kötider? Det är absurt! Dessutom, vi fick under intervjun information från konsultatet att detta är lögn att man inte får vistas i sverige under tiden, vilket är fascinerande också, för när man ringer kundtjänst här i Sverige säger de; "Det är inte rekommenderat" och på hemsidan står det klart och tydligt Nej. Vad gäller? Och varför har de denna regel, jag har svårt att se vad den fyller för funktion? 

Fick svaret att de aldrig kan neka någon att vara i Sverige under ansökan, men att det i princip garanterade avslag på ansökan. Orsaken till varför man inte får vara här kunde damen jag pratade med inte riktigt svara på, men hon kunde tänka sig att det berodde på risken att "gå under jorden" vid eventuellt avslag.

Det är verkligen tortyr att ha det såhär. Vore inte reglerna så skeva kanske illegala vistelser hade varit färre.

Pga situationen i Gaza är det i princip omöjligt för oss att träffas i nuläget. Han kommer inte ut, och jag kommer definitivt inte in.
  • Anonym (Ansökan)
    Anonym (oroligflickvän) skrev 2014-10-23 17:27:59 följande:

Om du tittar på mail adressen som mailet kommer ifrån så ser du en person. Gör ett nytt mail och fråga den. Ligger någon spärr så man inte kan skriva tillbaka i intervju mailet. Denna handläggare är bara tillfällig just för att informera om intervjun. Efter ni varit på den hamnar ni i en "ny kö" och där efter väntan kommer ni få riktiga handläggaren.

Detta är hur jag har förstått hur de gått till efter 2 ansökningar.
  • freedomforall

Hej alla!
    Håller med om att väntetiden är olidlig, olidlig! Men det gäller att härda ut...

Vi ansökte februari 2014 och blev kallad till intervju nästan månaden därpå men vi såg inte mailet så intervjun ägde rum i september istället. Min partner fick uppehållstillstånd samma dag som intervju ägde rum. Nu väntar vi bara på att uppehållstillståndskortet ska anlända till ambassaden!!! Önskar att det kan komma så fort som möjligt Glad

• tyrkiskpar

Hej

Det måste ara underbart.

Får jag bara fråga i vilken enhet ni hamnade hoss?
    Min fru gjorde ansökan i feb månad, intervju början av oktorber och vi väntar fortfarande.

De säger att det finns ingen handlägare.
    Och jag ringer till MIG och pusherr på deras teamledare, vilken e helt hopplös.
    Men varför kan någon få svar samma dag som intervju, och någon ska behöva vänta?

Vi är i solna.

• don1
    tyrkiskpar skrev 2014-10-28 15:29:38 följande:

Hej

Det måste ara underbart.

Min fru gjorde ansökan i feb månad, intervju början av oktorber och vi väntar fortfarande.

Men varför kan någon få svar samma dag som intervju, och någon ska behöva vänta?

Vi är i solna.

Jag med har ansökt i februari och har inte fått handläggare än. Det ända vi har hört är ett mail. Där skrev dom att vi ska bli kontaktat om komplettering i ärendet och väntetiden är ca 11mån, tack för tålamodet.

Jag får höra att andra par får beviljat efter 3/4 eller 5 månad!!
  • tyrkiskpar

Ja. Det förstår jag inte varfr.

Ligger ert ärende i solna ?

Har ni varit till intervju?

• freedomforall
    tyrkiskpar skrev 2014-10-28 15:29:38 följande:

Hej

Det måste ara underbart.

Vi är i solna.

Hej!
    Örebro.

Det är märkliga regler de har och jag undrar hur de prioriterar ärendena. Vore intressant att ta reda på det...
  • Ellie
    freedomforall skrev 2014-10-28 23:07:12 följande:
    Hej!
    Örebro.

Det är märkliga regler de har och jag undrar hur de prioriterar ärendena. Vore intressant att ta reda på det...
    Snubblade över denna tråd och tycker också just denna fråga är väldigt intressant. Det verkar vara så olika och slumpmässigt hur lång tid det tar att få besked.
    Vi hade väldig tur har jag insett nu, men det var 2011 och vi gjorde saker i lite annan ordning.
    Min man bokade tid på sin ambassad i sitt hemland först. Därifrån skickades papper och ansökan till Migrationsverket. Efter ca 6 veckor fick jag hem några blanketter att fylla i, och när jag skickat in dem tog det knappt en vecka innan han fått sitt tillstånd. Totalt ca 2 månader från intervjun. Jag var då gravid, men bara i v 4. Hade inte en tanke på att det skulle gå så fort, men samtidigt kunde jag aldrig tro att det kan ta mer än 1 år heller.
    Antagligen prioriteras ärenden från olika delar av världen olika fort.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid