• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • eline08
    camaku skrev 2014-11-17 17:52:44 följande:

Helt otroligt! Omänskliga lagar som faktiskt får en att lida. Varför ska vår kärlek behandlas annorlunda för att vi råkar bli kära i någon som inte har uppehållstillstånd i landet. Kärleken kommer när den kommer och inte på beställning. Så här borde man inte få behandla människor över huvud taget. Min man och jag har varit ett par sedan maj 2012, blev sambo i December 2012 och gifte oss i Mars 2013. Vi har varit oskiljaktiga sedan vi träffades. Tillsammans med mina barn sedan tidigare förhållande har vi bildat oss en underbar famij. vi har redan upplevt 2 jular tillsammans, en massa semesterutflykter och så mycket mer. Han har fast anställning sedan " år tillbaka men fick avslag på sitt arbetstillstånd eftersom han hade 500 för lite i lön en månad och fattades arbetsgivarens försäkring för 2 veckor. detta på grund utav att företaget var nystartat då han började och de inte anslöt sig till något fackförbund förrän de kommit igång efter ett år. Nu den 2 December när vi just skulle fira vår tredje jul tillsammans ska han behöva lämna både oss och arbete och återvända till sitt hemland för att  söka därifrån på anknytning. Helt totalt omänskligt....14 månaders väntetid! Vilken familj och äkta makar vill vara skilda åt så här länge? Detta är helt oacceptabelt och jag håller med föregående talare att vi måste höja våra röster och protestera. Våra liv ska inte tas i andras händer så här! man måste ha rättigheter oavsett vem man älskar !!! MÅR SÅ DÅLIGT :(

Värsta jag hört. Vilket land åker han till?
  • Mimmipigg

Håller helt med att det är sjukt att man måste lämna landet för att ansöka om anknytning trots att man har vistats i Sverige en lång tid innan. Min fästman var oxå tvungen att lämna Sverige för att göra anknytningsansökan efter att ha varit här i över 1.5 år pga av sin asylansökan som ändå blev nekad :/. Vi har varit tillsammans under nästan halva tiden han har varit här men ändå finns det risk att migrationsverket kommer ta ur oss ur "den snabba" hanteringen av webbansökningarna och lägga oss i högen för pappersansökningarna just pga av att han vart asylsökande. Jag hoppas att de först går igenom bevisen vi har på vårt äkta förhållande och gör bedömningen att ha kvar oss i e-ansökan. Min fästman mår inte alls bra längre. Han har tvingats att leva på sin mamma som är änka och redan innan han åkte tillbaka knappt fick pengarna att räcka till. Vi har snart väntat i 4 månader och har inte fått mejlet för att boka hans intervju än och enligt enheten där vårt ärende ligger så lär det dröja ca en månad till. Inte nog med det så är väntetiden på ambassaden för att få intervjun ca en månad. Där sprack drömmen om att få fira vår första jul tillsammans :/

• Anonym (M)

Tyvärr måste man skylla problemen på alla bedragare. Jag frågade Migrationsverket om det gjorde någon skillnad om vi var gifta när vi sökte och fick till svar att det kvittar nuförtiden. Så många har under åren missbrukat systemet och ingått skenäktenskap att de sedan flera år tillbaka enbart tittar på bevisen för att man är ihop, trots geografiskt avstånd, med flygbiljetter och dylikt framför allt.

Sen var ju tanken att det elektroniska systemet skulle skynda på processen och bara ta tre månader, då var det rimligt att begära att personen åker hem och söker. Det blir dessutom ett ytterligare bevis på att förhållandet är på riktigt om man har den dedikationen.

Men nu med de senaste årens kriser är hela systemet överbelastat och Migrationsverket har dessutom enorma problem med att rekrytera. De har stora problem med arbetsmiljön och en enorm personalomsättning. Lägg sedan till att personalen blir hotad både av högerextrema och vänsterextrema, inte så kul att gå till jobbet när arbetsplatsen regelbundet vandaliseras av våldsamma personer.

Kompetensen hos Migrationsverkets personal är ofta under all kritik men tyvärr är det nog ett strukturellt problem, för lite pengar, för mycket lidande i världen och för hårt tryck.

Vi ska ha en sista kontakt med dem nästa år när min man söker om svenskt medborgarskap. Vi får se hur lång tid det tar, sen kan vi avsluta all kontakt med dem.

• camaku

Denna lagen skadar trots allt endast oss som har seriösa förhållande så jag tycker man borde komma på ett sätt att sköta det annorlunda. Väntetiden är verkligen oacceptabel !!!!!

• netskal
    Mimmipigg skrev 2014-11-18 11:39:39 följande:

Håller helt med att det är sjukt att man måste lämna landet för att ansöka om anknytning trots att man har vistats i Sverige en lång tid innan. Min fästman var oxå tvungen att lämna Sverige för att göra anknytningsansökan efter att ha varit här i över 1.5 år pga av sin asylansökan som ändå blev nekad :/. Vi har varit tillsammans under nästan halva tiden han har varit här men ändå finns det risk att migrationsverket kommer ta ur oss ur "den snabba" hanteringen av webbansökningarna och lägga oss i högen för pappersansökningarna just pga av att han vart asylsökande. Jag hoppas att de först går igenom bevisen vi har på vårt äkta förhållande och gör bedömningen att ha kvar oss i e-ansökan. Min fästman mår inte alls bra längre. Han har tvingats att leva på sin mamma som är änka och redan innan han åkte tillbaka knappt fick pengarna att räcka till. Vi har snart väntat i 4 månader och har inte fått mejlet för att boka hans intervju än och enligt enheten där vårt ärende ligger så lär det dröja ca en månad till. Inte nog med det så är väntetiden på ambassaden för att få intervjun ca en månad. Där sprack drömmen om att få fira vår första jul tillsammans :/

Jag fick nyligen veta att våran ansökan ändrats från webansökan till pappersansökan, för att min pojkvän sökt asyl tidigare. Den hade ändrats bara några dagar efter att den skickades in, men det tog ett halvår innan jag (av en slump) fick veta att den ändrats. En teamleader förklarade att det ALLTID går till så, att om man sökt asyl vill de göra en större utredning, och då ändras ansökningarna, så de får mer tid på sig. Jag ifrågasatte varför den här informationen inte finns med på hemsidan, om det nu alltid går till så, och undrade även varför de inte skickar ut något besked när den ändrats. Jag fick inte direkt något svar. 

Däremot pratade jag med någon annan idag, som sa att ansökan mycket riktigt var ändrad till papper, men att eftersom den från början varit elektronisk, skulle väntetiden ändå bli som den elektroniska ansökningen. 

Jag vet inte vad jag ska tro.
    Har snart väntat 8 månader, och efter han gjorde sin intervju på ambassaden i nigeria (drygt en månad efter ansökan skickats in) har det inte hänt något.
  • Mimmipigg
    netskal skrev 2014-11-20 19:49:50 följande:
    Jag fick nyligen veta att våran ansökan ändrats från webansökan till pappersansökan, för att min pojkvän sökt asyl tidigare. Den hade ändrats bara några dagar efter att den skickades in, men det tog ett halvår innan jag (av en slump) fick veta att den ändrats. En teamleader förklarade att det ALLTID går till så, att om man sökt asyl vill de göra en större utredning, och då ändras ansökningarna, så de får mer tid på sig. Jag ifrågasatte varför den här informationen inte finns med på hemsidan, om det nu alltid går till så, och undrade även varför de inte skickar ut något besked när den ändrats. Jag fick inte direkt något svar. 

Däremot pratade jag med någon annan idag, som sa att ansökan mycket riktigt var ändrad till papper, men att eftersom den från början varit elektronisk, skulle väntetiden ändå bli som den elektroniska ansökningen. 

Jag vet inte vad jag ska tro.
    Har snart väntat 8 månader, och efter han gjorde sin intervju på ambassaden i nigeria (drygt en månad efter ansökan skickats in) har det inte hänt något.
    Var jobbigt för er :/ Fattar inte varför det ska vara så svårt för dem att meddela en när de ändrar nåt i ens ansökan som de gjort för er.
    Jag har flera gånger frågat om vi fortfarande är elektronisk ansökan och det är vi, senast i förra veckan iaf. Sist jag ringde vår enhet så frågade jag just om det där med asylansökan och han sa att det är inte alls alltid det behöver bli så att det blir pappersansökan men att de gärna vill kolla extra på just dessa ansökningar. Jag har läst i flera forum om par vars den som ansökt vart asylsökande men det ändå gått relativt fort för dem i år. Jag hoppas bara att vi snart får skicka in all vår bevismaterial vi har då vi inte än fått göra nåt sånt. Har bl a chatloggen från facebook på över 800sidor och den växer med varje dag som går, skypeloggen, viber, en massa bilder samt minst 2 flygresor att skicka in. Sen har jag även skrivit ett brev som jag tänkte skicka med bevisen där jag förklarar mer detaljerat hur vår relation sett ut och att jag gick igenom ett missfall en vecka innan han var tvungen o lämna Sverige för att göra vår anknytningsansökan. Ska nog höra med ambassaden om det går o ta med ett usbminne med alla bevis när han väl får göra sin inervju som de kan ta informationen från och sen skicka till migrationsverket. Blir annars så mycket papper för min fästman o ta med om jag skriver ut facebookloggen som de sen ska scanna in på ambassaden haha :D Vi ansökte 1 augusti i år och jag har redan vart hos honom i två veckor i september. Nästa vecka åker jag ner igen och då passar vi på o gifter oss. Inte för själva ansökans skull utan för att hans mamma ska få se sin enda son gifta sig.
    Om bara de som ansökte om anknytning kunde få vänta i Sverige under tiden så hade denna process inte känts lika jobbig. Det är ju själva tiden man måste vara ifrån varandra som gör det hela svårare än vad det hade behövt vara.
  • Smilla75

Ansökan ska ske utanför Sverige.
    Har man tidigare sökt asyl eller på annat sätt visat att vistelsen i Sverige är av centralt intresse kommer man att tas ut till intervju.
    Huruvida man söker elektroniskt eller på papper är inte av sådan avgörande betydelse om ni tror. Snitttiden för ansökan innebär inte att de flesta får vänta så lång tid. De flesta får besked fort, eller så tar det betydligt längre tid än snittet.

• Luciernaga

Hittade denna tråd, då jag börjar bli orolig och  frustrerad över MIG väntetider :(
    Vi har väntat i 10 månader nu och jag har inga förhoppningar om att vi får svar i år.
    Har frågat om deras prioriteringar i kösystemet fick ingen direkt svar och har fortfarande ingen handläggare.
    Befarar utdragen process då han sambodde med mig utan giltig uppehållstillstånd :( men vi visste att det skulle dröja ett bra tag och då vill man ju inte släppa varann.... omänskliga väntetider!

• Luciernaga

Hittade denna tråd, då jag börjar bli orolig och  frustrerad över MIG väntetider :(
    Vi har väntat i 10 månader nu och jag har inga förhoppningar om att vi får svar i år.
    Har frågat om deras prioriteringar i kösystemet fick ingen direkt svar och har fortfarande ingen handläggare.
    Befarar utdragen process då han sambodde med mig utan giltig uppehållstillstånd :( men vi visste att det skulle dröja ett bra tag och då vill man ju inte släppa varann.... omänskliga väntetider!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid